Ο έρωτας στην Αρχαία Ελλάδα ήταν ιδιαίτερα σημαντικός. Από τις αναπαραστάσεις σε αγγεία, από τις αναφορές σε κείμενα, ακόμα και φιλοσοφικού χαρακτήρα, καταλαβαίνουμε ότι στην αρχαία Ελλάδα ο έρωτας ήταν θέμα πρωτεύουσας σημασίας: ζωοποιός και ευχάριστος, αναγκαίος και ποικίλος.
Αν στο πέρασµα των αιώνων όλοι οι Θεοί και Θεές, οι ήρωες και οι ηρωίδες υποχώρησαν, δύο θεότητες εξακολουθούν να καθορίζουν µέχρι σήμερα τις ζωές µας:
ο Έρωτας και η Τύχη. Από την αυγή του πολιτισµού ο άνθρωπος προσπαθεί να δαµάσει τον έρωτα καταφέρνοντας µόνο να παραδεχθεί ότι δεν µπορεί να ζήσει χωρίς αυτόν.
Ο έρωτας στην αρχαιότητα δεν είναι μια συναισθηματική κατάσταση, αλλά η επιθυμία ενός ανθρώπου προς το αντικείμενο του πόθου του από τη στιγμή που αυτή δημιουργείται στον εγκέφαλό του. Υπ” αυτή την έννοια δεν μπορούμε να μιλάμε για ηθική με τη χριστιανική έννοια, γιατί τότε δείχνουμε ότι δεν έχουμε καταλάβει τους αρχαίους προγόνους μας.
ερωτας στην αρχαια ελλαδαΑν δεν το δούμε αυτό, τότε ποτέ δεν θα μπορέσουμε να καταλάβουμε τον αρχαίο κόσμο και τον πολιτισμό πού ανέπτυξε.
Η σεξουαλικότητα είχε μεγάλη θρησκευτική σημασία και ένα σημαντικό μέρος της λατρείας ήταν άμεσα συνδεδεμένο με αυτήν. Υπήρχε εξάλλου μια πίστη ότι η αναπαράσταση της σεξουαλικής πράξης και οι τελετουργίες με την παρουσίαση σεξουαλικών οργάνων και τη χρήση αισχρολογιών θα βοηθήσουν τη γονιμότητα της γης και των γυναικών.
Δεν υπάρχει ντροπή στην αρχαία Ελλάδα, γιατί οι Έλληνες πίστευαν στη χαρά και την ευεξία που ερχόταν από τον έρωτα και την ερωτική πράξη, αλλά και γιατί κανείς δεν τους επέβαλλε να μη μιλούν ανοιχτά για τα πάντα.
Σε αντίθεση με την Ιουδαιο-χριστιανική αντίληψη για τη σεξουαλική πράξη και χαρά, οι αρχαίοι θεοί ζουν μία ζωή στα πρότυπα των ανθρώπων. Ερωτεύονται, ζηλεύουν, μοιχεύονται.
Ο Δίας είναι το πρότυπο τού ουράνιου εραστή πού συγκινείται από κάθε όμορφη γυναίκα, είτε είναι θεά, είτε νύμφη ή θνητή. Την ίδια στιγμή, ο Δίας ερωτεύεται και τον νεαρό Γανυμήδη, θαμπωμένος από την ομορφιά του.
Ο έρωτας στην αρχαία Ελλάδα δεν έχει φραγμούς και όρια, δεν έχει φύλο, δεν έχει ηλικία.
Δηλαδή θα έπρεπε να είναι ο έρωτας, απαλλαγμένος από ενοχές και φοβίες.
www.eros-erotas.gr
Αν στο πέρασµα των αιώνων όλοι οι Θεοί και Θεές, οι ήρωες και οι ηρωίδες υποχώρησαν, δύο θεότητες εξακολουθούν να καθορίζουν µέχρι σήμερα τις ζωές µας:
ο Έρωτας και η Τύχη. Από την αυγή του πολιτισµού ο άνθρωπος προσπαθεί να δαµάσει τον έρωτα καταφέρνοντας µόνο να παραδεχθεί ότι δεν µπορεί να ζήσει χωρίς αυτόν.
Ο έρωτας στην αρχαιότητα δεν είναι μια συναισθηματική κατάσταση, αλλά η επιθυμία ενός ανθρώπου προς το αντικείμενο του πόθου του από τη στιγμή που αυτή δημιουργείται στον εγκέφαλό του. Υπ” αυτή την έννοια δεν μπορούμε να μιλάμε για ηθική με τη χριστιανική έννοια, γιατί τότε δείχνουμε ότι δεν έχουμε καταλάβει τους αρχαίους προγόνους μας.
ερωτας στην αρχαια ελλαδαΑν δεν το δούμε αυτό, τότε ποτέ δεν θα μπορέσουμε να καταλάβουμε τον αρχαίο κόσμο και τον πολιτισμό πού ανέπτυξε.
Η σεξουαλικότητα είχε μεγάλη θρησκευτική σημασία και ένα σημαντικό μέρος της λατρείας ήταν άμεσα συνδεδεμένο με αυτήν. Υπήρχε εξάλλου μια πίστη ότι η αναπαράσταση της σεξουαλικής πράξης και οι τελετουργίες με την παρουσίαση σεξουαλικών οργάνων και τη χρήση αισχρολογιών θα βοηθήσουν τη γονιμότητα της γης και των γυναικών.
Δεν υπάρχει ντροπή στην αρχαία Ελλάδα, γιατί οι Έλληνες πίστευαν στη χαρά και την ευεξία που ερχόταν από τον έρωτα και την ερωτική πράξη, αλλά και γιατί κανείς δεν τους επέβαλλε να μη μιλούν ανοιχτά για τα πάντα.
Σε αντίθεση με την Ιουδαιο-χριστιανική αντίληψη για τη σεξουαλική πράξη και χαρά, οι αρχαίοι θεοί ζουν μία ζωή στα πρότυπα των ανθρώπων. Ερωτεύονται, ζηλεύουν, μοιχεύονται.
Ο Δίας είναι το πρότυπο τού ουράνιου εραστή πού συγκινείται από κάθε όμορφη γυναίκα, είτε είναι θεά, είτε νύμφη ή θνητή. Την ίδια στιγμή, ο Δίας ερωτεύεται και τον νεαρό Γανυμήδη, θαμπωμένος από την ομορφιά του.
Ο έρωτας στην αρχαία Ελλάδα δεν έχει φραγμούς και όρια, δεν έχει φύλο, δεν έχει ηλικία.
Δηλαδή θα έπρεπε να είναι ο έρωτας, απαλλαγμένος από ενοχές και φοβίες.
www.eros-erotas.gr
0 Σχόλια