World Alcohol Drug Use Risk Day.
Αθήνα: Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Επικινδυνότητας Χρήσης Αλκοόλης από Οδηγούς, ο τομέας Πρόληψης Ατυχημάτων του Εθνικού Κέντρου Αμεσης Βοήθειας πληροφορεί τους οδηγούς ότι:1. Δεν υπάρχει ακίνδυνη ποσότητα αλκοόλης στην οδήγηση. Ήδη με 0,2% μειώνονται επικίνδυνα οι ικανότητες του οδηγού.
2. Όλα τα κράτη της ΕΕ μειώνουν συνεχώς τα "νόμιμα" επίπεδα αλκοόλης στο αίμα των οδηγών.
3. Η έννοια της οδήγησης έχει επιλεγεί για λόγους συντομίας. Η επικινδυνότητα της αλκοόλης επεκτείνεται σε οποιαδήποτε εργασία απαιτεί πλήρη απόδοση ικανοτήτων και πλήρη εγρήγορση (οικοδόμοι, πυροσβέστες, γιατροί, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας κ.λπ.).
4. Είναι παράλογο και επικίνδυνο να "υπολογίζεται" με πόσα ποτήρια ποτού δεν υπερβαίνει κανείς το "νόμιμο" όριο. Τα επίπεδα στο αίμα και, κυρίως, η επίδραση στον οδηγό εξαρτάται και από άλλους βιολογικούς και περιβαλλοντικούς παράγοντες που δεν μπορεί να υπολογίσει καθόλου ο οδηγός.
5. Δεν χρειάζεται να είναι κανείς "μεθυσμένος" για να μην μπορεί να εξηγήσει.
6. Η συμπεριφορά δεν αποτελεί μέτρο κρίσης ανικανότητας οδήγησης. "Καλή" συμπεριφορά μπορεί να συνδυάζεται με πλήρη ανικανότητα οδήγησης.
7. Νεαρά άτομα επηρεάζονται στις ικανότητές τους με αρκετά μικρότερες ποσότητες αλκοολούχων ποτών.
8. Ο συνδυασμός με φάρμακα είναι πάρα πολύ επικίνδυνος, έστω και αν πρόκειται για "μικρή" ποσότητα ποτού. Αλλωστε, και από μόνα τους πολλά φάρμακα οδηγούν σε σημαντική μείωση των ικανοτήτων οδήγησης.
9. Έρευνα του Πανεπιστημίου Κρήτης σε ατυχηματίες οδηγούς: Το 60% των οδηγών είχε υπερβεί το "νόμιμο όριο" του 0,5%. Εάν λάβει κανείς υπόψη ότι περίπου το 8% των κυκλοφορούντων οδηγών το βράδυ υπερβαίνει το 0,5%, οδηγείται στο τραγικό συμπέρασμα πως αυτό το "μικρό ποσοστό" του 8% δημιουργεί το 60% των ατυχημάτων.
10. Υπολογίζεται ότι άνω του 40% των νεκρών σε τροχαία ατυχήματα οφείλεται σε πιωμένους οδηγούς (Γερμανία 19%).
11. Πανελλαδικά αυξάνεται, από το 1995 τουλάχιστον, το ποσοστό οδηγών με άνω του 0,5% επίπεδα στο αίμα, σε τυχαίους ελέγχους της Τροχαίας.
12. Πλάνες σχετικά με την αλκοόλη και την οδήγηση:
- "Όταν πιω λίγο, οδηγώ καλύτερα". Τίποτα δεν είναι πιο επικίνδυνο από την πραγματική μείωση των ικανοτήτων του οδηγού και την αύξηση της ιδέας για τον εαυτό του.
- "Εμένα δεν με πιάνει το ποτό". Μεγάλη πλάνη. Υπάρχουν, φυσικά, βιολογικές διαφορές, όμως αυτές είναι μικρές, χωρίς πρακτική σημασία και μεταβαλλόμενες και για το ίδιο άτομο.
- "Θα πιω καφέ μετά και θα συνέλθω". Καμία ουσία και κανένα μέτρο δεν μπορεί να αναστείλει ή να μειώσει την αρνητική δράση της αλκοόλης στην οδήγηση.
- "Θα κοιμηθώ δύο ωρίτσες για να μπορώ να οδηγήσω". Εάν πιει κανείς αρκετά, μπορεί να χρειάζονται και πάνω από 12 ώρες για να μειωθούν τα επίπεδα αλκοόλης κάτω του 0,5%.
- "Τους ικανούς οδηγούς δεν τους επηρεάζει η αλκοόλη". Σε δοκιμασίες που έγιναν με οδηγούς ράλι καθώς και με οδηγούς που δοκιμάζουν αυτοκίνητα διαπιστώθηκε ότι αυτοί επηρεάζονται το ίδιο όσο και "κοινοί οδηγοί".
13. Τα αλκοολούχα ποτά ευθύνονται σε μεγάλο ποσοστό για αυτών των ειδών τα ατυχήματα: · Θαλάσσια (πτώσεις από πλοία) · Αεροπορικά με μικρά αεροπλάνα · Πνιγμοί (περισσότεροι από αλκοόλη από ό,τι με φαγητό) · Εργατικά ατυχήματα (μεγάλο ποσοστό λόγω λήψης αλκοόλης στην εργασία) · Ατυχήματα με σκι (λήψη αλκοόλης στα καταφύγια και κατάβαση με μεγάλη ταχύτητα) · Πυρκαγιές (μεγάλο ποσοστό ατόμων που κάηκαν ή προξένησαν φωτιά διότι είχαν πιει). Η Ελλάδα βρίσκεται στη 14η θέση παγκόσμιας κατανάλωσης αιθυλικής αλκοόλης (η Σουηδία και η Γερμανία αρκετά μετά από εμάς), γεγονός που σχεδόν αποδεικνύει την ύπαρξη όλων των προβλημάτων που συνδέονται με τη μεγάλη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών (όπως δηλώνει ο ΠΟΥ). Η αιθυλική αλκοόλη (αλκοολούχα ποτά) είναι σκληρό ναρκωτικό, με τις μεγαλύτερες επιπτώσεις σε σχέση με τα άλλα ναρκωτικά (εξαρτησιογόνες ουσίες) και ποσοτικά και ποιοτικά (μεγάλες οι βλάβες υγείας). Εφόσον, φυσικά, γίνεται κακή χρήση.
Και μία τελευταία υπενθύμιση για καταστήματα και κέντρα διασκέδασης: η ελληνική νομοθεσία δεν επιτρέπει την πώληση και παράδοση αλκοολούχων ποτών σε άτομα κάτω των 17 ετών.
0 Σχόλια