Τα πρώτα παράλληλα βραβεία, στο 66ο Φεστιβάλ των Καννών, απέσπασαν οι δημιουργίες του αλγερινής καταγωγής γάλλου Αμπντελατίφ Κεσίς και του Ιρανού Ασγκάρ Φαρχάντι.
H Αντέλ Εξαρχόπουλος και η Λέα Σεϊντού ανεβάζουν επικίνδυνα τις θερμοκρασίες
Η ταινία:
Η ζωή της Αντέλ, του Κεσίς με πρωταγωνίστρια την Αντέλ Εξαρχόπουλος κέρδισε το βραβείο καλύτερης ταινίας του επίσημου τμήματος του φεστιβάλ, που απονέμει η κριτική επιτροπή της Διεθνούς ομοσπονδίας Κριτικών (FIPRESCI).
Καυτές ερωτικές σκηνές ανάμεσα σε δύο πορσελάνινα, σαρκώδη, ζουμερά κορίτσια. Μία τολμηρή κινηματογράφηση που όσο προκαλεί, τόσο σε άλλες στιγμές συγκινεί.
Πώς γυρίστηκαν οι ερωτικές σκηνές; Πόσο κοντά ήταν η κάμερα; Μιλάει η Αντέλ Εξαρχόπουλος ελληνικά; O Αμπντελατίφ Κεσίς φέρνει τα κορίτσια του στην επίσημη συνέντευξη Τύπου του «La Vie d'Adèle» και το θερμόμετρο ανεβαίνει επικίνδυνα...
Καυτές ερωτικές σκηνές ανάμεσα σε δύο πορσελάνινα, σαρκώδη, ζουμερά κορίτσια. Μία τολμηρή κινηματογράφηση που όσο προκαλεί, τόσο σε άλλες στιγμές συγκινεί. Ενα θέμα για την επώδυνη ενηλικίωση, πώς βρίσκεις και χάνεις τον εαυτό σου μεγαλώνοντας, τρεις ώρες συναισθηματικής άσκησης.
Το «La Vie d'Adèle» του Αμπντελατίφ Κεσίς «άναψε» κοινό και κριτικούς, αλλά φούντωσε και τις συζητήσεις για το πώς μία τρίωρη ταινία μπορεί να είναι γεμάτη από πυκνές στιγμές κινηματογραφικής απόλαυσης, κατανόησης, ταύτισης.
Oλοι στις Κάννες μιλούν για μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς και όλοι ξεχωρίζουν την Αντέλ Εξαρχόπουλος σαν το βέβαιο βραβείο γυναικείας ερμηνείας στο φετινό φεστιβάλ.
Οπότε, σήμερα το πρωί, όταν ο Κεσίς έφερε τα κορίτσια του στην ταράτσα του Palais για το καθιερωμένο photo call και στην αίθουσα Τύπου για τις ερωτήσεις μας, το Flix περιμένε με ενθουσιασμό.
Διαβάστε τι μας είπαν...
Αμπντελατίφ Κεσίς: Το «La Vie de Marianne» είναι ένα βιβλίο που με ακολουθεί από μικρό παιδί που το διάβασα. Ηταν στο κομοδίνο μου κάθε βράδυ. Μου αρέσει πολύ ο τρόπος που γράφει και διαβάζω και ξαναδιαβάζω τα βιβλία του. Ο Μαριβό είναι ένας συγγραφέας που ερευνά τα συναισθήματα, την ανθρώπινη ψυχολογία. Θέλω να τον αναφέρω στις ταινίες μου, αλλά ειδικά αυτό το βιβλίο είναι ένα αριστούργημα και έχει κοινά με την εξέλιξη της ηρωίδας μου. Ηθελα να γυρίσω μία ταινία που θα αναρωτηθεί τι σημαίνει να ερωτεύεσαι για πρώτη φορά - οπότε ήθελα να ξεκινήσω με τις απαντήσεις που δίνει ο Μαριβό.
Πώς χειρίζονται σκηνοθέτης και πρωταγωνίστριες τα τόσα πολλά close ups που τοποθετούν όλο το βάρος της ταινίας πάνω τους
Αμπντελατίφ Κεσίς: Δεν είναι κάτι που σκέφτομαι συνειδητά. Οταν κινηματογραφώ απλά προσπαθώ να πιάσω με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με το καλύτερο δυνατόν πλάνο την ένταση της στιγμής. Τα close ups έχουν τη δύναμη να πιάνουν μικρές εκφράσεις, ασυνείδητες κινήσεις που έχουν πολύ μεγάλη σημασία για το χαρακτήρα. Το λατρεύω αυτό στο σινεμά. Επειδή θεωρώ την κάμερα ένα πολύ ψυχρό εργαλείο χρησιμοποιώ φακούς που μου επιτρέπουν να στέκομαι μακριά από τον ηθοποιό, ακόμα κι όταν κάνω το πιο κοντινό μου πλάνο, ώστε να μην είμαι στα πόδια του, να μην τον αποσπώ.
Αντέλ Εξαρχόπουλος: Εχω μεγάλη εμπιστοσύνη στον Αμπντέλ. Ο τρόπος που σκηνοθετεί είναι τόσο διακριτικός, μας επιτρέπει να βγάλουμε τη σκηνή χωρίς να διακόπτει τη διαδικασία μας. Οπότε δεν ήξερα πότε είμαι σε κλειστό κοντινό, πολλές φορές δεν ήξερα αν οι κάμερες τρέχουν ή όχι - και αρκετές από αυτές, ναι, έτρεχαν ενώ εμείς πειραματιζόμασταν ελεύθερα με κάτι. Οπότε για μένα όλα ξεκινούν και τελειώνουν στην εμπιστοσύνη που έχεις στον σκηνοθέτη σου. Μετά αφήνεσαι ελεύθερη.
Λέα Σεϊντού: Εχω μία πολύ ιδιαίτερη σχέση με το φακό. Στην πραγματικότητα είμαι πολύ ντροπαλή (και τώρα κάτω από το μακιγιάζ κοκκινίζω). Ηθελα όμως πάρα πολύ να δουλέψω με τον Αμπντέλ. Υπάρχει μία αλήθεια στις ταινίες του, ένας υπέροχος νατουραλισμός. Εγώ από την άλλη είχα έναν πολύ μεγάλο φόβο: ότι δεν μπορώ να παίξω φυσικά σε μία τέτοια ταινία. Εξ αιτίας του και εξαιτίας της σκηνοθετικής του προσέγγισης απελευθερώθηκα.
Αμπντελατίφ Κεσίς: Από την αρχή ο σκοπός μου ήταν να γυρίσω τις ερωτικές σκηνές εντελώς απελευθερωμένα, αλλά μ' έναν τρόπο που θα αναδεικνύει πραγματική ομορφιά. Πιστεύω ότι η σεξουαλικότητά τους, ο αισθησιασμός τους δεν βγαίνει μόνο στις ερωτικές σκηνές. Υπάρχει ακόμα κι όταν τρώνε, όταν μιλάνε. Φυσικά στις σκηνές σεξ ο θεατής βλέπει τη σάρκα - τα καλλίγραμμα σώματα κάτω από ειδικό φωτισμό, τα υπέροχά τους πρόσωπα. Αλλά τα κορίτσια αποπνέουν ερωτισμό και ομορφιά σε ό,τι κι αν κάνουν στην ταινία.
Αντέλ Εξαρχόπουλος: Οφείλω να σας ομολογήσω ότι για μένα όλο το γύρισμα ήταν έκπληξη. Ο Αμπντέλ μας άφηνε πολύ μεγάλο περιθώριο στο να σχηματίσουμε τους χαρακτήρες και να δουλέψουμε με τους διαλόγους, τις σκηνές, τα κοστούμια, το σώμα μας. Μας ρωτούσε πώς πιστεύουμε ότι πρέπει να τελειώσει μία σκηνή και μας ενθάρρυνε να την αλλάξουμε αν δεν αισθανόμασταν άνετα. Οπότε και οι ερωτικές σκηνές είναι αποτέλεσμα αυτής της σχέσης εμπιστοσύνης που αναπτύξαμε δουλεύοντας μαζί για τόσο καιρό, ήταν κάτι που δεν ήταν γραμμένο, βγήκε από εμάς.
Αμπντελατίφ Κεσίς: Περνούσαμε καλά. Ηταν ένα παιχνίδι. Η ηθοποιία είναι ένα παιχνίδι. Οι ερωτικές σκηνές είναι ένα παιχνίδι. Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει τεράστια ομορφιά στις ίδιες τις ερμηνείες.
Αμπντελατίφ Κεσίς: Πιστεύω ότι η ταινία είναι γυρισμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να εκφράσει το θέμα της μέσα από την τέχνη. Ως σκηνοθέτης ελπίζω ότι θα την αντιμετωπίσουν και ως τέχνη. Φυσικά μια ταινία έχει και το εμπορικό της κομμάτι που πρέπει πάντα να υπολογίζουμε. Κι επίσης πάντα σέβομαι ένα κοινό που μπορεί να έχει μία διαφορετική από εμάς φιλμική κουλτούρα. Για παράδειγμα το αμερικανικό κοινό έχει μία εντελώς διαφορετική κινηματογραφική παράδοση στην αποτύπωση της αγάπης, του έρωτα, της ηδονής - αλλά ακόμα και της δράσης ή της βίας.
Δεν είμαι αρνητικός, το συζητάω το ενδεχόμενο να κόψω σκηνές από μια ταινία μου. Μάλιστα, μου ζητήθηκε και στην προηγούμενη ταινία μου να πρέπει να αφαιρέσω σκηνές που θα τάραζαν ένα συγκεκριμμένο κοινό. Δεν θέλω μία ταινία μου να μην παίξει σε μια χώρα για μία σκηνή της. Αν μιλάμε για ένα μεγάλο κομμάτι της ταινίας, τότε τα πράγματα αλλάζουν. Η ταινία πάντως πωλήθηκε στην Αμερική και ο διανομέας ούτε που μίλησε για νέο μοντάζ.
Η γκέι κοινότητα θα αντιμετωπίσει αυτή την ταινία ως σπουδαίο πολιτικό φιλμ, καθώς ζούμε σημαντικές ιστορικά στιγμές που αφορούν τα δικαιώματα των ομοφυλοφίλων. Είναι κάτι που ο Κεσίς σκέφτηκε από πριν;
Αμπντελατίφ Κεσίς: Οταν αποφάσισα να πω αυτή την ιστορία δεν υπήρχε το σημερινό πολιτικό πλαίσιο. Δεν έκανα την ταινία για να συμβαδίζει με ό,τι ζούμε σήμερα όσο αφορά στα πολιτικά επιτεύγματα των ομόφυλων ζευγαριών. Δεν ήθελα να κάνω μία στρατευμένη ταινία, δεν ήθελα να έχει μήνυμα. Φυσικά και μπορεί κάποιος να δει την ταινία από αυτή τη σκοπιά, το καλωσορίζω, αλλά δεν έκανα μία πολιτική ταινία.
Συμφωνεί η Λέα με τον σκηνοθέτη της, ο οποίος δήλωσε ότι η προσωπικότητά της είναι πολυσύνθετη και σκοτεινή και πολύ οικεία με την δική του κουλτούρα;
Λέα Σεϊντού: Εχω πολλές διαφορετικές πλευρές ως προσωπικότητα. Φυσικά και θα έχω και μία... αφρικανική (γέλια). Η αλήθεια είναι ότι νιώθω πολύ κοντά στον Αμπντέλ. Και αν είναι αυτός ο τρόπος που με βλέπει, τιμή μου. Με τον Αμπντέλ δεν «γυρίζει κανείς απλά μια ταινία». Τον κάνει και αισθάνεται ως μέλος της οικογένειάς του.
Πολλοί από χθες συζητούν ότι η Αντέλ Εξαρχόπουλος θα φύγει με το βραβείο ερμηνείας. Πώς αισθάνεται;
Αμπντελατίφ Κεσίς: Μην μας γκαντεμιάζετε! (γέλια)
Αντέλ Εξαρχόπουλος: Θα εκπλαγώ. Θα σοκαριστώ πραγματικά, αν αυτό συμβεί. Συγγνώμη για τη σύντομη απάντηση, αλλά αυτή είναι η αλήθεια.
Αμπντελατίφ Κεσίς: Από τότε που τέλειωσα το σενάριο, αλλά κι όταν ολοκληρώσαμε τα γυρίσματα, συνειδητοποίησα ότι μου ήταν αδύνατον να αποχωριστώ αυτά τα δύο κορίτσια. Ενιωσα ότι μετά από λίγο καιρό θα ήθελα να ανακαλύψω τι απέγιναν, πώς ζουν τώρα, σε τι έχουν εξελιχθεί. Αυτή η σκέψη με ενθουσιάζει κι άφησα το ενδεχόμενο να την υλοποιήσω ανοιχτό - ό,τι είδαμε ήταν απλά δύο κεφάλαια από τη ζωή της Αντέλ. Μπορεί στο μέλλον να δούμε περισσότερα.
Αντέλ Εξαρχόπουλος: Φυσικά και θα επέστρεφα για τη συνέχεια. Ναι, το γύρισμα κράτησε πολύ, 4 ολόκληρους μήνες, και ήταν εξαντλητικό, αλλά θα ήμουν στη διάθεση του Αμπντέλ και για το 3 & 4, το 5 & 6 κεφάλαιο, αν μου το ζητούσε.
Λέα Σεϊντού: Τόσες λήψεις, τόσα μέτρα φιλμ που δεν χρησιμοποιήθηκαν - είμαι σίγουρη ότι μπορεί να βγάλει το σίκουελ από αυτά που πέταξε (γελάνε).
Αντέλ Εξαρχόπουλος: Οχι δυστυχώς, ούτε λέξη. Και η μητέρα μου έχει ελληνικό επίθετο, ακόμα πιο δύσκολο να το προφέρει κανείς από το Εξαρχόπουλος. Δεν έμαθα ελληνικά, δεν έχω έρθει ποτέ στην Ελλάδα. Ο παππούς μου ήταν Ελληνας. Εγώ, εκτός από τη φέτα που αγαπώ πολύ, δεν έχω καμία άλλη σύνδεση με την Ελλάδα. Συγγνώμη αν σας απογοητεύω...
0 Σχόλια