Καθηγήτρια πήρε το λεύκωμα 14χρονης, το οποίο περιείχε προσωπικές σκέψεις της ίδιας αλλά και άλλων μαθητών, και το κλείδωσε στο αρχείο του σχολείου.
Για παραβίαση προσωπικών δεδομένων κάνει λόγο η αρμόδια Αρχή, μετά την καταγγελία των γονέων
Μπορεί ένα λεύκωμα να φέρει αναστάτωση μέσα σε μια σχολική τάξη, να «κατασχεθεί» από τον καθηγητή και η υπόθεση να φτάσει μέχρι την
Αρχή Προσωπικών Δεδομένων;
Παλαιότερα οι εκπαιδευτικοί σέβονταν αυτό το μικρό υπέροχο τετράδιο που περιφερόταν στα κλεφτά μέσα στις τάξεις από χέρι σε χέρι και αποτύπωνε τα πιο γλυκά μυστικά των μαθητών, και κυρίως των κοριτσιών, αλλά σήμερα ένα τέτοιο τετράδιο έγινε αιτία «πολέμου» μεταξύ μαθητών, καθηγητών και γονέων.
Μια 14χρονη μαθήτρια είχε ένα παρόμοιο λεύκωμα, στο οποίο έγραφε τις σκέψεις της και τις μοιραζόταν με άλλα κορίτσια. Για κακή της τύχη, όμως, μία καθηγήτρια το εντόπισε, το κατέσχεσε και ύστερα από σύμφωνη γνώμη του γυμνασιάρχη κλειδώθηκε στο αρχείο του σχολείου, με την προοπτική να επιστραφεί στη μαθήτρια στο τέλος της σχολικής χρονιάς και ταυτόχρονα να προσμετρηθεί στη διαγωγή της μαθήτριας.
Οι γονείς της μαθήτριας ζήτησαν να τους δοθεί το τετράδιο του παιδιού τους, το οποίο περιείχε προσωπικές σκέψεις και σημειώσεις, αλλά το αίτημά τους δεν έγινε δεκτό.
Ετσι αναγκάστηκαν να καταφύγουν στην Αρχή Προσωπικών Δεδομένων, καταγγέλλοντας παραβίαση προσωπικών δεδομένων του παιδιού τους. Η Αρχή τούς δικαίωσε και διέταξε να επιστραφεί το εν λόγω τετράδιο στη μαθήτρια και να καταστραφούν τυχόν φωτοαντίγραφα που τηρούνται στο αρχείο του σχολείου.
Το σκεπτικό της απόφασης της Αρχής έχει ως εξής: Η συγκεκριμένη συμπεριφορά των μαθητριών, της ανταλλαγής δηλ. κατά την ώρα της διδασκαλίας πρόχειρου τετραδίου, στο οποίο αναγράφονταν, επίσης κατά την ώρα του μαθήματος, διάφορες απόψεις τους, προδήλως είναι δυνατόν να θεωρηθεί επιλήψιμη και να επισύρει πειθαρχικές κυρώσεις.
Η βίαιη όμως και χωρίς τη θέληση της μαθήτριας αφαίρεση του τετραδίου, η παράδοσή του στον σύλλογο των καθηγητών και πολύ περισσότερο η ανάγνωση του περιεχομένου του αποτελούν πράξεις που εξέρχονται του καλώς εννοούμενου δικαιώματος του καθηγητή για επιβολή πειθαρχικών κυρώσεων εις βάρος του μαθητή και επομένως καταχώριση του τετραδίου σε αρχείο είναι παράνομη.
Τι είναι τα λεύκωματα;
Με τρόπο μυστικό και συνωμοτικό περιφέρονται από θρανίο σε θρανίο
"Λεύκωμα είναι το τετράδιο στο οποίο οι φίλοι του κατόχου του γράφουν εμπιστευτικά προσωπικές σκέψεις, ποιήματα, δίστιχα, γνωμικά συχνά σκωπτικού περιεχομένου. Τα λευκώματα ανήκουν κατ’ αποκλειστικότητα σε κορίτσια, συμμετέχουν, όμως, κάποτε σε αυτά με κείμενά τους και αγόρια. Με τρόπο απόλυτα μυστικό και συχνά ένοχο, συνωμοτικό, περιέρχονται από θρανίο σε θρανίο και από τάξη σε τάξη προκειμένου να συμπληρωθούν και φυλάγονται από τους μαθητές με «ειδική» επιμέλεια στα ενδότερα των μαθητικών σακιδίων. Αποτελούν ένα από τα μεγάλα «μυστικά» τους και, αν ο κάτοχός του τύχει και αποκαλυφθεί εν ώρα μαθήματος, πιστεύεται ότι γι’ αυτόν έφτασε η? συντέλεια του κόσμου". Την ωραιότατη αυτή περιγραφή κάνει ο εκπαιδευτικός κ. Κωστής Παπαδάκης.
Οι πιο συνηθισμένες ερωτήσεις στα παλιά λευκώματα
* Tι εστί λεύκωμα
* Tι εστί ραντεβού;
* Tι εστί έρωτας;
* Tι εστί ανήρ;
* Tι εστί γυνή;
* Ποιες ήταν οι ευτυχισμένες μέρες της ζωής σας;
* Tι εστί καρδιά;
* Tι εστί χρήμα; - Tι εστί φιλία;
* Tι εστί φιλία; - Tι εύχεστε στον/ στην κτήτορα;
* Ποια επιστήμη προτιμάτε;
* Ποια ενδυμασία προτιμάτε;
* Πού δώσατε το πρώτο σας φιλί;
* Tι προτιμάτε: ρέμβη ή διασκέδαση;
NIKOΛ .ΤΡΙΓΚΑ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Κ. Παπαδάκης
Αλλο το τότε και άλλο το σήμερα
Εχοντας τη δυνατότητα να συγκρίνω λευκώματα παλιότερων εποχών αλλά και σημερινών, διακρίνω τεράστιες αλλαγές. Σήμερα τα παιδιά γράφουν πολύ γρήγορα, δεν έχουν καλλιγραφία, ούτε και υπομονή να φτιάξουν κάτι όμορφο. Γενικά τα παιδιά δεν γράφουν αρκετά και τα γραπτά τους διακρίνονται από ακαταστασία και προχειρότητα. Οσο για το λεξιλόγιο που χρησιμοποιούν είναι πολύ πτωχότερο από εκείνο των παιδιών παλιότερων εποχών.
Και πιο συγκεκριμένα ως προς τον στοχασμό τα κείμενα των μαθητών παλιότερων χρόνων τα διακρίνει υψηλή ευαισθησία, λεπτότητα, χάρη και πνευματική καλλιέργεια και καλλιέπεια. Γράφουν στοχαστικά και πολλές από τις αναγραφές τους αποτελούν πραγματικά αριστουργήματα λόγου. Αντίθετα, τα κείμενα των σημερινών δεκαπεντάχρονων εμφανίζονται πολύ πεζά, χωρίς βαθύτητα σκέψης και στοχασμού.
* Ο Κώστας Παπαδάκης είναι εκπαιδευτικός - συγγραφέας
0 Σχόλια