Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

Χαλιά και διακόσμηση

Μια τέχνη πανάρχαιη.
Χέρια, νους, φαντασία, παράδοση, ψυχή.
Τα συστατικά μιας τέχνης που γεννήθηκε σαν ανάγκη και εξελίχθηκε μαζί με τον άνθρωπο και τον χρόνο.
Σε τόπους διαφορετικούς, από λαούς διαφορετικούς, γι αυτό και σήμερα η αξία του είναι αδιαμφισβήτητη και η ποικιλότητά τους θαυμαστή.
Πάνω σε αυτή αποτυπώνεται η ίδια η ιστορία.
Χαλιά, καμβάδες, που ζωντανεύουν θρησκείες, πολιτισμούς, συνήθειες.
Σύμβολα, χρώματα, τεχνοτροπίες, υλικά μοναδικά σαν πραγματικά έργα τέχνης, διαφορετικά μεταξύ τους όσο και οι άνθρωποι.
Μυστικές συνταγές και τεχνικές που περνούν από γενιά σε γενιά και διατρέχουν τους αιώνες γράφοντας ιστορία.
Μια ιστορία που η αρχή της χάνεται στα βάθη των αιώνων. Ο Όμηρος και ο Ξενοφώντας περιγράφουν τα φημισμένα χαλιά της Μιλήτου, της Σάμου και της Κορίνθου, ενώ το κύρος των
Αιγυπτίων και των Φοινίκων βασιλέων συχνά μετριέται σε χρυσό, πολύτιμα πετράδια και ανεκτίμητα χαλιά.
Από το 14ο αιώνα μ.Χ. η Οθωμανική Αυτοκρατορία ξεκινάει τη δική της παραγωγή χειροποίητου χαλιού και εξαιρετικά έργα τέχνης ταξιδεύουν στα παλάτια, τα αρχοντικά σαλόνια και τους ναούς της Ευρώπης για να δώσουν μια νέα διάσταση στην πολυτέλεια.
Από την Περσία μέχρι το Νεπάλ.
* Περσία.
Θεωρούνται ως τα καλύτερα χαλιά του κόσμου. Αναμφισβήτητα η χώρα αυτή διαθέτει και τη γνώση και την υποδομή να υποστηρίξει αυτήν την πρωτιά, δεν είναι όμως όλα τα χαλιά που παράγει άριστης ποιότητας. Τα περσικά χαλιά έχουν διάφορες διαστάσεις, από τα ονομαστά μικρά χαλιά προσευχής μέχρι τα ευμεγέθη Ardebil, ενώ στις παραστάσεις τους συχνά απεικονίζονται θέματα κυνηγιού ή ανθόκηπων.
Πολύ συχνά επικρατεί το βαθύ μπλε, καθώς είναι το εθνικό χρώμα της χώρας, ενώ το κόκκινο και το εκρού είναι οι συνηθέστεροι συνδυασμοί. Σπάνια συναντάμε τετράγωνο περσικό χαλί, καθώς στην πλειονότητά τους είναι παραλληλόγραμμα.
Τα καλύτερα περσικά χαλιά έχουν παράδοση 2 χιλιετιών και προέρχονται από το Ισπαχάν. Η πλέξη τους γίνεται με μεταξωτό στημόνι και μάλλινο υφάδι και έχουν πάντα μεταξωτό κρόσσι. Ο συνήθης αριθμός κόμπων, είναι περίπου 1.320.000 ανά τετραγωνικό μέτρο.

* Τουρκία.
Τα πιο φημισμένα τουρκικά χαλιά είναι τα μεταξωτά Hereke, τα οποία διακοσμούσαν τα παλάτια των σουλτάνων. Είναι πολύ εύκολο να ξεχωρίσει κάποιος τα περσικά από τα τουρκικά χαλιά, όπου σπάνια απεικονίζονται ζώα και άνθρωποι, για θρησκευτικούς λόγους, ενώ τα μοτίβα είναι κυρίως γεωμετρικά. Το χρώμα που κυριαρχεί είναι το κεραμιδί και στα χαλιά προσευχής το ιερό πράσινο.
Εξίσου διαδεδομένος, όμως, είναι και ένας άλλος τύπος χαλιού. Το τουρκικό κιλίμι.
Πρόκειται για ένα υφαντό αργαλειού που δεν έχει πέλος, ένα "θεμέλιο" χαλιού, όπου με ειδικές υφαντικές τεχνικές αποτυπώνονται γεωμετρικά σχέδια. Πολλές φορές συναντάμε κιλίμια που έχουν υφανθεί κατά λωρίδες και στη συνέχεια έχουν ενωθεί αριστοτεχνικά.

* Αφγανιστάν.
Παράγει κυρίως αξιόλογα χαλιά στις αποχρώσεις του κόκκινου χρώματος. Η παραγωγή της χώρας είναι νομαδική και γι αυτό η επιφάνεια των χαλιών περιορισμένη, λόγω των αργαλειών που έπρεπε να είναι μικροί, έτσι ώστε να μεταφέρονται εύκολα και να χωράνε στις σκηνές. Το χαρακτηριστικό τους μοτίβο είναι το οκτάγωνο Gul, ενώ η ύφανσή τους είναι αποκλειστικά στο χέρι και η τρίχα τους φυσική.

* Πακιστάν.
Βρίσκεται στις πέντε πρώτες χώρες παραγωγής χαλιών. Οι ντόπιοι διδάχτηκαν την τέχνη από τους Πέρσες, Τουρκομάνους ταπητουργούς που πήγαν στη χώρα το 1550, επί βασιλείας του Μεγάλου Ακμπάρ. Τα πακιστανικά χαλιά χαρακτηρίζονται από τη λαμπερή πολυχρωμία και την επανάληψη του χαρακτηριστικού μοτίβου της Μπουχάρας στην ούγια τους.
Η Λαχώρη και το Καράτσι αποτελούν τα μεγαλύτερα κέντρα ταπητουργίας, με χιλιάδες πολίτες να επισκέπτονται τις πόλεις αυτές για να αγοράσουν χαλιά.

* Νεπάλ.
Εκεί εγκαταστάθηκαν τον 7ο αιώνα πολλοί ταπητουργοί από το Θιβέτ, γι αυτό και τα χαλιά έχουν μια κοινή ταυτότητα. Η μορφή τους είναι απλή, με θρησκευτικά σύμβολα και ποικιλία χρωμάτων, όπως το πράσινο, το κόκκινο και οι γήινες αποχρώσεις.

* Ινδία.
Οι Ινδοί άρχισαν να δουλεύουν την ταπητουργία πάνω σε περσικά σχέδια και αργότερα διαφοροποιήθηκαν δημιουργώντας τη δική τους τέχνη με εικόνες της καθημερινότητάς τους και χρώματα εντονότερα από τα περσικά. Στην αγορά υπάρχουν ινδικά χαλιά προσιτής τιμής, που περιέχουν ίνες τεχνητής μέταξας, τα οποία όμως είναι περιορισμένης ανάγκης.

* Κίνα.
Βρίσκεται, όπως και σε πολλούς άλλους τομείς, στην κορυφή της παραγωγής. Τα κινεζικά χαλιά υφαίνονται σε οργανωμένα εργαστήρια και τις περισσότερες φορές αντιγράφουν τα περσικά και τα τουρκικά.
Η ποιότητα και η ακρίβεια της κατασκευής τους τα κάνει ιδιαίτερα ανταγωνιστικά, έστω κι αν κατηγορούνται για έλλειψη φαντασίας και παράδοσης.
Χαλιά και διακόσμηση.
* Δεν υπάρχει ιδανικός συνδυασμός διακοσμητικού στιλ και χαλιού. Όλα είναι θέμα γούστου. Ένα περίτεχνο χαλί μπορεί να ταιριάζει σε ένα αφαιρετικό περιβάλλον και το αντίστροφο.

* Πρωτότυπος είναι ο συνδυασμός ενός μονόχρωμου ταπέτου τύπου σιζάλ ή οικολογικής μοκέτας από κάτω και ενός χειροποίητου μικρότερης διάστασης χαλιού από πάνω.

* Γενικά, τα χαλιά με μοτίβα ταιριάζουν με μονόχρωμα έπιπλα, ενώ τα μονόχρωμα μπορούν να συνδυαστούν τέλεια με εμπριμέ ταπετσαρίες επίπλων. Κανένας συνδυασμός, πάντως, δεν αποκλείεται, αρκεί να υπάρχει η σχετική έμπνευση ή η επαγγελματική άποψη.

* Δύο διαφορετικά χαλιά μπορούν να συνυπάρξουν στον ίδιο χώρο. Αρκεί να έχουν κοινό χρώμα και να "ζυγιστούν" αρμονικά σε σχέση με τα έπιπλα.
real.gr

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια