H ταινία: Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι (Snow White and the seven dwarfs) 1937
Η αλήθεια: Δεν έζησαν αυτοί καλά... αλλά εμείς ίσως και να ζήσαμε καλύτερα!
Σκηνοθεσία: David Hand
Σενάριο: Wilhelm Grimm, Jacob Grimm
Πρωταγωνιστούν: Adriana Caselotti, Pinto Colvig, Lucille La Verne, Harry Stockwell
Είδος: Αnimation- Musical
Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι είναι μια αμερικανική ταινία κινουμένων σχεδίων του 1937 βασισμένη στο γερμανικό παραμύθι, «Η Χιονάτη», των αδελφών Γκριμ. Ήταν η πρώτη πλήρους μήκους ταινία του Disney, η πρώτη μεγάλου μήκους αμερικανική ταινία κινουμένων σχεδίων στην ιστορία του κινηματογράφου και η πρώτη έγχρωμης παραγωγής. Ο Walt εμπνεύστηκε την Χιονάτη όταν ήταν μόλις 15 ετών κι εργαζόμενος ως πωλητής εφημερίδων στην πόλη του Κάνσας, είδε μια παρουσίαση της βουβής έκδοσης της ταινίας με πρωταγωνίστρια τη Marguerite Clark.

Η πρώτη κινηματογραφική Χιονάτη(Marguerite Clark).
Πολλοί θεωρούν ότι ο Disney εμπνεύστηκε άμεσα την ταινία λόγω της επιτυχίας της Betty Boop ως Χιονάτης. Αυτό είναι σχετικά πιστευτό, δεδομένου ότι η Betty Boop κυκλοφόρησε το 1933, ένα έτος πριν την έναρξη της παραγωγής του Disney. Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι o Grim Natwick, o οποίος είναι γνωστός για τον σχεδιασμό της Betty Boop των στούντιο Fleischer, ήταν επίσης επικεφαλής της ομάδας animation για τη Xιονάτη και τους επτά νάνους, κάτι το οποίο είναι πιθανώς ο λόγος που οι δύο ηρωίδες έχουν πολλά παρόμοια χαρακτηριστικά, όπως το μαύρο κοντό μαλλί και η υψίφωνη, γλυκιά λαλιά τους.
Όταν η κινηματογραφική βιομηχανία έμαθε ότι ο Disney σχεδιάζει την παραγωγή μεγάλου μήκους κινουμένων σχεδίων, αποκάλεσαν το πρότζεκτ «Κουταμάρα του Disney», αναμένοντας μια σίγουρη αποτυχία που θα αποτελούσε και τον όλεθρο του στούντιο Disney. Η σύζυγος του Walt, Lillian και ο αδερφός του, Roy, προσπάθησαν να τον αποτρέψουν από αυτήν την παραγωγή αλλά ευτυχώς οι προσπάθειές τους ήταν μάταιες. Προσέλαβε, τον καθηγητή του ιδρύματος τέχνης Chouinard, Don Graham, για την εκπαίδευση του προσωπικού και χρησιμοποίησε τη σειρά κινουμένων σχεδίων, Silly Symphonies, για να πειραματιστεί με τα ανθρώπινα σχέδια, τη κινητικότητα των χαρακτήρων, τα ειδικά εφέ και τη χρήση πιο εξειδικευμένων επεξεργασιών και συσκευών, όπως η multiplane κάμερα(κάμερα πολυεπίπεδης λήψης). Όλη αυτή η ανάπτυξη και η κατάρτιση, με εργατικό προσωπικό 750 ατόμων, χρησιμοποιήθηκαν για να ανυψώσουν την ποιότητα των στούντιο έτσι ώστε να είναι σε θέση να παράγουν την ποιότητα που επιθυμούσε ο Disney. Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι, γυριζόταν από το 1934 ως το 1937, που η παραγωγή ξέμεινε από χρήματα.

Ο Walt Disney και η multiplane camera της Χιονάτης.
Για την χρηματοδότησή του ο Disney, με σκοπό την ολοκλήρωση του έργου, αναγκάστηκε να προβάλει ένα μεγάλο τμήμα του, στους ελεγκτές δανείων της Τράπεζας της Αμερικής, οι οποίοι τελικά ενέκριναν το απαιτούμενο κεφάλαιο. Η ταινία, κοστίζοντας 1,4 εκατομμύρια δολάρια, έκανε πρεμιέρα στο Carthay Circle Theater, στις 21 Δεκεμβρίου 1937, στο τέλος της ταινίας, το κοινό χάρισε στην Χιονάτη, θυελλώδεις επευφημίες. Επανακυκλοφόρησε το Φεβρουάριο του 1938, με νέα διανομή. Η ταινία έγινε η επιτυχέστερη κινηματογραφική ταινία του 1938 και απέσπασε πάνω από 8 εκατομμύρια δολάρια στην πρώτη της κυκλοφορία. Η επιτυχία της Χιονάτης, για την οποία ο Disney έλαβε ένα κανονικού μεγέθους κι 7 μικρότερα αγαλματάκια Oscar, ήταν η αιτία να χτιστούν τα νέα στούντιο Walt Disney στο Μπούρμπανκ, τα οποία άρχισαν να λειτουργούν στις 24 Δεκεμβρίου 1939. Η Χιονάτη και οι επτά νάνοι, δεν ήταν απλά η κορυφή της επιτυχίας της Disney, αλλά προανήγγειλε επίσης την περίοδο που θα έμενε γνωστή ως «η Χρυσή Εποχή κινουμένων σχεδίων της Disney”.
O Disney βραβεύεται με τα Oscar από την Shirley Temple.
Ακολούθησαν τα Pinocchio και Fantasia, στις κινηματογραφικές αίθουσες το 1940, αλλά και τα δύο ήταν οικονομικώς απογοητευτικά. Το ανέξοδο Dumbo, σχεδιάστηκε για την αύξηση των εισοδημάτων, αλλά κατά τη διάρκεια της παραγωγής του, το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού κατέβηκε σε απεργία, δημιουργώντας από κει κι έπειτα, μόνιμες τεταμένες σχέσεις μεταξύ του Disney και των δημιουργών. Επειδή πρόκειται για μιούζικαλ δε θα αφήσω ασχολίαστα τα τραγούδια τα οποία ακόμα και σήμερα μπορεί να τύχει να σιγομουρμουρίσουμε σε στιγμές παλιμπαιδισμού ή αναμνήσεων παρακολουθώντας κάποιο καρτούν κάποιο πρωινό του ΣΚ στο Star. Αξέχαστα είναι τα "Someday My Prince Will Come," "Heigh Ho," και "Whistle While You Work". Από τους πολλούς που πέρασαν για οντισιόν του ρόλου της Χιονάτης ο Disney απέρριψε την Deanna Durbin, επιλέγοντας την νεαρή τραγουδίστρια, Adriana Caselotti. Ο Harry Stockwell, πατέρας του Dean Stockwell, έδωσε μιλιά στον πρίγκιπα και η Lucille LaVerne είχε την φωνή της μητριάς. Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι δύο νάνοι είχαν την ίδια φωνή, αυτή του Pinto Colvig.
Adriana Caselotti
Οι αδερφοί Γκριμ συνέλεξαν την ιστορία της Χιονάτης από δύο αδερφές – Jeannette και Amalie Hassenpflug- που ζούσαν στην πόλη του Kassel (πατρίδα της μητέρας των Γκριμ). Η πρώτη δημοσίευση του παραμυθιού έγινε το 1812 με το όνομα «Γάλανθος» (παρμένο από μετάφραση του αγγλικού Snow-drop) στην έκδοση του πρώτου τόμου του βιβλίου των Γκριμ «Παιδικές και σπιτικές ιστορίες» («Kinder –und hausmarchen») μαζί με άλλα 85 αριθμημένα παραμύθια. Σε αυτές τις πρώτες δημοσιεύσεις του 1812 η ματαιόδοξη βασίλισσα είναι η βιολογική μητέρα της Χιονάτης ενώ η γνωστή εκδοχή της μητριάς –βασίλισσας συναντάται στις εκδόσεις του 1819. Το γεωγραφικό σκηνικό του παραμυθιού «Η Χιονάτη» είναι η περιοχή του Spessart (πιθανολογείται πως είναι το χωριό Lohr), μια χαμηλή οροσειρά στα κρατίδια της Βαυαρίας και της Έσσης, που διασχίζεται από τον ποταμό Μάιν.
Rubens' voluptuous women
Από την ιστορία δεν λείπουν και τα παγανιστικά- ειδωλολατρικά στοιχεία. Πριν γεννηθεί η Χιονάτη στο παραμύθι, η μητέρα της εύχεται για μια κόρη με δέρμα τόσο λευκό όσο το χιόνι, με χείλη τόσο κόκκινα όσο το αίμα και με μαλλιά τόσο μαύρα όσο ο έβενος. Τα τρία χρώματα, λευκό, κόκκινο και μαύρο αντιπροσωπεύουν τις τρεις μορφές της «Τριαδικής Θεάς», καθώς και τις πλευρές μιας γυναίκας: κόρη/μητέρα, γερόντισσα. Οι τρεις απόπειρες της βασίλισσας να την θανατώσει αντιστοιχούν στους τρεις πειρασμούς της ίδιας της Χιονάτης. Αντικατοπτρίζουν την ματαιοδοξία της Χιονάτης στην ανάγκη της να δείχνει ερωτικά ελκυστική (για αυτό και παρά την εντολή των νάνων ανοίγει στην βασίλισσα). Το τρία είναι ιερό στην Θεά της αγάπης, την Αφροδίτη που είναι η βασίλισσα τριών κόσμων. Επίσης το μήλο ήταν ιερό σύμβολο της Αφροδίτης και συμβόλιζε την γνώση (και στην Παλαιά Διαθήκη μήλο της γνώσης του καλού και του κακού).

Η Τουαλέτα Της Αφροδίτης(Ρούμπενς).
Στο ορίτζιναλ στόρυ επίσης, η μητριά ζητάει από τον κυνηγό τα πνευμόνια και το συκώτι της Χιονάτης κι όχι την καρδιά όπως συμβαίνει στην ιστορία του Disney. Η βασίλισσα τρώει τα μέλη ωμά με αλάτι καθώς κάποτε πιστεύονταν ότι τρώγοντας συγκεκριμένα όργανα κάποιου αποκτούσες τα χαρακτηρίστηκα και την ισχύ του. Σε αυτή την περίπτωση η βασίλισσα θέλει να αποκτήσει την ομορφιά της Χιονάτης. Τα πνευμόνια συμβολίζουν την αναπνοή ή το πνεύμα ενώ στην μεσαιωνική εποχή το ήπαρ θεωρούνταν σύμβολο αγάπης και ερωτικής επιθυμίας. Ωστόσο ακόμα ένα σημαντικό στοιχείο έχει μεταλλαχθεί στην ιστορία του Χόλυγουντ κι αυτό είναι το φιλί του πρίγκιπα. Η ιστορία έχει ως εξής: Οι νάνοι θέλουν να κάψουν το πτώμα της Χιονάτης αλλά επειδή είναι όμορφη αποφασίζουν τελικά να την τοποθετήσουν σε γυάλινο φέρετρο. Ο πρίγκιπας περαστικός από το σπίτι των νάνων την βλέπει και τους τη ζητάει για να τη διατηρήσει όπως πρέπει στο παλάτι. Στον δρόμο για το παλάτι ένας υπηρέτης που κουβαλάει το φέρετρο, σκοντάφτει και το μήλο πέφτει από το στόμα της Χιονάτης, κάνοντας την να συνέλθει.






Giambattista Basile
Τέλος, έχουμε την ελληνική "Μυρσίνη". Σ' αυτή την εκδοχή, δυο ορφανές, ζηλιάρες αδερφές, αντικαθιστώντας πλήρως την εικόνα της μητέρας- μητριάς, μαθαίνουν από τον ήλιο ότι η τρίτη, μικρότερη αδερφή τους Μυρσίνη είναι η ομορφότερη. Έτσι εγκαταλείπουν την Μυρσίνη στο δάσος κι εκείνη βρίσκει με τη βοήθεια των δέντρων, το σπίτι των δώδεκα Μηνών, με τους οποίους τελικά μένει μαζί. Μόλις διαδίδονται τα νέα στις αδερφές, εκείνες καταφθάνουν στο σπίτι των Μηνών με ένα φαρμακωμένο γλυκό, λέγοντας τάχα ότι την είχαν χάσει εκείνη την μέρα. Η Μυρσίνη όμως γλιτώνει αφού βλέπει ότι ο σκύλος που τρώει από το γλυκό, πεθαίνει. Τη δεύτερη φορά οι αδερφές πηγαίνουν με ένα μαγικό δαχτυλίδι στη Μυρσίνη, λέγοντας ότι ήταν ευχή και κατάρα της μητέρας τους να το πάρει. Η Μυρσίνη το φοράει και πέφτει σε λήθαργο. Οι Μήνες τότε την κλείνουν μέσα σε μία χρυσή κασέλα, που ένας πρίγκιπας την παίρνει μαζί του, ζητώντας την από αυτούς με τον όρο να μη δει ποτέ τι έχει μέσα. Μετά από καιρό ο νεαρός αρρωσταίνει και ανοίγει την κασέλα για να μάθει τι έχει πριν αυτός πεθάνει. Βλέποντας τη Μυρσίνη, τραβάει το δαχτυλίδι για να δει αν γράφει το όνομα της από μέσα. Εκείνη τότε ξυπνά και παντρεύεται τον υγιή πια νεαρό.
realife-movie