Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Πώς επηρεάζουν οι μυρωδιές τη ζωή μας

Τα χρώματα ξέρουμε ότι επηρεάζουν τη διάθεσή μας.
Συμβαίνει το ίδιο και με τις μυρωδιές;
Αποδεδειγμένα ναι και μάλιστα πολύ έντονα.
Η όσφρηση επηρεάζει το 75% των συναισθημάτων μας, διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη μνήμη και επιδρά στη.....

δημιουργικότητα, το άγχος και τη συγκέντρωση.

Μπορεί να μη διαθέτουμε 220 εκατομμύρια οσφρητικούς υποδοχείς όπως οι σκύλοι ή 100 εκατομμύρια όπως τα κουνέλια (έχουμε μόνο 5-6 εκατομμύρια), αυτό όμως δε μας εμποδίζει να ανιχνεύουμε τις οσμές, ακόμα και σε απειροελάχιστες ποσότητες.

Οι γυναίκες πιο ευαίσθητες
Μια όμορφη μυρωδιά μπορεί να φτιάξει στη στιγμή την ψυχολογική διάθεση, να φέρει ηρεμία, ευφορία, ζωντάνια ή να προκαλέσει διέγερση. Οι επιστήμονες δε σταματούν να ερευνούν τη θεμελιώδη σχέση μύτης και ψυχικής κατάστασης τονίζοντας μάλιστα ότι οι γυναίκες έχουν καλύτερες οσφρητικές επιδόσεις από τους άνδρες. Ισχυρίζονται επίσης ότι πολλές οσμηρές ουσίες δεν ενεργοποιούν μόνο την όσφρηση αλλά και το σωματοαισθητηριακό σύστημα, διότι οι απολήξεις των νεύρων της μύτης είναι ευαίσθητες στη θερμοκρασία και τον πόνο.
Ποιες μυρωδιές διεγείρουν τις γυναίκες
Ο Alan Hirsch, νευρολόγος στο Smell and Taste Treatment and Research Foundation, δίνει στη δημοσιότητα τα πιπεράτα συμπεράσματά του για τον ρόλο του αρώματος στη γυναικεία σεξουαλική διέγερση. Ομολογουμένως οι συνδυασμοί που χρησιμοποίησε ήταν αρκετά ευφάνταστοι: Το άρωμα καραμέλας με γλυκόριζα σε συνδυασμό με αγγούρι έρχεται στην πρώτη θέση. Ακολουθεί η μυρωδιά της βρεφικής πούδρας και κατόπιν ο συνδυασμός λεβάντας με κολοκυθόπιτα. Βρήκε όμως και ποιες μυρωδιές τις απωθούν: Το κεράσι και τα αναμμένα κάρβουνα. Η ερμηνεία που έδωσε ήταν ότι οι μυρωδιές που τείνουν να διεγείρουν τις γυναίκες σχετίζονται με τη φρεσκάδα ή νοσταλγικές αναμνήσεις της παιδικής ηλικίας, οι οποίες προκαλούν αισθήματα ασφάλειας. Έτσι αισθάνονται αρκετά άνετα ώστε να αφεθούν σεξουαλικά.

Τι έλκει τους άντρες
Οι έρευνες υποστηρίζουν ότι οι άντρες δεν μπορούν να αντισταθούν στη μυρωδιά της λεβάντας και της μηλόπιτας, ενώ τοποθετούν τη μυρωδιά του μπέικον ψηλότερα από αυτή των νεογέννητων μωρών. Το άρωμα του φρεσκοψημένου ψωμιού βρίσκεται στην πρώτη θέση, ακολουθούμενο από αυτό των καθαρών σεντονιών και του φρεσκοκομμένου γρασιδιού, των φρέσκων λουλουδιών και του φρέσκου καφέ, ενώ αγαπούν και τη μυρωδιά της βενζίνης. Πάντως 8 στους 10 άντρες ομολόγησαν ότι οι ευχάριστες μυρωδιές τους κάνουν ευτυχισμένους και το 94% παραδέχτηκε πόσο σημαντικό θεωρεί το να μυρίζει το σπίτι όμορφα. Αν ευωδιάζει και μουσακά ή γεμιστά, τόσο το καλύτερο (για τον Έλληνα).

Το άρωμα είναι προσωπική υπόθεση
Ενώ κάποιες μυρωδιές έχουν κοινή επίδραση στους περισσότερους, σίγουρα δεν αρέσουν όλες σε όλους. Σε αυτή την καθαρά προσωπική υπόθεση παίζει ρόλο και η πολιτιστική κουλτούρα, καθώς και οι συνειρμοί που έχουμε κάνει για μια συγκεκριμένη μυρωδιά. Οι παλαιότεροι μπορεί να συγκινηθούν π.χ. από μυρωδιές της φύσης, γιατί τους θυμίζουν όμορφες στιγμές, ή από τη χαρακτηριστική οσμή των παλαιών βιβλίων, ενώ οι νεότεροι από τη μυρωδιά της τσιχλόφουσκας. Για την αφρικάνικη φυλή των Dogon δεν υπάρχει καλύτερη μυρωδιά από αυτή των τηγανητών κρεμμυδιών, τα οποία μάλιστα τρίβουν στο σώμα τους ως ελκυστικό άρωμα.

Οι όμορφες μυρωδιές αυξάνουν την παραγωγικότητα
Ιάπωνες ερευνητές και το απέδειξαν και το προσέφεραν προς εκμετάλλευση. Όταν προσέθεσαν άρωμα πεύκου στο σύστημα εξαερισμού των γραφείων μιας εταιρείας, παρατήρησαν ότι οι υπάλληλοι άρχισαν να εργάζονται πιο αποδοτικά. Ωστόσο, η ιαπωνική εταιρεία Shimizu πιστεύει περισσότερο στη μυρωδιά του λεμονιού, αφού παρατήρησε ότι οι εργαζόμενοι που το εισέπνευσαν έκαναν 54% λιγότερα λάθη. Άλλοι Ιάπωνες εργοδότες χρησιμοποιούν άρωμα εσπεριδοειδών το πρωί, λουλουδάτες μυρωδιές για την τόνωση των εργαζομένων προς το μεσημέρι και ξυλώδη αρώματα κέδρου και κυπαρισσιού για ανακούφιση από την κούραση το βράδυ. Ο κοινωνικός ψυχολόγος Robert Baron που ασχολήθηκε με τη δράση των αρωμάτων, συμφωνεί ότι οι εργαζόμενοι προτιμούν άρωμα λεμονιού και λουλουδιών. Ο William Dember, ψυχολόγος του Πανεπιστημίου του Cincinnati, κλίνει περισσότερο προς τη μέντα και το αγριόκρινο.

Χαλαρωτικό άρωμα βανίλιας
Η ερευνήτρια Susan Schiffman από το Duke University ασχολήθηκε με τους επιβάτες του μετρό της Νέας Υόρκης. Η διαπίστωσή της ήταν ότι ορισμένες μυρωδιές τροφίμων περιορίζουν το σπρώξιμο μέσα στα βαγόνια κατά 40%. Η ίδια χρησιμοποίησε άρωμα βερίκοκου για να βοηθήσει τους ασθενείς σε μια κλινική απώλειας βάρους να χαλαρώσουν και να πετύχουν τον στόχο τους. Ο William Redd και η Sharon Manne στο Memorial Sloan-Kettering Cancer Center της Νέας Υόρκης αναφέρουν ότι το άγχος ασθενών που μύρισαν το αγαπημένο άρωμα της βανίλιας μειώθηκε περισσότερο από 65%. Η βανίλια άρχισε να κυριαρχεί έντονα στα αρωματοποιεία τη δεκαετία του ΄90, ίσως γιατί σχετίζεται με γλυκές αθώες απολαύσεις που είχαμε από παιδιά. Θυμίζει παγωτό, διακοπές, απαλότητα, φροντίδα, παρήγορη γαλακτώδη ζεστασιά. Ίσως πάλι να μην είναι τίποτα από όλα αυτά, αφού μελέτη που έγινε στο Πανεπιστήμιο Tubingen της Γερμανίας έδειξε ότι και τα ζώα ηρεμούν με την οσμή της βανίλιας.

Η μυρωδιά καφέ ή μπισκότου μας κάνει πιο κοινωνικούς
Ο Robert Baron αναφέρει επίσης ότι αγοραστές σε ένα αμερικανικό εμπορικό κέντρο προσφέρθηκαν με μεγαλύτερη προθυμία να βοηθήσουν αγνώστους που μύριζαν καβουρδισμένο καφέ ή φρεσκοψημένα μπισκότα. Δεν υπάρχει όμως τίποτα μαγικό σε αυτό, όπως τονίζει ό ίδιος, απλώς όταν φέρνεις τους ανθρώπους σε καλή διάθεση, γίνονται πιο εξυπηρετικοί.
Καρύδα για τροπικό αισθησιασμό
Η συνταγή βανίλια – καρύδα που χρησιμοποίησε πειραματικά το Biophysical Human Research Institute σε ένα beach bar, για να δημιουργήσει συνειρμό καλοκαιρινών διακοπών στον κόσμο, είχε μεγάλη επιτυχία και τράβηξε κυριολεκτικά από τη μύτη τους περαστικούς.

Μύρισε το γρασίδι και διώξε το άγχος
Οι ερευνητές έσπευσαν ακόμα να επωφεληθούν της ανακάλυψης ότι η απελευθέρωση μιας χημικής ουσίας που παράγεται κατά το κόψιμο του γρασιδιού κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται ευτυχισμένοι και χαλαροί. Διευκρίνισαν μάλιστα ότι η μυρωδιά δρα απευθείας στον εγκέφαλο. Ειδικότερα δε στην αμυγδαλή και τον ιππόκαμπο, περιοχές που σχετίζονται με το συναίσθημα, τη μνήμη και το ενδοκρινικό σύστημα, το οποίο ελέγχει τις ορμόνες του στρες. Τελικά ο Nick Lavidis, νευροεπιστήμονας του Πανεπιστημίου του Queensland της Αυστραλίας, κατάφερε να παρασκευάσει την «Κολόνια του γρασιδιού», που ανακουφίζει από το άγχος και ενισχύει τη μνήμη, ιδιαίτερα των ηλικιωμένων. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως άρωμα χώρου, στα κλινοσκεπάσματα, τα ρούχα ή σε ένα μαντίλι.

Άρωμα για… λαμπερά μαλλιά
Σύμφωνα με άλλη μελέτη, ένα σαμπουάν ανέβηκε από την τελευταία στην πρώτη θέση προτίμησης αλλάζοντας μόνο το άρωμά του. Μέσα από μια ελκυστική μυρωδιά οι συμμετέχοντες ξαφνικά ανακάλυψαν πόσο καλό ήταν για τα μαλλιά τους!

Hi tech μυρωδιές
Η νέα τεχνολογία προσπάθησε να ενσωματώσει ευχάριστες, τεχνητές μυρωδιές όπου αυτό ήταν εφικτό. Η πρώτη κρούση έγινε το 2005 στην κλωστοϋφαντουργία, με τη βοήθεια επιστημονικής ομάδας του Πανεπιστημίου της Philadelphia. Ανάμεσα στις προτάσεις των επιστημόνων προς τους βιομηχάνους ήταν κουρτίνες που μυρίζουν πεύκο, συνθετικά υφάσματα με μυρωδιά δέρματος, μάλλινα μυρωδάτα ταγιέρ για γυναίκες.

Άρωμα γυναίκας… με μπισκότο
Η κοσμετολογία μπήκε και αυτή στο πνεύμα σπεύδοντας να προσφέρει στις γυναίκες σαπούνια και αφρόλουτρα που μυρίζουν σαν χριστουγεννιάτικη πουτίγκα, αγαπημένα κέικ και εορταστικά ψωμιά (Oriflame), αλλά και ακριβά αρώματα πράσινου μήλου, λαχταριστού μπισκότου, αγγουριού, ροδιού (Marc Jacobs).

Μυρίζει ωραία, ψωνίζω περισσότερο
Όπου βάζει χέρι το μάρκετινγκ, προκύπτει ένα νέος τρόπος προώθησης (συνήθως ακριβών) προϊόντων. Οι επιστήμονες παρατήρησαν σε δεκάδες έρευνες ότι οι καταναλωτές ψωνίζουν πολύ περισσότερο σε αρωματισμένους χώρους, αφού έτσι προκαλείται το ηδονικό τους ένστικτο.

Μυρίζει ωραία, παίζω περισσότερο
Ένα πείραμα που έγινε σε καζίνο στο Las Vegas έδειξε ότι το ποσό των χρημάτων που έριχναν οι παίκτες σε ένα τυχερό μηχάνημα αυξήθηκε πάνω από 45%, όταν ο χώρος πλημμύρισε με ένα ευχάριστο άρωμα.

Το αρωματικό μυστικό των brand names
Ερευνητές στις ΗΠΑ και την Σιγκαπούρη επιβεβαίωσαν ότι η μυρωδιά βοηθά τους καταναλωτές να θυμούνται ένα προϊόν. Σήμερα κάθε σοβαρή εμπορική μάρκα (brand name) που σέβεται τον εαυτό της προσπαθεί να αφήσει τη σφραγίδα της στο μυαλό των καταναλωτών με τη δική της χαρακτηριστική μυρωδιά. Ενδεικτικά η Cadillac από το 2003 περνάει τα δερμάτινα καθίσματα των αυτοκινήτων της με το άρωμά της, που το ονομάζει Nuance. H Rolls Royce τοποθετεί κάτω από τα καθίσματα των νέων της αυτοκινήτων μια απομίμηση της μυρωδιάς των παλιών “Rolls”. Η αεροπορική εταιρεία Singapore Airlines αρωματίζει από τις αεροσυνοδούς της μέχρι το μαξιλάρι των επιβατών με το χαρακτηριστικό, αξέχαστο άρωμά της. Ακόμα, ευφάνταστη τράπεζα του Seattle δοκίμασε να τοποθετήσει χρήματα με άρωμα μέντας στα μηχανήματα ανάληψης θέλοντας να εντυπωθεί στη μνήμη των πελατών της. Όσοι ήταν αλλεργικοί στη μέντα, σίγουρα δεν την ξέχασαν.
hygeianews

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια