Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Chaim Topol 1935-2023 Ισραηλινός ηθοποιός, Fiddler on the Roof

Chaim Topol ISRAEL Ισραηλινός ηθοποιός, Fiddler on the Roof
Ο Χαϊμ Τοπόλ ( εβραϊκά : חיים טופול ; 9 Σεπτεμβρίου 1935 – 8 Μαρτίου 2023), γράφεται επίσης Haym Topol , μονοώνυμος γνωστός ως Topol , ήταν Ισραηλινός ηθοποιός, τραγουδιστής και εικονογράφος. Είναι περισσότερο γνωστός για την ερμηνεία του Tevye , τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο σκηνικό μιούζικαλ Fiddler on the Roof και την κινηματογραφική μεταφορά του 1971 , ερμηνεύοντας αυτόν τον ρόλο περισσότερες από 3.500 φορές από τα τέλη της δεκαετίας του 1960 έως το 2009.  
Ο Τοπόλ ξεκίνησε την καριέρα του ως ηθοποιός κατά τη διάρκεια της θητείας του στον ισραηλινό στρατό στον ψυχαγωγικό θίασο Nahal και αργότερα περιόδευσε στο Ισραήλ με θεατρικές παραστάσεις κιμπούτς και σατιρικές εταιρίες θεάτρου. Ήταν συνιδρυτής του θεάτρου της Χάιφα . Ο πρωτοποριακός κινηματογραφικός του ρόλος ήρθε το 1964 ως ο πρωταγωνιστής στο Sallah Shabati , του Ισραηλινού συγγραφέα Ephraim Kishon , για τον οποίο κέρδισε μια Χρυσή Σφαίρα για τον Πιο Υποσχόμενο Πρωτοεμφανιζόμενο-Άνδρα . Ο Topol εμφανίστηκε σε περισσότερες από 30 ταινίες στο Ισραήλ και τις Ηνωμένες Πολιτείες, συμπεριλαμβανομένων των Galileo (1975), Flash Gordon (1980) και For Your Eyes Only(1981). Περιγράφηκε ως ο μόνος διεθνώς αναγνωρισμένος διασκεδαστής του Ισραήλ από τη δεκαετία του 1960 έως τη δεκαετία του 1980. Κέρδισε Χρυσή Σφαίρα Α' Ανδρικού Ρόλου και προτάθηκε για Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου για την κινηματογραφική του ερμηνεία του Tevye το 1971 και ήταν υποψήφιος για βραβείο Tony Α' Ανδρικού Ρόλου για την αναβίωση του Fiddler on the Roof το 1991 στο Μπρόντγουεϊ . 
Ήταν ιδρυτής του Variety Israel, μιας οργάνωσης που εξυπηρετούσε παιδιά με ειδικές ανάγκες, και του Jordan River Village , μια κατασκήνωση όλο τον χρόνο για Άραβες και Εβραίους με απειλητικές για τη ζωή ασθένειες, για την οποία υπηρέτησε ως πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου. Το 2015 του απονεμήθηκε το Βραβείο Ισραήλ για δια βίου επίτευγμα.
Chaim Topol ISRAEL Ισραηλινός ηθοποιός, Fiddler on the Roof
Βιογραφικό 
Ο Χαϊμ Τοπόλ γεννήθηκε στο Τελ Αβίβ , στην τότε Υποχρεωτική Παλαιστίνη (τώρα Ισραήλ ). Ο πατέρας του Jacob Topol γεννήθηκε στη Ρωσία και στις αρχές της δεκαετίας του 1930 μετανάστευσε στην Υποχρεωτική Παλαιστίνη , όπου εργάστηκε ως γύψος. υπηρέτησε επίσης στην παραστρατιωτική οργάνωση Haganah .  Η μητέρα του Imrela "Rel" (το όνομα Goldman) Topol ήταν μοδίστρα. 
Οι γονείς του Τοπόλ είχαν συμμετάσχει στο κίνημα των σιωνιστών νεολαίας Betar στη Βαρσοβία πριν μεταναστεύσουν. Ο πατέρας του είχε Χασιδικές ρίζες, με μια μητέρα που προερχόταν από οικογένεια Γκέρερ Χασιδίμ και πατέρα από τον Αλεξάντερ Χασιδίμ . 
Ο Chaim και οι δύο μικρότερες αδερφές του μεγάλωσαν στην εργατική γειτονιά του Φλορεντίν στο Νότιο Τελ Αβίβ . Ως μικρό παιδί, αν και ήθελε να γίνει εμπορικός καλλιτέχνης, η δασκάλα του στο δημοτικό σχολείο , η συγγραφέας Yemima Avidar-Tchernovitz , είδε τη θεατρική πλευρά του και τον ενθάρρυνε να παίξει σε σχολικά έργα και να διαβάσει ιστορίες στην τάξη. 
Σε ηλικία 14 ετών άρχισε να εργάζεται ως τυπογράφος στην εφημερίδα Davar ενώ συνέχιζε τις σπουδές του στο γυμνάσιο τη νύχτα. Αποφοίτησε από το γυμνάσιο σε ηλικία 17 ετών και μετακόμισε στο Κιμπούτς Γκέβα . Ένα χρόνο αργότερα, κατατάχθηκε στον ισραηλινό στρατό και έγινε μέλος του ψυχαγωγικού θιάσου Nahal , τραγουδώντας και ηθοποιός σε ταξιδιωτικές παραστάσεις.   Ανέβηκε στο βαθμό του διοικητή του θιάσου. 
Είκοσι τρεις ημέρες αφότου απολύθηκε από τη στρατιωτική θητεία στις 2 Οκτωβρίου 1956 και δύο ημέρες αφότου παντρεύτηκε την Galia Finkelstein, ένα συνάδελφο μέλος του θιάσου Nahal, ο Topol κλήθηκε για εφεδρικό καθήκον στην εκστρατεία του Σινά .  Έπαιξε για στρατιώτες που στάθμευαν στην έρημο. Μετά τον πόλεμο, αυτός και η σύζυγός του εγκαταστάθηκαν στο Kibbutz Mishmar David , όπου ο Topol εργάστηκε ως μηχανικός γκαράζ.  Ο Topol συγκέντρωσε μια ομάδα θεάτρου κιμπούτς αποτελούμενη από φίλους του θιάσου του Nahal. η ομάδα περιόδευε τέσσερις ημέρες την εβδομάδα, δούλευε στα αντίστοιχα κιμπούτς για δύο ημέρες την εβδομάδα και είχε μια μέρα άδεια.
Η θεατρική ομάδα υπήρχε από τις αρχές του 1957 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1960. Ο Topol τραγούδησε και έπαιξε με το γκρουπ, κάνοντας και τα δύο «δυνατά».  
Ο Topol και η σύζυγός του Galia Finkelstein είχαν τρία παιδιά, έναν γιο και δύο κόρες. Το ζευγάρι διέμενε στο παιδικό σπίτι της Galia στο Τελ Αβίβ.  Τα χόμπι του Topol περιλάμβαναν το σκίτσο και τη γλυπτική. Τον Ιούνιο του 2022, ο γιος του Τοπόλ, Ομέρ, αποκάλυψε ότι ο πατέρας του έπασχε από τη νόσο του Αλτσχάιμερ . Στις 8 Μαρτίου 2023, η οικογένεια του Topol ενημέρωσε τον Τύπο ότι ήταν κοντά στο θάνατο και «ζούσε τις τελευταίες του ώρες» και ζήτησε από το κοινό να σεβαστεί την ιδιωτική ζωή της οικογένειας. 
Chaim Topol ISRAEL Fiddler on the Roof
Ο Chaim Topol πέθανε στις 8 Μαρτίου 2023, σε ηλικία 87 ετών.
Σταδιοδρομία τραγουδιού και υποκριτικής 
Μεταξύ 1960 και 1964, ο Topol εμφανίστηκε με τη σατιρική θεατρική ομάδα Batzal Yarok ("Green Onion"), η οποία έκανε επίσης περιοδεία στο Ισραήλ.
Άλλα μέλη της ομάδας ήταν οι Uri Zohar , Nechama Hendel , Zaharira Harifai , Arik Einstein και Oded Kotler .
Το 1960, ο Τοπόλ συνίδρυσε το Δημοτικό Θέατρο της Χάιφα με τον Γιόζεφ Μίλο, υπηρετώντας ως βοηθός του σκηνοθέτη και παίζοντας σε έργα των Σαίξπηρ , Ιονέσκο και Μπρεχτ .
Το 1965 έπαιξε στο θέατρο Καμέριστο Τελ Αβίβ.
Η πρώτη κινηματογραφική εμφάνιση του Topol ήταν στην ταινία του 1961 I Like Mike , ακολουθούμενη από την ισραηλινή ταινία του 1963 El Dorado .
Ο επαναστατικός ρόλος του ήρθε ως πρωταγωνιστής στην ταινία του 1964 Sallah Shabati .   Διασκευασμένη για την οθόνη από τον Ephraim Kishon από το πρωτότυπο έργο του, η κοινωνική σάτιρα απεικονίζει τις δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών Σεφαραδιτών στις δύσκολες συνθήκες του ma'abarot , στρατοπέδων απορρόφησης μεταναστών στο Ισραήλ τη δεκαετία του 1950, σατιρίζοντας "σχεδόν κάθε πυλώνα". της ισραηλινής κοινωνίας: οι Ασκενάζικατεστημένο, η παιδαγωγική γραφειοκρατία, διεφθαρμένα πολιτικά κόμματα , άκαμπτοι ιδεολόγοι κιμπούτς και ... το πρόγραμμα δενδροφύτευσης του Εβραϊκού Εθνικού Ταμείου ". ο ρόλος του πατριάρχη της οικογένειας, έχοντας παίξει σκετς από το έργο με τον ψυχαγωγικό του θίασο Nahal κατά τη διάρκεια των ετών του στρατού.
Συνέβαλε με τις δικές του ιδέες στο ρόλο, παίζοντας τον χαρακτήρα ως πιο καθολικό Εβραίο Mizrahi αντί για συγκεκριμένα ένας Υεμενίτης , Ιρακινός ή Μαροκινός Εβραίος και ζητά από τον Kishon να αλλάξει το μικρό όνομα του χαρακτήρα από Saadia(ένα αναγνωρίσιμο όνομα Υεμενίτικο) σε Sallah (ένα γενικότερο όνομα Mizrahi).  
Η ταινία κέρδισε το Βραβείο Χρυσής Σφαίρας Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας και ο Τοπολ κέρδισε το βραβείο Golden Gate 1964 για τον καλύτερο ηθοποιό στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Φρανσίσκο και τη Χρυσή Σφαίρα του 1965 για τον πιο υποσχόμενο νεοφερμένο άνδρα , μαζί με τον Χάρβ Πρέσνελ και τον Τζορτζ Σίγκαλ . Ο Sallah Shabati ήταν υποψήφιος για το Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας , χάνοντας από τις ιταλόφωνες Yesterday, Today and Tomorrow . 
Το 1966, ο Topol έκανε το ντεμπούτο του στην αγγλόφωνη ταινία ως Abou Ibn Kaqden στη βιογραφική ταινία του Mickey Marcus Cast a Giant Shadow .

Tevye the Dairyman 
Ο Τοπόλ έγινε πιο γνωστός με την ερμηνεία του Τέβιε τον Γαλακτοκόμο στη σκηνή και στην οθόνη. Έπαιξε για πρώτη φορά τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ισραηλινή παραγωγή του μιούζικαλ Fiddler on the Roof το 1966, αντικαθιστώντας τον Shmuel Rodensky για 10 εβδομάδες όταν ο Rodensky αρρώστησε. Ο Χάρολντ Πρινς , παραγωγός του αρχικού Fiddler on the Roof που άνοιξε στο Μπρόντγουεϊ το 1964, είχε δει τον Topol στο Sallah Shabati και τον κάλεσε σε ακρόαση για το ρόλο του πενήντα και κάτι Tevye σε μια νέα παραγωγή που είχε προγραμματιστεί να ανοίξει στο Her Majesty's Theatre στο Λονδίνο στις 16 Φεβρουαρίου 1967.
Χωρίς να μιλούσε ακόμη άπταιστα αγγλικά, ο Topol απομνημόνευσε τη μουσική ακούγοντας το αρχικό άλμπουμ των καστ του Μπρόντγουεϊ και εξασκήθηκε στους στίχους με έναν Βρετανό ντόπιο. [24] Όταν ο Topol έφτασε στην ακρόαση, ο Prince εξεπλάγη που αυτός ο 30χρονος άνδρας είχε παίξει τον Shabati, έναν χαρακτήρα γύρω στα εξήντα. 
Ο Topol εξήγησε, "Ένας καλός ηθοποιός μπορεί να παίξει έναν γέρο, ένα λυπημένο πρόσωπο, έναν χαρούμενο άνθρωπο. Το μακιγιάζ δεν είναι εμπόδιο".
Ο Topol εξέπληξε επίσης τους παραγωγούς με την εξοικείωσή του με τη σκηνοθεσία, αφού είχε ήδη παίξει στην ισραηλινή παραγωγή και είχε προσληφθεί.
Πέρασε έξι μήνες στο Λονδίνο μαθαίνοντας το ρόλο του φωνητικά με την προπονήτρια φωνητικών Cicely Berry . 
Ο Τζερόμ Ρόμπινς , σκηνοθέτης και χορογράφος της παράστασης του Μπρόντγουεϊ του 1964, ο οποίος ήρθε για να σκηνοθετήσει την παραγωγή του Λονδίνου, «επανασκηνοθέτησε» τον χαρακτήρα του Τέβιε για το Topol και βοήθησε τον ηθοποιό να παρουσιάσει μια λιγότερο καρικατούρα ερμηνεία. [26] [27] Η απόδοση της Topol έλαβε θετικές κριτικές. 
Λίγους μήνες μετά το άνοιγμα, ο Τοπόλ κλήθηκε για εφεδρεία στον Πόλεμο των Έξι Ημερών και επέστρεψε στο Ισραήλ. Του ανατέθηκε σε έναν ψυχαγωγικό θίασο του στρατού στα Υψίπεδα του Γκολάν .
Στη συνέχεια επέστρεψε στην παραγωγή του Λονδίνου, εμφανιζόμενος σε συνολικά 430 παραστάσεις. 
Ήταν κατά τη διάρκεια της εκστρατείας στο Λονδίνο που άρχισε να γίνεται γνωστός μόνο με το επίθετό του, καθώς οι Άγγλοι παραγωγοί δεν μπορούσαν να προφέρουν το άφωνο ωοειδές τρικτικό σύμφωνο Ḥet στην αρχή του μικρού του ονόματος, Chaim, αντί να τον αποκαλούν "Shame". 
Chaim Topol
Ο Chaim Topol έδωσε πνοή στον Tevye.
– Norman Jewison , 2011  
Στο cast της ταινίας του 1971 του Fiddler on the Roof , ο σκηνοθέτης Norman Jewison και η ομάδα παραγωγής του αναζήτησαν έναν ηθοποιό διαφορετικό από τον Zero Mostel για τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Αυτή η απόφαση ήταν αμφιλεγόμενη, καθώς ο Mostel είχε κάνει τον ρόλο διάσημο στο μακροχρόνιο μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ και ήθελε να πρωταγωνιστήσει στην ταινία.
Αλλά ο Jewison και η ομάδα του ένιωσαν ότι ο Mostel θα επισκιάσει τον χαρακτήρα με την πιο μεγάλη προσωπικότητά του.
Ο Jewison πέταξε στο Λονδίνο τον Φεβρουάριο του 1968 για να δει τον Topol να παίζει ως Tevye την τελευταία του εβδομάδα με την παραγωγή του Λονδίνου και τον επέλεξε αντί των Danny Kaye , Herschel Bernardi ,Ο Rod Steiger , ο Danny Thomas , ο Walter Matthau , ο Richard Burton και ο Frank Sinatra , που επίσης είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το μέρος.  
Τότε, όταν ήταν 36 ετών, ο Topol φάνηκε 20 χρόνια μεγαλύτερος και 14 κιλά βαρύτερος με το μακιγιάζ και τα κοστούμια.
Όπως και στο ρόλο του ως Shabati, ο Topol χρησιμοποίησε την τεχνική του «κλειδώματος των μυών του» για να παίξει πειστικά έναν παλαιότερο χαρακτήρα.
Αργότερα εξήγησε:
Ως νέος, έπρεπε να φροντίσω να μην σπάσω την ψευδαίσθηση για το κοινό. Πρέπει να δαμάσεις τον εαυτό σου. Τώρα είμαι κάποιος που υποτίθεται ότι είναι 50, 60 ετών. Δεν μπορώ να πηδήξω. Δεν μπορώ ξαφνικά να είμαι νέος. Παράγετε έναν συγκεκριμένο ήχο [στη φωνή σας] που δεν είναι νέος. 
Για την ερμηνεία του, ο Τοπόλ κέρδισε το Βραβείο Χρυσής Σφαίρας Καλύτερης Ηθοποιού σε Ταινία - Μιούζικαλ ή Κωμωδία , το Βραβείο Sant Jordi Καλύτερης Ερμηνείας σε Ξένη Ταινία και το 1972 David di Donatello Καλύτερου Ξένου Ηθοποιού. , μοιράζοντας το τελευταίο με την Elizabeth Taylor . Ήταν επίσης υποψήφιος για το Όσκαρ Α' Ανδρικού Ρόλου το 1971 , χάνοντας από τον Τζιν Χάκμαν στο The French Connection . 
Το 1983 ο Topol επανέλαβε τον ρόλο του Tevye σε μια αναβίωση του Fiddler on the Roof on the West End στο Λονδίνο. 
Το 1989, έπαιξε το ρόλο σε μια παραγωγή 30 πόλεων στις Η.Π.Α.
Καθώς ήταν μέχρι τότε η κατά προσέγγιση ηλικία του χαρακτήρα, σχολίασε, "Δεν χρειάστηκε να ξοδέψω την ενέργεια παίζοντας την ηλικία".
Το 1990-1991, πρωταγωνίστησε ξανά ως Tevye σε μια αναβίωση του Fiddler στο Broadway στο θέατρο Gershwin .
Το 1991, προτάθηκε για βραβείο Tony για την καλύτερη ερμηνεία από πρωταγωνιστικό ρόλο σε μιούζικαλ ,  έχασε απόΟ Τζόναθαν Πράις στη Μις Σαϊγκόν . Ο Topol έπαιξε ξανά τον Tevye σε μια αναβίωση του Λονδίνου το 1994, που έγινε παραγωγή περιοδείων. Σε εκείνη την παραγωγή, τον ρόλο μιας από τις κόρες του έπαιξε η ίδια του η κόρη, Adi Topol Margalith. 
Ο Topol επανέλαβε τον ρόλο του Tevye για μια παραγωγή περιοδειών 1997-1998 στο Ισραήλ, καθώς και μια παράσταση του 1998 στο Regent Theatre στη Μελβούρνη .
Τον Σεπτέμβριο του 2005 επέστρεψε στην Αυστραλία για την αναβίωση του Fiddler on the Roof στο Capitol Theatre του Σίδνεϋ, ακολουθούμενη από μια παραγωγή τον Απρίλιο του 2006 στο Lyric Theatre στο Μπρίσμπεϊν, και μια παραγωγή τον Ιούνιο του 2006 στο Her Majesty's Theatre στη Μελβούρνη. 
Τον Μάιο του 2007, πρωταγωνίστησε σε μια παραγωγή στο Auckland Civic Theatre
Το 2009, ο Topol ξεκίνησε μια αποχαιρετιστήρια περιοδεία του Fiddler on the Roof ως Tevye, που ανοίγει στο Wilmington του Delaware .
Αναγκάστηκε να αποσυρθεί από την περιοδεία στη Βοστώνη λόγω ενός τραυματισμού στον ώμο, και αντικαταστάθηκε από τον Theodore Bikel και τον Harvey Fierstein , οι οποίοι και οι δύο είχαν υποδυθεί τον Tevye στο Broadway.
Ο Topol υπολόγισε ότι ερμήνευσε τον ρόλο περισσότερες από 3.500 φορές. 
Το 2014, εμφανίστηκε στο Raising the Roof , ένα αφιέρωμα για την 50ή επέτειο στον Fiddler στο Δημαρχείο της Νέας Υόρκης, σε παραγωγή του National Yiddish Theatre . 
Το βράδυ συμμετείχαν οι Chita Rivera , Joshua Bell , Sheldon Harnick , Andrea Martin , Jerry Zaks , και άλλοι, και συν-σκηνοθετήθηκε από τους Gary John La Rosa και Erik Liberman .
Φιλανθρωπία 
Το 1967, η Topol ίδρυσε το Variety Israel, έναν οργανισμό που εξυπηρετεί παιδιά με ειδικές ανάγκες. 
Ήταν επίσης συνιδρυτής και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου του Jordan River Village , μιας κατασκήνωσης για Άραβες και Εβραίους με απειλητικές για τη ζωή ασθένειες όλο το χρόνο, που άνοιξε το 2012
Ήταν εμπνευσμένο από την Τρύπα του Πωλ Νιούμαν στο στρατόπεδο συμμοριών του τοίχου .

Πρόσθετα βραβεία και αναγνώριση 
Ο Τοπόλ ήταν αποδέκτης του βραβείου Kinor David του Ισραήλ στις τέχνες και την ψυχαγωγία το 1964.
Έλαβε το βραβείο καλύτερου ηθοποιού από το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν για την ερμηνεία του στην ταινία του 1972 Follow Me!
Το 2008, ονομάστηκε Εξαιρετικό Μέλος του Φεστιβάλ Ισραήλ για τη συνεισφορά του στον ισραηλινό πολιτισμό. \
Το 2014, το Πανεπιστήμιο της Χάιφα απένειμε στον Τοπόλ τιμητικό πτυχίο ως αναγνώριση της 50χρονης δραστηριότητάς του στην πολιτιστική και δημόσια ζωή του Ισραήλ. 
Το 2015, έλαβε το Βραβείο Ισραήλ για δια βίου επίτευγμα.

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια