Αν υπάρχει κάτι που σίγουρα έχει πολλά σχήματα, χρώματα, μορφές αλλά και ιδιότητες, αυτό είναι η μάσκα.....
Η μάσκα (όχι της ομορφιάς, η άλλη) είναι αρχαία υπόθεση.
Κρύβει το πρόσωπο του ανθρώπου και αλλάζει τη μορφή του.
Έχουν βρεθεί ακόμα και προϊστορικές μάσκες, κομμάτια μαρμάρου με ανοιγμένες τρύπες στα μάτια και το στόμα.
Το 1876 ο Σλίμαν, σε μια ανασκαφή στις Μυκήνες, ανακάλυψε μια ολόχρυση νεκρική μάσκα που πίστεψε, λανθασμένα, ότι ανήκε στον Αγαμέμνονα.
Στην αρχαιότητα, οι ηθοποιοί φορούσαν μάσκες στις θεατρικές παραστάσεις, ενώ στην Αφρική έχουν ιδιαίτερη μακροχρόνια παράδοση στην ξύλινη μάσκα.
Στο διάσημο καρναβάλι της Βενετίας οι μασκαράδες εδώ και αιώνες φοράνε λευκές, συνήθως πορσελάνινες μάσκες ή και δερμάτινες.
Η μάσκα έχει παίξει σημαντικό ρόλο και στην τέχνη.
Ο σπουδαίος Πάμπλο Πικάσο επηρεάστηκε πολύ από τις αφρικανικές μάσκες, κάτι που φαίνεται ιδιαίτερα στα κυβιστικά του έργα.
Τα κεφάλια στις φιγούρες του τεμαχίζονται με τέτοιο τρόπο και βάφονται με έντονα περιγράμματα, που είναι σαν να φοράνε τέτοιες μάσκες.
Στις θεατρικές παραστάσεις, η μάσκα αλλάζει τις μορφές, τις παγώνει, τις κάνει ομοιόμορφες ή αλλιώτικες.
Πολλές φορές, ο καλλιτέχνης παίρνει εκμαγείο απευθείας από το πρόσωπο του ηθοποιού χρησιμοποιώντας γύψο, όταν θέλει το αποτέλεσμα να είναι απόλυτα ρεαλιστικό.
Εκτός από τις μάσκες που φοράμε τις απόκριες για να μεταμορφωθούμε, υπάρχουν οι μάσκες ομορφιάς και οι αντιασφυξιογόνες μάσκες.
Οι τελευταίες δεν κρύβουν το πρόσωπο για να το μεταμορφώσουν, αλλά έχουν κάποια φίλτρα ώστε αυτός που τη φοράει να μπορεί να αναπνέει σε δύσκολες συνθήκες.
Αντζι Καρατζά - Καθημερινή
Η μάσκα (όχι της ομορφιάς, η άλλη) είναι αρχαία υπόθεση.
Κρύβει το πρόσωπο του ανθρώπου και αλλάζει τη μορφή του.
Έχουν βρεθεί ακόμα και προϊστορικές μάσκες, κομμάτια μαρμάρου με ανοιγμένες τρύπες στα μάτια και το στόμα.
Το 1876 ο Σλίμαν, σε μια ανασκαφή στις Μυκήνες, ανακάλυψε μια ολόχρυση νεκρική μάσκα που πίστεψε, λανθασμένα, ότι ανήκε στον Αγαμέμνονα.
Στην αρχαιότητα, οι ηθοποιοί φορούσαν μάσκες στις θεατρικές παραστάσεις, ενώ στην Αφρική έχουν ιδιαίτερη μακροχρόνια παράδοση στην ξύλινη μάσκα.
Στο διάσημο καρναβάλι της Βενετίας οι μασκαράδες εδώ και αιώνες φοράνε λευκές, συνήθως πορσελάνινες μάσκες ή και δερμάτινες.
Η μάσκα έχει παίξει σημαντικό ρόλο και στην τέχνη.
Ο σπουδαίος Πάμπλο Πικάσο επηρεάστηκε πολύ από τις αφρικανικές μάσκες, κάτι που φαίνεται ιδιαίτερα στα κυβιστικά του έργα.
Τα κεφάλια στις φιγούρες του τεμαχίζονται με τέτοιο τρόπο και βάφονται με έντονα περιγράμματα, που είναι σαν να φοράνε τέτοιες μάσκες.
Στις θεατρικές παραστάσεις, η μάσκα αλλάζει τις μορφές, τις παγώνει, τις κάνει ομοιόμορφες ή αλλιώτικες.
Πολλές φορές, ο καλλιτέχνης παίρνει εκμαγείο απευθείας από το πρόσωπο του ηθοποιού χρησιμοποιώντας γύψο, όταν θέλει το αποτέλεσμα να είναι απόλυτα ρεαλιστικό.
Εκτός από τις μάσκες που φοράμε τις απόκριες για να μεταμορφωθούμε, υπάρχουν οι μάσκες ομορφιάς και οι αντιασφυξιογόνες μάσκες.
Οι τελευταίες δεν κρύβουν το πρόσωπο για να το μεταμορφώσουν, αλλά έχουν κάποια φίλτρα ώστε αυτός που τη φοράει να μπορεί να αναπνέει σε δύσκολες συνθήκες.
Αντζι Καρατζά - Καθημερινή
0 Σχόλια