Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Δυσπραξία

Ο όρος δυσπραξία αναφέρεται σε παιδιά και δηλώνει μια διαταραχή του κινητικού συντονισμού που επηρεάζει την ικανότητά τους να εκτελούν εκούσιες μυικές κινήσεις.
Είναι συχνότερη στα αγόρια από ότι στα κορίτσια, και αποτελεί μια ξεχωριστή διαταραχή , που εντοπίζεται στον κινητικό προγραμματισμό, δηλαδή......

στην λειτουργία του εγκεφάλου να συντονίζει μια σειρά από μυικές κινήσεις για την εκτέλεση μιας ηθελημένης πράξης.
Όταν πρόκειται για ακούσιες κινήσεις, τότε οι ίδιοι μύες λειτουργούν φυσιολογικά.
Δεν αναφερόμαστε λοιπόν σε νευρομυικές βλάβες, αλλά σε διαταραχή της ανάπτυξης περιοχών του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τον «προγραμματισμό» και τον συντονισμό λεπτών και περίπλοκων χειρισμών.

Γενικά Χαρακτηριστικά: 
Ένα παιδί με δυσπραξία μπορεί να δυσκολεύεται να εκτελέσει από απλές καθημερινές πράξεις (όπως να χαιρετήσει), έως περίπλοκες (να βουρτσίσει τα δόντια).
Επίσης, μπορεί να παρουσιάζει καθυστέρηση στην πλευρίωση (εδραίωση αριστερού ή δεξιού χεριού) και να χρησιμοποιεί και τα δύο χέρια, γεγονός που προκαλεί προβλήματα κατά την είσοδό του στο σχολείο.
Γενικά, το παιδί ενδεχομένως να χαρακτηρίζεται ως «ανοργάνωτο» ή «άτσαλο», να είναι επιρρεπές σε ατυχήματα, και να εκδηλώνει αντιδραστικότητα στην εκτέλεση δραστηριοτήτων που απαιτούν λεπτές κινήσεις (όπως παζλ).
Ακόμη, ίσως να μην μπορεί να χειριστεί τα παιχνίδια του δημιουργικά, και αντιδρώντας να τα καταστρέφει.
Σε παιδιά του σχολείου, η δυσπραξία επηρεάζει την ανάπτυξη των κοινωνικών δεξιοτήτων και τις σχέσεις με τους συνομηλίκους.

Εξελικτική Λεκτική Δυσπραξία 
Η λεκτική δυσπραξία μπορεί να είναι εξελικτικής μορφής, δηλαδή να υπάρχει από την γέννηση ή μπορεί να είναι επίκτητη, ως αποτέλεσμα εγκεφαλικού τραύματος.
Ένα παιδάκι με εξελικτικής μορφής δυσπραξία, μπορεί να μην βαδίζει πολύ ως βρέφος, να καθυστερήσει να πει τις πρώτες του λεξούλες (να ξεκινήσει 2,5-3 ετών), ή να έχει πολύ περιορισμένο λεξιλόγιο.
Το παιδί δυσκολεύεται να βάλει στη σειρά τους ήχους και τις συλλαβές, γι’αυτό συχνά υπεραπλουστεύει τις λέξεις παραλείποντας συλλαβές ή χρησιμοποιώντας «αρμονίες» (π.χ.το «καπέλο» γίνεται «πεπέλο», δηλαδή πρώτη συλλαβή γίνεται ίδια με τη δεύτερη).
Καθυστερεί να κατακτήσει τα σύμφωνα στην ομιλία του, ενώ οι αντικαταστάσεις των φωνημάτων είναι μη σταθερές και πολύ συχνές, οπότε η ομιλία είναι σε μεγάλο ποσοστό ακατάληπτη ακόμη και από τα οικεία πρόσωπα.
Η δυσκολία αυξάνεται όσο μεγαλώνει η δομή και η περιπλοκότητα των λέξεων (τρισύλλαβες, τετρασύλλαβες, ύπαρξη συμπλεγμάτων).

Εξελικτική Στοματική Δυσπραξία 
Η στοματική δυσπραξία αφορά στην εκτέλεση στοματικών ή λαρυγγικών κινήσεων, οι οποίες είναι μη λεκτικές.
Υπάρχει δυσκολία στο να πραγματοποιηθούν κινήσεις μετά από εντολή π.χ. «βήξε» ή «βγάλε τη γλώσσα», ενώ οι ίδιες κινήσεις γίνονται φυσιολογικά κατά τη μάσηση και την κατάποση. Εμφανίζονται κινήσεις «ψαξίματος», δηλαδή ορατές προσπάθειες για την σωστή τοποθέτηση της γλώσσας ή των χειλιών.
Η ύπαρξη στοματικής δυσπραξίας σχεδόν πάντα σημαίνει ότι θα συνυπάρχει και η λεκτική. Αντίθετα, η ύπαρξη λεκτικής δυσπραξίας δεν σημαίνει ότι θα συνυπάρχει και η στοματική.

Διάγνωση-Θεραπεία: 
Ο λογοθεραπευτής, δεδομένου ότι απουσιάζουν άλλες διαταραχές (όπως εγκεφαλική παράλυση, ημιπληγία, νοητική υστέρηση, διάχυτη αναπτυξιακή διαταραχή) θα αξιολογήσει λεπτομερώς το παιδί με μια σειρά από δοκιμασίες, και εφ’όσον επιβεβαιώσει την ύπαρξη λεκτικής ή/και στοματικής δυσπραξίας, θα εφαρμόσει το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα.
Όσο νωρίτερα διαγνωσθεί, τόσο το καλύτερο για το παιδί γιατί πρέπει να αναφερθεί ότι η δυσπραξία είναι μια δύσκολη διαταραχή που χρειάζεται πολύ χρόνο και προσπάθεια για να ξεπεραστεί.
.

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια