Σπουδαστές με σωματικές αναπηρίες
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η σωματική αναπηρία δεν έχει επιπτώσεις στη νοητική ικανότητα ή στη δυνατότητα να υποβληθούν σε επεξεργασία οι πληροφορίες. Οι λεκτικές δυσκολίες και οι σωματικοί περιορισμοί είναι συνήθως το αποτέλεσμα μιας απώλειας ελέγχου της κινητικότητας αλλά οι διαδικασίες της νόησης είναι απρόσβλητες.
Μερικές σωματικές ή ιατρικές αναπηρίες μπορούν να έχουν επιπτώσεις στην επικοινωνία. Για παράδειγμα, ένα άτομο μπορεί να χρειάζεται κάποιο χρόνο για να τελειώσει μια φράση ή μια πρόταση και πρέπει να του δίνεται η άδεια για αυτό. Μπορεί να μην είναι άνετος με τις προφορικές παρουσιάσεις λόγω της αναπηρίας. Όπως με όλες τις καταστάσεις, είναι καλύτερο να συζητηθεί το θέμα με τον ενδιαφερόμενο σπουδαστή και να βρεθεί ο πιο κατάλληλος τρόπος για να αντιμετωπιστεί η επικοινωνία.
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων ένας σπουδαστής με φυσικές αναπηρίες μπορεί να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει περισσότερο χρόνο, σκέψη και ενέργεια για τις καθημερινές δραστηριότητες, συγκρινόμενος με άλλους σπουδαστές. Οι διαδρομές στην πανεπιστημιούπολη για τους χρήστες αναπηρικής καρέκλας είναι συχνά πιο παρακαμπτήριες απ' ότι για τα άτομα χωρίς αναπηρίες και χρειάζονται περισσότερο χρόνο να κινηθούν μεταξύ των αιθουσών, ή να χάνουν τα διαλείμματα, λόγω του χρόνου που χρειάζονται για να φτάσουν από ένα μέρος της πανεπιστημιούπολης στην τραπεζαρία και μετά να επιστρέψουν πίσω. Κατά συνέπεια, οι σπουδαστές με αναπηρίες είναι πολύ περισσότερο επιρρεπής την κούραση.
Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι η σωματική αναπηρία δεν έχει επιπτώσεις στη νοητική ικανότητα ή στη δυνατότητα να υποβληθούν σε επεξεργασία οι πληροφορίες. Οι λεκτικές δυσκολίες και οι σωματικοί περιορισμοί είναι συνήθως το αποτέλεσμα μιας απώλειας ελέγχου της κινητικότητας αλλά οι διαδικασίες της νόησης είναι απρόσβλητες.
Μερικές σωματικές ή ιατρικές αναπηρίες μπορούν να έχουν επιπτώσεις στην επικοινωνία. Για παράδειγμα, ένα άτομο μπορεί να χρειάζεται κάποιο χρόνο για να τελειώσει μια φράση ή μια πρόταση και πρέπει να του δίνεται η άδεια για αυτό. Μπορεί να μην είναι άνετος με τις προφορικές παρουσιάσεις λόγω της αναπηρίας. Όπως με όλες τις καταστάσεις, είναι καλύτερο να συζητηθεί το θέμα με τον ενδιαφερόμενο σπουδαστή και να βρεθεί ο πιο κατάλληλος τρόπος για να αντιμετωπιστεί η επικοινωνία.
Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων ένας σπουδαστής με φυσικές αναπηρίες μπορεί να χρειάζεται να χρησιμοποιήσει περισσότερο χρόνο, σκέψη και ενέργεια για τις καθημερινές δραστηριότητες, συγκρινόμενος με άλλους σπουδαστές. Οι διαδρομές στην πανεπιστημιούπολη για τους χρήστες αναπηρικής καρέκλας είναι συχνά πιο παρακαμπτήριες απ' ότι για τα άτομα χωρίς αναπηρίες και χρειάζονται περισσότερο χρόνο να κινηθούν μεταξύ των αιθουσών, ή να χάνουν τα διαλείμματα, λόγω του χρόνου που χρειάζονται για να φτάσουν από ένα μέρος της πανεπιστημιούπολης στην τραπεζαρία και μετά να επιστρέψουν πίσω. Κατά συνέπεια, οι σπουδαστές με αναπηρίες είναι πολύ περισσότερο επιρρεπής την κούραση.
Ετικέτες:
• Μην χρησιμοποιήστε την έκφραση «καθηλωμένος σε αναπηρική καρέκλα», μια αναπηρική καρέκλα είναι μια πηγή ικανότητας και ελευθερίας για εκείνους που έχουν ένα πρόβλημα κινητικότητας. Χρησιμοποιήστε την έκφραση «χρήστης αναπηρικής καρέκλας».
• Η μάθηση επάνω σε μια αναπηρική καρέκλα είναι παρόμοια με την μάθηση οποιουδήποτε πρόσωπου με μία διαφορά. Η καρέκλα είναι μέρος του προσωπικού χώρου του σώματος του χρήστη της.
• Μην αγγίξτε ή μην αφαιρέστε την βοήθεια της κινητικότητας ενός προσώπου π.χ., τα δεκανίκια, χωρίς τη συγκατάθεση του προσώπου.
• Κατά την ομιλία σε ένα πρόσωπο σε μια αναπηρική καρέκλα προσπαθήστε να τεθείτε στο ίδιο επίπεδο, παρά να στέκεστε όρθιοι. Εντούτοις, προσπαθήστε να αποφύγετε να εμφανιστεί ως συγκαταβατικό και υπερπροστατευτικό.
• Μην αρπάξτε το πίσω μέρος της αναπηρικής καρέκλας ενός προσώπου για να τους σπρώξετε προς τα εμπρός. Οι χρήστες αναπηρικής καρέκλας μπορούν να κινηθούν με τη βοήθεια της δύναμής τους, αλλά εάν πρέπει να υπερνικήσουν κάποιο εμπόδιο, τότε θα σας ζητήσουν τη βοήθεια σας.
Στρατηγικές Διευκόλυνσης:
• Παρέχετε τον κατάλληλο χρόνο για να συζητηθούν οι ανάγκες με το σπουδαστή πριν από, αλλά και κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
• Αφήστε μεγάλο χρονικό περιθώριο για το σπουδαστή που μετακινείται από μια θέση σε άλλη.
• Ελέγξτε ότι οι αίθουσες διδασκαλίας είναι προσιτές. Ελέγξτε ότι οι ρυθμίσεις για διάταξη των θέσεων επιτρέπουν την πρόσβαση στους χρήστες αναπηρικής καρέκλας. Κάνετε τον ανάλογο έλεγχο επίσης για τη διαδρομή στις αίθουσες. Κάνετε έλεγχο για βαριές πόρτες και τα κράσπεδα. Πόσος χρόνος διαδρομής είναι εκτός κτιρίων. Πόσο επιπλέον χρόνος θα απαιτηθεί εάν βρέξει;
• Εξασφαλίστε ότι οι ανακοινώσεις στον αντίστοιχο πίνακα είναι σε θέσεις στις οποίες ο χρήστης αναπηρικής καρέκλας έχει πρόσβαση.
• Ελέγξτε την ανάγκη για τυχόν εξοπλισμό, ελέγξτε την ανάγκη για ένα ειδικά χώρο στην αίθουσα ή σε διπλανό δωμάτιο. Πιθανόν να χρειαστεί μια διαφορετική διάταξη των θέσεων.
• Ρυθμίσεις εξέτασης: ο σπουδαστής θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο ή έναν γραφέα.
Σπουδαστές τυφλοί ή με προβλήματα όρασης
Είναι σημαντικό να σκεφτεί ότι για πόσο διάστημα χρησιμοποιεί την όραση ένας σπουδαστής για το υλικό μιας σειράς μαθημάτων και κατά τη διάρκεια της παρουσίασής του. Μερικοί άνθρωποι με θολή όραση, δεν μπορούν να διακρίνουν τις αποστάσεις και την ταχύτητα, ή είναι ανίκανοι να διακρίνουν τα αντικείμενα που έχουν παρόμοια χρώμα ή μορφή. Άλλοι μπορούν να είναι σε θέση να δουν πράγματα που είναι πολύ κοντά αλλά ελάχιστα αυτά που είναι στη μέση ή μακρινή απόσταση, ενώ άλλοι έχουν μια περιορισμένη αντίληψη όρασης (π.χ. σηραγγοειδής όραση). Οι περισσότεροι άνθρωποι που έχουν μια οπτική εξασθένιση μπορεί να έχουν κάποια χρήσιμη όραση, ενώ μια πολύ μικρή αναλογία (περίπου 4%) δεν έχουν καθόλου όραση.
Οι περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν τη όραση ως αρχική πηγή για τη συγκέντρωση των πληροφοριών, όχι μόνο για την ανάγνωση και τη γραφή αλλά και για την κοινωνική αλληλεπίδραση και τις πρακτικές καθημερινές δραστηριότητες. Αν και η τύφλωση μπορεί να τοποθετήσει έναν σπουδαστή σε σημαντική εκπαιδευτική μειονεκτική θέση, πολλές σειρές μαθημάτων έχουν επιτυχή έκβαση αν γίνουν οι απαραίτητες ρυθμίσεις.
Όχι μόνο οι τυφλοί και αλλά και τα άτομα με προβλήματα όρασης χρησιμοποιούν ένα άσπρο μπαστούνι, διαβάζουν μπράιγ, ή έχουν ένα οδηγό σκυλί. Ένας σπουδαστής με προβλήματα όρασης μπορεί να απαιτήσει νόμιμα τις επιπρόσθετες βοήθειες για ενίσχυση της μάθησης και της διαβίωσης.
Η ακοή διαδραματίζει ένα σημαντικό ρόλο στη διαδικασία μάθησης των σπουδαστών που έχουν προβλήματα όρασης. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι δεν θα είναι σε θέση να διακρίνουν τη νοηματική γλώσσα ή τις εκφράσεις του προσώπου, η παρακολούθησή τους στηρίζεται στα ακουστικά ερεθίσματα όπως η χροιά, ο τόνος, και η ένταση της φωνής. Εάν υφίσταται θόρυβος από τσαλάκωμα χαρτιών, η πολλές ομιλίες ταυτόχρονα, τότε δεν μπορούν να τα έγγραφα ένα ή οι στροφές μακριά ταυτόχρονα μιλώντας, ή αποτυγχάνουν να αναγνωρίσουν προφορικά σημεία της παράδοσης, οπότε αυτό μπορεί να εκληφθεί ως έλλειψη ενδιαφέροντος.
Ετικέτες:
• Στις τυχαίες συναντήσεις, συστήστε τόσο τον εαυτό σας, όσο και τους άλλους που είναι παρόντες αναφέροντας και τη σχετική θέση τους ως προς εσάς.
• Μην υποθέσετε αυτόματα ότι το πρόσωπο χρειάζεται τη βοήθειά σας. Κατά την προσφορά της βοήθειας σε ένα πρόσωπο με προβλήματα όρασης να τους ρωτήστε άμεσα τι πρέπει να κάνετε, αλλά γενικά, τους προσφέρετε το βραχίονά σας. Πρέπει να το καθοδηγήσετε και όχι να το σύρετε.
• Όταν καθοδηγείται κάποιον, δώστε σαφείς οδηγίες και περιγραφές,
π.χ., «ένα βήμα προς τα επάνω» και όχι μόνο «ένα βήμα».
• Κατά την προσφορά ενός καθίσματος, τοποθετήστε το χέρι του προσώπου στην πλάτη ή το μπράτσο της καρέκλας και πέστε τους τι έχετε κάνει.
• Στις συνομιλίες μιας ομάδας να αναφέρονται οι συνομιλητές με το όνομα τους για να εισαχθούν στη συζήτηση.
• Μην αφήστε κάποιο ένα κενό διάστημα όταν μιλάτε. Ενημερώστε τους πότε τελειώνετε την συζήτηση ή πότε απομακρύνεστε.
• Στην υποδοχή κάποιου σε ένα δωμάτιο που δεν το έχει επισκεφτεί ποτέ πριν, δώστε μια συνοπτική περιγραφή «της γεωγραφίας του» (μορφή, μέγεθος, παράθυρο, πόρτες) και του περιεχομένου (έπιπλα, άνθρωποι).
• Μιλήστε στον ιδιοκτήτη οδηγού-σκύλου εάν για τη δύσκαμπτη λαβή που βρίσκεται κατά μήκος της πλάτης του σκυλιού, χρειάζεται βοήθεια.
• Αφήστε τις πόρτες είτε τελείως ανοικτές, είτε τελείως κλειστές.
Στρατηγικές Διευκόλυνσης:
• Οι περισσότεροι σπουδαστές έχουν έναν συγκεκριμένο τρόπο επικοινωνίας χρησιμοποιώντας την μαγνητοφώνηση, την εκτύπωση με μεγάλους χαρακτήρες, την γραφή μπράιγ, ψηφιακή καταγραφή μέσου του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, ή συνδυασμό αυτών.
• Η μεγάλη εκτύπωση είναι υλικό που τυπώνεται χρησιμοποιώντας μεγάλους χαρακτήρες. Το ελάχιστο είναι η 14 γραμματοσειρά και η συνιστάμενη είναι η 16-18 γραμματοσειρά. Μπορεί να παραχθεί από τη μεγέθυνση των φωτοτυπιών ή μεγαλύτερη εκτύπωση άμεσα από τον υπολογιστή. Το τελευταίο είναι προτιμητέο, δεδομένου ότι η ποιότητα της τυπωμένης ύλης είναι πολύ καλύτερη. Εντούτοις, πολλοί σπουδαστές το βρίσκουν δύσκολο να διαβάσουν τη μεγάλη τυπωμένη ύλη διότι ανακαλύπτουν ότι η συγκέντρωσή τους μειώνεται γρήγορα.
• Μερικοί σπουδαστές μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα CCTV (κλειστού κυκλώματος TV) που προσφέρει μια μεγέθυνση της σελίδας επάνω σε μια οθόνη. Μπορούν επίσης να βρουν χρήσιμο να χρησιμοποιήσουν ένα πακέτο λογισμικού, στους υπολογιστές, που μεγεθύνει την τυπωμένη ύλη (παραδείγματος χάριν, τα παράθυρα της Microsoft έχουν στις επιλογές την δυνατότητα να επιτρέπουν τις αλλαγές στην ανάλυση, το χρώμα και το μέγεθος στην οθόνη.
• Μερικοί σπουδαστές μπορούν να χρησιμοποιήσουν ένα μαγνητόφωνο ή ένα ψηφιακό όργανο καταγραφής για να καταγράψουν τις συζητήσεις. Αυτό σημαίνει ότι ο σπουδαστής πρέπει να στηριχθεί σε ακουστικές πληροφορίες, που απαιτεί τις δεξιότητες της συγκέντρωσης και της μνήμης και την πρακτικής.
Επίσης, είναι δυσκολότερο να ανιχνευθεί το υλικό και ο σπουδαστής επομένως πρέπει έχει καλές οργανωτικές ικανότητες.
• Μερικά εξαιρετικά πακέτα λογισμικού έχουν αναπτυχθεί πρόσφατα όσον αφορά την αναγνώριση φωνής (π.χ. Dragon Dictate ή ViaVoice (MAC) αν και αυτά απαιτούν κατάρτιση και πρακτική. Επίσης υπάρχει διαθέσιμο ένας ακουστικός ορθογράφος, το Texthelp.
• Μερικοί σπουδαστές μπορεί να χρειαστούν ένα άλλο άτομο που να κρατά σημειώσεις.
• Ενθαρρύνετε τους σπουδαστές να κάθονται όπου μπορούν καλύτερα να ακούσουν. Θυμηθείτε ότι εάν έχει ένα σκύλο-οδηγό ίσως θα χρειαστεί ένα επιπλέον διάλειμμα, για το ζώο. Επίσης, είναι σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι συμμαθητές καταλαβαίνουν ότι το σκυλί εργάζεται και δεν πρέπει να του φέρονται ως κατοικίδιο και να το ταΐζουν.
• Κρατήστε τους διαδρόμους και τους ανοιχτούς χώρους απαλλαγμένους από εμπόδια και ελέγξτε για τυχόν προεξοχές στο ύψος της κεφαλής.
• Εξασφαλίστε ότι ο φωτισμός είναι καλός, οι μικρές ρυθμίσεις μπορούν να κάνουν μια τεράστια διαφορά. Οι ρυθμίσεις διαφέρουν από πρόσωπο σε πρόσωπο. το έντονο φως μπορεί να είναι εξίσου προβληματικό όσο και η βαθιά σκιά. Συζητήστε τις μεμονωμένες ρυθμίσεις με το σπουδαστή. Οι μικρές ρυθμίσεις μπορούν να κάνουν μια τεράστια διαφορά και είναι γενικά ανέξοδες π.χ., η χρήση ενός ροοστάτη για τον φωτισμό. Οι εκπαιδευτές θα πρέπει να σταθούν σε μια καλώς φωτισμένη θέση που να βλέπει τους σπουδαστές και όχι με την πλάτη τους στο παράθυρο ώστε το πρόσωπο τους να φαίνεται ως σκιά.
• Δώστε ακριβείς οδηγίες και λεπτομερείς εξηγήσεις. Οι σπουδαστές με τα προβλήματα όρασης δεν μπορεί να έχουν το εύρος της εμπειρίας για να κάνουν το ίδιο είδος προφορικές παρουσιάσεις με αυτές που έχουν οι βλέποντες σπουδαστές.
• Οι διαγωνισμοί, η εργασία στην ύπαιθρο και τα τεστ, θα απαιτήσουν πρόσθετες ρυθμίσεις. Οι σπουδαστές μπορεί να χρειαστούν μεγάλες εκτυπώσεις, έναν αναγνώστη, έναν γραφέα, ή το πρόσθετο εξοπλισμό όπως ένας σαρωτή (scanner) ή ένα PC σε χωριστό δωμάτιο. Μπορεί να χρειαστούν να εξασκηθούν στα βοηθήματα αυτά πριν από τις εξετάσεις.
• Προετοιμάζεστε να κάνετε προφορικές εναλλακτικές λύσεις εάν η γραπτή εργασία δεν είναι ουσιαστική. Μπορεί ο σπουδαστής να υποβάλει μια εργασία online.
• Διαβάστε μεγαλοφώνως ότι γράφονται σε διαφάνειες ή στο
PowerPoint. Σιγουρευτείτε ότι το υλικό των μαθημάτων είναι
διαθέσιμα πολύ πριν την παράδοση σε μεγάλη εκτύπωση για εκείνους τους σπουδαστές με πρόβλημα όρασης. Η παροχή των υλικών εκ των προτέρων θα επιτρέψει στο σπουδαστή να τα μετατρέψει σε μπράιγ ή σε να τα μαγνητοφωνήσει.
• Μερικοί σπουδαστές με μικρά προβλήματα όρασης μπορούν να υιοθετήσουν μια αδέξια νοηματική γλώσσα όταν διαβάζουν ή γράφουν γιατί λειτουργεί καλύτερα για αυτούς.
• Παρέχετε τους καταλόγους βιβλίων πριν από την έναρξη των μαθημάτων για εκείνους τους σπουδαστές που πρέπει να κάνουν τις αναγκαίες ρυθμίσεις είτε με μαγνητοταινία είτε σε Braille.
Σπουδαστές κωφοί ή βαρήκοοι
Οι σπουδαστές με προβλήματα ακοής στηρίζονται στην όραση τους για πληροφορίες. Η επικοινωνία θα είναι πρώτιστα οπτική, ανάγνωση, χειλιανάγνωση ή η νοηματική γλώσσα ή μια μορφή αγγλικών που χρησιμοποιούν λεξιλόγιο από τη βρετανική νοηματική γλώσσα (BSL) το αποκαλούμενο Sign Supported English (SSE). Σε μερικές περιπτώσεις οι σπουδαστές θα μπορούν να χρησιμοποιούν ραδιόφωνα, μικρόφωνα και ακουστικά. Σημειώστε ότι μερικές από τις δυσκολίες των κωφών σπουδαστών μπορούν να είναι πολιτισμικές. Η φωνολογία και η ορθογραφία της αγγλικής γλώσσας είναι πολύ διαφορετικές από την βρετανική νοηματική γλώσσα η οποία είναι βασισμένη στην κίνηση.
Πολλοί κωφοί και βαρήκοοι σπουδαστές χρησιμοποιούν ακουστικά ακόμα και όταν χρησιμοποιούν και άλλες μορφές επικοινωνίας. Αυτά λειτουργούν με την ενίσχυση του ήχου, αλλά καθώς όλοι οι ήχοι ενισχύονται εξίσου, ο παρασιτικός θόρυβος θα δημιουργεί προβλήματα.
Ετικέτες:
• Εάν είστε με κάποιον που μπορεί να κάνει χειλειανάγνωση (μόνο 3 από τις 10 λέξεις είναι ορατές στα χείλια):
¾ κοιτάξτε τον απευθείας
¾ κρατήστε τον κανονικό ρυθμό ομιλίας αλλά επιβραδύνετε ελαφρώς
¾ χρησιμοποιείστε την έκφραση του προσώπου, τη γλώσσα του σώματος και τις χειρονομίες, όπου απαιτείται
¾ κρατήστε το κεφάλι σας στη σωστή θέση κατά την ομιλία
¾ εξασφαλίστε ότι το στόμα σας δεν είναι κρυμμένο πίσω από ένα χέρι, μια γενειάδα, ή ένα τσιγάρο και ότι δεν μασάτε.
¾ Μην κάνετε υποθέσεις για τη δυνατότητα του προσώπου να επικοινωνήσει ή τον τρόπο με τον οποίο το κάνουν. Πάντα εξακριβώστε ποιο μέσο επικοινωνίας το πρόσωπο σκοπεύει να χρησιμοποιήσει. Εάν μια πρόταση δεν ακούστηκε ή παρανοήθηκε, η τελευταία λύση είναι να την γράψετε.
¾ Εξασφαλίστε ότι φωτίζεται αρκετά το πρόσωπό σας όταν μιλάτε.
¾ Εάν υπάρχει ένας γνώστης της νοηματικής γλώσσας (διερμηνέας) που συνεργάζεται με ένα κωφό πρόσωπο, εσείς πρέπει να αντιμετωπίζετε και να μιλάτε πάντα στο κωφό πρόσωπο.
¾ Θυμηθείτε ότι το να φωνάξεις δεν βοηθά. Η αυξανόμενη ένταση δεν προσφέρει τίποτα περισσότερο.
¾ Όταν επιθυμείτε να μιλήσετε, σιγουρευτείτε ότι έχετε την προσοχή του κωφού προσώπου και ότι κοιτάζει προς εσάς. Προκειμένου να προσελκύσετε την προσοχή τους, κάντε μια χειρονομία ή ένα ευγενικό άγγιγμα στον ώμο.
¾ Προσπαθήστε να περιορίσετε στο ελάχιστο τον θόρυβο που υπάρχει στην ομάδα εργασίας, λαμβάνοντας υπόψη να εξασφαλίσετε (Book) τον κατάλληλο χώρο.
Στρατηγικές διευκόλυνσης:
• Οι άνθρωποι που στηρίζονται στα μάτια τους για «να ακούσουν» δεν θα είναι σε θέση να κρατούν σημειώσεις καθώς επίσης και να κάνουν χειλειανάγνωση ή να παρακολουθούν έναν διερμηνέα, γι’ αυτό είναι χρήσιμο να δοθούν οι σημειώσεις ή ο ίδιος να φροντίσει για αντίγραφα από έναν άλλο σπουδαστή.
• Μην μιλάτε στην ομάδα με την πλάτη σας προς αυτούς ενώ γράφετε στον πίνακα. Αποφύγετε να περπατάτε στην τάξη εκτός αν έχετε τη δυνατότητα να βλέπετε τον κωφό σπουδαστή καθώς μιλάτε.
• Εάν έχετε γενειάδα ή μουστάκι φροντίστε να είναι περιποιημένα.
• Οι σημαντικές ανακοινώσεις, οι βασικές έννοιες και οι επιστημονικοί όροι πρέπει να γράφονται στον πίνακα ή να δίδονται σε φυλλάδιο.
• Θυμηθείτε ότι η ακατανόητη ομιλία δεν είναι μια αντανάκλαση της διανοητικής δυνατότητας ή της κατανόησης. Ενθαρρύνετε τους σπουδαστές να συμμετέχουν στις συζητήσεις. Να είστε υπομονετικοί, φιλικοί και δώστε τον κατάλληλο χρόνο για να πραγματοποιηθεί η επικοινωνία.
• Οι κωφοί σπουδαστές μπορεί να αντιμετωπίσουν δυσκολίες με τη γραμματική. Δε θα αντιμετωπίσουν τέτοιες δυσκολίες με την πρώτη τους γλώσσα δηλ. τη νοηματική.
• Εξετάστε ποια είναι η καλύτερη θέση για έναν διερμηνέα για να σταθεί ή να καθίσει, έτσι ώστε να μην αποσπά την προσοχή από την υπόλοιπη ομάδα. Συζητήστε το με το σπουδαστή.
• Μερικοί σπουδαστές μπορεί να χρειαστεί να μαγνητοφωνήσουν την διδασκαλία, άλλοι να χρειαστούν κάποιον να κρατά σημειώσεις ή έναν διερμηνέα. Βρείτε χρόνο για έναν διερμηνέα και ενημερωθείτε για τις καθυστερήσεις των μεταφράσεων, π.χ. κατά τη διάρκεια των ερωτήσεων να δίνετε ο κατάλληλος χρόνος στον κωφό σπουδαστή να απαντήσει. Επιτρέψτε μικρά διαλείμματα κατά τη διάρκεια πολύωρων μαθημάτων για να ξεκουραστεί ο διερμηνέας - η μετάφραση είναι κουραστική.
• Η ομαδική εργασία μπορεί να είναι δύσκολη για τους ανθρώπους που είναι κωφοί δεδομένου ότι δεν ξέρουν ποιος μιλά και έτσι που να προσέξουν εκτός αν ένας διερμηνέας νοηματικής γλώσσας είναι παρών. Η περιφορά ενός μικροφώνου μπορεί να βοηθήσει, αλλά και οι σπουδαστές πρέπει να βοηθήσουν κάνοντας μια χειρονομία, όταν μιλούν.
• Εάν ένας διερμηνέας είναι απαραίτητος, ο δάσκαλος/ο εκπαιδευτής θα πρέπει να αναγνωρίσει ότι ο ρυθμός της παράδοσής τους πρέπει να τροποποιηθεί και να προσαρμοστεί σε αυτό, και να δώσει πρόσθετο χρόνο για την παράδοση των μαθημάτων στον κωφό σπουδαστή.
Σπουδαστές με μαθησιακές δυσκολίες και δυσλεξία
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι συγκεκριμένες για κάθε άτομο ξεχωριστά και μπορούν να διαγνωσθούν σε ανθρώπους όλων των επιπέδων νοημοσύνης. Μια συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία μπορεί να παρουσιαστεί με διαφορετικούς τρόπους, παραδείγματος χάριν, στην ορθογραφία, στην κατανόηση κειμένου, στον ρυθμό της ανάγνωσης, στο επίπεδο μαθηματικών γνώσεων, στις οργανωτικές δεξιότητες, στην κατανόηση της έννοιας του διαστήματος/του χρόνου, στη γραφή, ή στις κοινωνικές δεξιότητες. Η πίεση, το άγχος επιδεινώνει αυτές τις δυσκολίες και μια από τις απογοητευτικές πτυχές και για το άτομο και για το δάσκαλό τους μπορεί να είναι η ασυνέπεια στην προσπάθεια αυτή με την πάροδο του χρόνου.
Ετικέτες:
• Αποφύγετε να συζητάτε τα προβλήματα του σπουδαστή μπροστά σε άλλους σπουδαστές - τηρήστε την εμπιστευτικότητα.
• Να είστε διακριτικοί και μην δημιουργείτε θέματα για τους σπουδαστές που χρειάζονται την πρόσθετη υποστήριξη.
Στρατηγικές διευκόλυνσης:
• Μερικοί δυσλεκτικοί σπουδαστές βρίσκουν το νέο λογισμικό αναγνώρισης φωνής (π.χ. Dragon Dictate ή ViaVoice (Mac) εξαιρετικά χρήσιμο, αν και αυτά απαιτούν κάποια κατάρτιση και πρακτική εξάσκηση. Επίσης διαθέσιμος είναι ένας φωνητικός ορθογράφος, «Texthelp!» Ελέγξτε ότι οι σπουδαστές γνωρίζουν για τη διαθεσιμότητα τέτοιας τεχνολογίας.
• Χρησιμοποιήστε τις πρόσθετες οπτικές παρουσιάσεις όπως το PowerPoint, OHPs, διαγράμματα, νοητικούς χάρτες.
• Παρέχετε συνοπτικές, σαφείς περιλήψεις των πληροφοριών προφορικά ή γραπτά όποτε είναι δυνατόν - δώστε έναν νοητικό χάρτη του μαθήματος.
• Προσπαθήστε να υποβάλετε τις ερωτήσεις με έναν απλό τρόπο. Μια ασήμαντη περίληψη ή η χρήση τυποποιημένης γλώσσας μπορεί να οδηγήσει σε σύγχυση. Παρέχετε καταλόγους φυλλαδίων βασικών εννοιών, ειδικών όρων και τεχνικής επαγγελματικής γλώσσας.
• Το γεγονός ότι δεν είναι σε θέση να διαβάσει συνδέεται ακόμα στα μυαλά μερικών ανθρώπων με την έννοια του κουτού ανθρώπου. Αυτό είναι ένα στίγμα που τον καθιστά ευαίσθητο. Πολλοί σπουδαστές που έχουν δυσλεξία έχουν το αίσθημα της χαμηλής αυτοεκτίμησης και χρειάζονται θετικές ενισχύσεις και ενθάρρυνση.
• Επιτρέψτε τη χρήση των ψηφιακών οργάνων καταγραφής κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
• Οι σπουδαστές με αυτό το είδος δυσκολίας δεν είναι οπτικά ανάπηροι. Πράγματι, μερικοί προσβάλλονται με τη χρήση του όρου «ανάπηροι» σε σχέση με τον εαυτό τους. Είναι σημαντικό το προσωπικό να είναι ευαίσθητο στις ανάγκες των ατόμων που δέχονται συχνά λίγη συμπόνια δεδομένου ότι δεν υπάρχει καμία ορατή ένδειξη των δυσχερειών τους.
Σπουδαστές με δυσκολίες λόγου και ομιλίας
Μερικοί σπουδαστές δυσκολεύονται να επικοινωνήσουν μέσω του λόγου. Αυτό μπορεί να οφείλεται στην ανικανότητα να αρθρώσουν ήχους, ή σε ένα πρόβλημα με την κατανόηση ή την «τοποθέτηση» των σκέψεων στις προφορικές ή γραπτές λέξεις. Η δυσκολία μπορεί να μην είναι αμέσως προφανής δεδομένου ότι μερικοί άνθρωποι παρουσιάζουν γλωσσική ευχέρεια στην κατανόηση ή στην ομιλία για συγκεκριμένα ζητήματα, αλλά έχουν σημαντικά προβλήματα με αφηρημένα έννοιες.
Για άλλους η δυσκολία είναι προφανής, παραδείγματος χάριν, εάν ο σπουδαστής έχει σοβαρό τραύλισμα. Οι αιτίες των δυσκολιών επικοινωνίας δεν είναι γνωστές, ή μπορούν να συνδεθούν με τέτοιους όρους όπως την εγκεφαλική παράλυση που μπορεί να έχει επιπτώσεις σε οποιεσδήποτε ομάδες μυών συμπεριλαμβανομένων εκείνων του προσώπου.
Από την στιγμή που η μάθηση περιλαμβάνει κάποιο επίπεδο επικοινωνίας, συνήθως μέσω της ομιλίας, οποιαδήποτε δυσκολία σε αυτήν την περιοχή μπορεί να είναι αγχωτική και να οδηγήσει σε απομόνωση.
Ετικέτες:
Να είστε υπομονετικοί και να δίνετε σ’ αυτά τα άτομα το χρόνο να ολοκληρώσουν αυτό που επιθυμούν να πουν.
Μερικοί εκτιμούν τη βοήθεια για να ολοκληρώσουν τις προτάσεις τους - ελέγξτε την πρόθεση του σπουδαστή.
Μερικοί μπορεί να επιθυμήσουν να επικοινωνήσουν μέσω του υπολογιστή
Εκείνοι με γλωσσικές δυσκολίες σχετικά με τη κατανόηση των εννοιών, μπορούν να έχουν πρόβλημα στην κατανόηση των ερωτήσεων ή τις απαιτήσεις ενός στόχου - να είστε υπομονετικοί, δώστε άφθονο χρόνο για να αφομοιωθούν οι πληροφορίες.
Στρατηγικές διευκόλυνσης:
• Αναγνωρίστε τις δυνατότητες του σπουδαστή - έχει ένα λεκτικό πρόβλημα όχι απαραιτήτως ένα χαμηλό δείκτη νοημοσύνης
• Οι σπουδαστές με τέτοιες δυσκολίες μπορούν να βρουν τα ατομικά σεμινάρια και τις ομαδικές εργασίες πιο δύσκολα από ότι οι άλλοι σπουδαστές και μπορεί να χρειαστούν χρόνο να κερδίσουν την εμπιστοσύνη. Οι δάσκαλοι μπορούν να βοηθήσουν με το να υποβάλουν ερωτήσεις που αρχικά απαιτούν μόνο συνοπτικές απαντήσεις.
• Η πίεση επιδεινώνει συχνά το πρόβλημα. Δώστε μεγάλη ενθάρρυνση και υποστήριξη.
• Το να ακούς κάποιον να αγωνίζεται να μιλήσει μπορεί να οδηγήσει σε στενοχώρια. Κρατήστε την ηρεμία σας και προσέξτε τα χείλια του ατόμου.
• Οι αξιολογήσεις που βασίζονται στον προφορικό λόγο ή τη συζήτηση πρέπει να τροποποιηθούν.
• Ελέγξτε με το σπουδαστή εάν θα επιθυμούσε ή όχι να συζητήσετε με τους άλλους σπουδαστές τους ιδιαίτερους τρόπους με τους οποίους μπορούν να είναι χρήσιμοι στα ομαδικά μαθήματα. Ο σπουδαστής μπορεί να επιθυμεί να το κάνει ο ίδιος, αλλά αυτό πρέπει να διευκρινιστεί εκ των προτέρων.
Σπουδαστές με παθολογικά προβλήματα
Οι περισσότεροι άνθρωποι έχουν εμπειρία από διάφορα είδη ασθενειών σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους, αλλά συνήθως αυτά είναι προσωρινής φύσης. Μερικοί άνθρωποι, εντούτοις, πάσχουν από πολύχρονες παθήσεις ή από παθήσεις εφ’ όρου ζωής που εμφανίστηκαν κατά τη γέννησή τους ή έχουν αποκτηθεί κατά τη διάρκεια της ζωής τους. Τα αποτελέσματα εξαρτώνται από την ηλικία του προσώπου, τις περιστάσεις και τη φύση των παθήσεων.
Πολλοί επηρεάζονται επίσης από το άγχος και το περιβάλλον. Για κάποιους αυτά προκαλούν φυσικές ή αισθητηριακές ανικανότητες αλλά για πολλούς άλλους επηρεάζεται πιο πολύ η αντοχή τους. Αυτό σημαίνει ότι είναι σημαντικό να προγραμματίζεται έτσι το μάθημα, ώστε ο φόρτος εργασίας να είναι ομοιόμορφα διανεμημένος. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, όταν οι σπουδαστές χρειάζονται χρόνο για να αντιμετωπίσουν τις απαιτήσεις των νέων μαθημάτων.
Οι σπουδαστές με αυτές τις παθήσεις δεν μπορούν να δουν τον εαυτό τους σαν να έχουν αναπηρία και δεν σημειώνουν στην αίτηση υποψηφιότητάς τους για τα μαθήματα ότι έχουν ιδιαίτερες ανάγκες. Οι άνθρωποι με τέτοιες παθήσεις μπορούν επίσης να αντιμετωπίσουν την ιδιαίτερη προκατάληψη από τους γύρω τους και αυτό μπορεί επίσης να τους εμποδίσει να κάνουν γνωστή την πάθησή τους. Είναι επομένως ιδιαίτερα σημαντικό οι δάσκαλοι να είναι συμπονετικοί ως προς τους σπουδαστές με τέτοιες κρυμμένες ειδικές ανάγκες.
Ετικέτες:
• Αποφύγετε τη συζήτηση για το πρόβλημα του σπουδαστή μπροστά σε άλλους σπουδαστές - τηρήστε την εμπιστευτικότητα.
• Να είστε διακριτικοί, μην κάνετε ζήτημα για τους σπουδαστές που πρέπει να αφήσουν την τάξη προσωρινά, παραδείγματος χάριν, για να φάνε κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή που πρέπει να κάνουν συχνά ταξίδια για να φροντίσουν τις προσωπικές τους ανάγκες.
• Μερικοί σπουδαστές χρειάζονται ένα ιδιωτικό χώρο για τη λήψη του φαρμάκου συμπεριλαμβανομένων και των ενέσεων ενώ άλλοι μπορεί να χρειαστούν ένα χώρο για ξεκούραση.
Στρατηγικές διευκολύνσεων:
• Εάν ένας δάσκαλος θεωρεί ότι η υγεία ενός σπουδαστή δεν είναι καλή μπορεί να φανεί χρήσιμο να του μιλήσει για αυτό. Οι δάσκαλοι δεν πρέπει, φυσικά, να προτείνουν εναλλακτικές θεραπείες από την προτεινόμενη ιατρική θεραπεία, εντούτοις, εάν η υπάρχουσα θεραπεία φαίνεται να είναι ανεπαρκής, θα μπορούσε να συστηθεί μια επίσκεψη στο γιατρό τους.
• Το άγχος από τις νέες καταστάσεις ή η πίεση μπορεί να έχουν επιπτώσεις στους ανθρώπους, πχ σε εκείνους που έχουν άσθμα.
Προσπαθήστε να κάνετε το σπουδαστή να αισθάνεται άνετα, σίγουρος και ευπρόσδεκτος,. Η βοήθεια στους σπουδαστές για να προετοιμαστούν για τις εξετάσεις ή η βοήθεια στις αναθέσεις των εργασιών είναι πιθανό να βοηθήσει αρκετά ώστε να περιοριστεί το άγχος.
• Το φυσικό περιβάλλον επηρεάζει μερικές παθήσεις, πχ η σκόνη, ο καπνός, ή η υγρασία μπορεί να προκαλέσουν εμφάνιση του άσθματος. Οι σπουδαστές είναι πιθανό να έχουν το φάρμακο μαζί τους, αλλά οι δάσκαλοι πρέπει να ξέρουν πώς θα παρασχεθεί βοήθεια εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.
• Η διατροφή και «τα διαλλείματα» είναι σημαντικά μέρη της θεραπείας μερικών παθήσεων, και αυτό πρέπει να ληφθεί υπόψη.
• Οι σπουδαστές δεν μπορούν να εκτιμήσουν το επίπεδο πίεσης που η επί τόπου εργασία μπορεί να προκαλέσει, και λίγοι σπουδαστές με ιατρική πάθηση φαίνονται να έχουν ιδιαίτερες ανάγκες. Οι δάσκαλοι πρέπει επομένως να χειρίζονται με ευαισθησία τις πρόσθετες εργασίες που απαιτούν από τους σπουδαστές και να είναι προετοιμασμένοι ώστε να λάβουν τα κατάλληλα μέτρα για να βοηθήσουν όταν αυτό χρειαστεί.
• Για μερικούς ανθρώπους, τα ζητήματα υγείας και ασφάλειας πρέπει να εξεταστούν, αν και οι άνθρωποι με ιατρικές παθήσεις τείνουν να έχουν μια πολύ ρεαλιστική αντίληψη των περιορισμών τους αλλά για άλλους όπως πχ για τους ανθρώπους με επιληψία, ίσως είναι απαραίτητο να συζητηθεί η ασφάλεια ορισμένων δραστηριοτήτων και πιο συγκεκριμένα, δραστηριότητες που αφορούν στα εργαστηριακά μαθήματα και στις πρακτικές ασκήσεις.
Σπουδαστές με μη ορατές ή ψυχικές διαταραχές
Είναι σημαντικό να γίνει γνωστό ότι μερικές παθήσεις στις σχετικά στενές επαφές της καθημερινής ζωής είναι αόρατες στους άλλους. Εντούτοις, οι παθήσεις, όπως χρόνιες ασθένειες, επιληψία, ή ψυχιατρικά προβλήματα μπορούν να επηρεάσουν την καθημερινότητα ενός προσώπου. Μερικές από τις συνηθέστερες διαγνωσθέντες μακροχρόνιες παθήσεις που μπορεί να έχουν επιπτώσεις στους σπουδαστές είναι:
Από πολλές απόψεις, οι παρενέργειες της πάθησης είναι αυτές που προκαλούν τον κίνδυνο παρά η ίδια η ιατρική πάθηση. Παραδείγματος χάριν, ένας σπουδαστής μπορεί να είναι επιρρεπής στην κούραση ή στην πίεση ή σε άλλα φάρμακα και αυτό μπορεί να προκαλέσει υπνηλία ή και αδυναμία συγκέντρωσης.
Τα φάρμακα που χρησιμοποιούνται για τις διαφορετικές ασθένειες και τις ιατρικές παθήσεις πρέπει να κατανοηθούν πλήρως από την πλευρά των πιθανών παρενεργειών τους. Οι δάσκαλοι θα πρέπει να τα συζητήσουν με τους σπουδαστές τους για να αποφύγουν τις δυσάρεστες εκπλήξεις όπως τις απροσδόκητες δοκιμασίες και συναντήσεις.
Για πολύ λίγους ανθρώπους, τα ζητήματα υγείας και ασφάλειας πρέπει να εξεταστούν, αν και οι άνθρωποι με τις ιατρικές παθήσεις τείνουν να έχουν μια πολύ ρεαλιστική εικόνα των περιορισμών τους.
Ετικέτες:
• Αποφύγετε τη συζήτηση για την πάθηση του σπουδαστή μπροστά σε άλλους σπουδαστές - τηρήστε την εμπιστευτικότητα.
• Να είστε διακριτικοί, μην κάνετε ζήτημα για τους σπουδαστές που πρέπει να αφήσουν την τάξη προσωρινά, παραδείγματος χάριν, για να φάνε κατά τη διάρκεια του μαθήματος ή που πρέπει να κάνουν συχνά ταξίδια για να φροντίσουν τις προσωπικές τους ανάγκες
• Μερικοί σπουδαστές χρειάζονται ένα ιδιωτικό χώρο για τη λήψη του φαρμάκου συμπεριλαμβανομένων και των ενέσεων ενώ άλλοι μπορεί να χρειαστούν ένα χώρο για ξεκούραση.
Στρατηγικές διευκολύνσεων:
• Το άγχος από τις νέες καταστάσεις ή η πίεση μπορεί να έχουν επιπτώσεις στους ανθρώπους, πχ σε εκείνους που έχουν άσθμα. Προσπαθήστε να κάνετε το σπουδαστή να αισθάνεται άνετα, σίγουρος και ευπρόσδεκτος
• Το φυσικό περιβάλλον επηρεάζει μερικές παθήσεις, πχ η σκόνη, ο καπνός, ή η υγρασία μπορεί να προκαλέσουν εμφάνιση του άσθματος. Οι σπουδαστές είναι πιθανό να έχουν το φάρμακο μαζί τους, αλλά οι δάσκαλοι πρέπει να ξέρουν πώς θα παρασχεθεί βοήθεια εάν αυτό κριθεί απαραίτητο.
• Οι σπουδαστές μπορεί να αναγκαστούν να χάσουν τα μαθήματά τους εξαιτίας των προβλημάτων υγείας. Οι δάσκαλοι μπορούν να βοηθήσουν τους σπουδαστές να συμβαδίζουν με τα μαθήματα, εξασφαλίζοντας ότι λαμβάνουν αντίγραφα των φυλλαδίων ή τις σημειώσεις των μαθημάτων
• Εάν οι σπουδαστές είναι σε θέση να εργαστούν για ένα περιορισμένο χρονικό διάστημα, επιτρέψτε κάποια παράταση για την υποβολή των εργασιών - αλλά προσέξτε - αυτό μπορεί να δημιουργήσει ένα μεγάλο πρόβλημα και οι σπουδαστές να καταλήξουν να χρωστούν την εργασία για ένα πολύ μεγάλο διάστημα
• Βοηθήστε τους σπουδαστές για να διαχειριστούν το χρόνο τους και να οργανώσουν την εργασία τους, επιμερίστε τους στόχους
• Αυτό που θα ήταν ίσως χρήσιμο είναι να οριστεί ένας «φίλος» στην ομάδα που θα παράσχει τις σημειώσεις τους για φωτοαντίγραφα στο σπουδαστή που είναι απών.
Σπουδαστές με νοητικές δυσκολίες
Αν και ο καθένας περνάει περιόδους πίεσης και στεναχώριας, η αντίδραση μερικών ανθρώπων σε αυτές τις περιόδους είναι τόσο σοβαρή που αναπτύσσουν φυσικά ή συμπεριφοριστικά συμπτώματα. Για άλλους οι ιατρικές παθήσεις είναι η αιτία συμπεριφορών όπως, η επιθετικότητα, την παραίτηση, ή η ιδεοληπτική επανάληψη.
Μερικοί άνθρωποι γεννιούνται με αυτά τα είδη δυσκολιών (π.χ. σύνδρομο Asperger) ενώ άλλοι τις αποκτούν (π.χ. κατάθλιψη). Μερικές παθήσεις είναι προσωρινές και μπορούν να αντιμετωπιστούν επιτυχώς με φάρμακα, με ξεκούραση και την παροχή συμβουλών. Άλλες είναι μακροχρόνιες και το άτομο μπορεί να ζήσει τις περιόδους καλής υγείας διανθισμένες με προβλήματα υγείας.
Οι άνθρωποι με τις νοητικές δυσκολίες στερούνται αυτοπεποίθησης. Είναι ουσιαστικό ότι οι δάσκαλοι πρέπει να το αναγνωρίζουν και να δείχνουν την εκτίμησή τους στο σπουδαστή και αυτό θα έχει μια θετική έκβαση γιατί θα οδηγήσει σε αποτελεσματική μάθηση.
Ετικέτες:
• Αποφύγετε τη συζήτηση για την πάθηση του σπουδαστή μπροστά σε άλλους σπουδαστές - τηρήστε την εμπιστευτικότητα.
• Να είστε διακριτικός και να μην κάνετε ζήτημα το θέμα των απουσιών ενός σπουδαστή. Να είστε υπομονετικός και να παραμένετε ήρεμος.
• Μερικοί σπουδαστές χρειάζονται ένα ιδιωτικό χώρο για τη λήψη του φαρμάκου συμπεριλαμβανομένων και των ενέσεων ενώ άλλοι μπορεί να χρειαστούν ένα χώρο για ξεκούραση.
Στρατηγικές διευκολύνσεων:
• Οι άνθρωποι με τις νοητικές δυσκολίες έχουν δοκιμάσει συχνά την απόρριψη από εκείνους που δεν έχουν καταλάβει τις ανάγκες τους. Καθιερώνοντας μια σχέση με πολύ ενθάρρυνση μπορεί να αποδειχθεί εξαιρετικά χρήσιμη. Στόχος σας πρέπει να είναι να συζητηθεί το θέμα όσο το δυνατόν πιο ολοκληρωμένα με τον σπουδαστή προκειμένου να ανακαλύψει σε ποιες καταστάσεις αισθάνεται πιο άνετα και μπορεί να αντεπεξέλθει.
• Μερικές φορές οι άνθρωποι θα αποσυρθούν ή θα αποδιοργανωθούν επειδή είτε δεν έχουν καταλάβει τι ζητείται, ή αισθάνονται ανεπαρκείς για την εκπλήρωση των στόχων. Το να γνωρίζει ο δάσκαλος αυτήν την πιθανότητα θα του επιτρέψει να παρέμβει και να προσπαθήσει να σπάσει στον κύκλο της αποτυχίας.
• Μπορεί να απαιτηθεί χρόνος για μερικούς σπουδαστές να προσαρμοστούν σε μια νέα κατάσταση, να αποκτήσουν εμπιστοσύνη και να καταδείξουν τις δυνατότητές τους πλήρως. Πρέπει λοιπόν να ληφθεί μέριμνα για αυτό.
• Η αξιολόγηση, ιδιαίτερα οι επίσημες αξιολογήσεις, όπως οι αναθέσεις εργασιών και οι εξετάσεις μπορεί να είναι πολύ αγχωτικές για οποιοδήποτε σπουδαστή. Οι σπουδαστές μπορούν να αποδώσουν αρκετά κάτω από τα πρότυπα. Η πρακτική εξάσκηση και η διαβεβαίωση της επιτυχίας θα βοηθήσουν τους σπουδαστές για να υπερνικήσουν αυτό το εμπόδιο.
• Η προσωπική παροχή συμβουλών στους σπουδαστές με νοητικές δυσκολίες μπορεί να είναι η σημαντικότερη διαθέσιμη βοήθεια προς αυτούς.
• Περιστασιακά, οι σπουδαστές εξαιτίας του φαρμάκου μπορεί να υποστούν παρενέργειες όπως η υπνηλία. Είναι χρήσιμο να έχετε αυτές τις πληροφορίες δεδομένου ότι η απόδοση των σπουδαστών είναι πιθανό να επηρεαστεί. Μπορεί επίσης να είναι ενδεδειγμένο να διευθυνθεί αξιολόγηση του κινδύνου εάν η σειρά μαθημάτων περιλαμβάνει ενδεχομένως επικίνδυνες δραστηριότητες ή επικίνδυνα υλικά.
0 Σχόλια