Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ ►

«Στον επόµενο τόνο, η ώρα θα είναι...»

«Η κλήση σας προωθείται, παρακαλώ περιµένετε», «Ακούτε το Τρίτο Πρόγραµµα»...
Οι φωνές τους µπαίνουν συχνά στην καθηµερινότητά µας.
«ΤΑ ΝΕΑ» µπήκαν στη δική τους, γνωρίζοντας τις γυναίκες - που χωρίς να είναι επαγγελµατίες εκφωνήτριες - έχουν συνδέσει τις φωνές τους µε διάσηµα ηχογραφηµένα µηνύµατα.
Η νεαρή εκφωνήτρια παίρνει βαθιά ανάσα, περιµένοντας το σήµα του ηχολήπτη.
Υστερα, κατεβάζoντας ελαφρώς το κεφάλι αρχίζει να διαβάζει:
«Σήµερα προτείνω ντοµατοσαλάτα µε κιµά.
Για κυρίως πιάτο καραµελωµένο χοιρινό και για επιδόρπιο σοκολατένιο κέικ µε κερασάκια».
Η µοντέρ απέναντί της τη διακόπτει: «Πάµε πάλι, πιο ζωντανά».
Πρωί Τρίτης και το ραντεβού µε τη σηµερινή φωνή της «Ωρας Ελλάδος», την κ. Φωτεινή Γούδα,έχει δοθεί στα στούντιο ηχογραφήσεων των τηλεπληροφοριών του ΟΤΕ, επί της οδού 3ης Σεπτεµβρίου στο κέντρο της Αθήνας, εκεί όπου το 2001 ηχογράφησε την «Ωρα». Οι επτά εκφωνήτριες που εργάζονται καθηµερινά στα στούντιο ηχογραφούν – δουλεύοντας σε βάρδιες– ολόκληρο το εικοσιτετράωρο: εφηµερεύοντα νοσοκοµεία και φαρµακεία, αποτελέσµατα των παιχνιδιών τουΟΠΑΠ, την πρόγνωση καιρού Ελλάδος,δροµολόγια πλοίων, αεροπλάνων και ΚΤΕΛ, ζώδια και συνταγές µαγειρικής.
Η φωνήτης κ.Γούδα, υπαλλήλου του ΟΤΕ από το 1986 και µητέραςενός 17χρονου αγοριού,είναι σταθερή, µε καθαρή άρθρωση και ζεστό – µητρικό – τόνο. Μιλά αργά και χαµογελά συχνά, γεµίζοντας τις παύσεις ανάµεσα στις προτάσεις της.
Οπως λέει στα «ΝΕΑ», όταν της προτάθηκε να κάνειτη δοκιµαστική ηχογράφηση για την «Ωρα Ελλάδος» εργαζόταν παράλληλα ως τηλεφωνήτρια στιςπληροφορίες τηλεφωνικού καταλόγου και στις τηλεπληροφορίες του ΟΤΕ.
«Προλάβαµε κάποιες εποχές όταν δεν υπήρχαν υπολογιστές και το ψάξιµο στον τηλεφωνικό κατάλογο γινόταν µε τοχέρι... Πολύ δύσκολο. Επρεπε να αναζητάµε επώνυµα µε πολλές καταχωρήσεις σελίδα σελίδα, ακόµα και όταν ο συχνά ανυπόµονος πελάτης δεν µας είχε δώσει πολλά επιµέρους στοιχεία. Με τον χρόνο όµως τα µάτια και τα χέρια µας πήγαιναν... σφαίρα στον κατάλογο», λέει χαµογελώντας.
Η ηχογράφηση της κ. Γούδα αντικατέστησε εκείνη της κ. Ιφιγένειας Ξένου, πρώην εκφωνήτριας στην Ελληνική Ραδιοφωνία και φωνή της «Ωρας» από το 1971.
«Η φωνή της µε είχε σηµαδέψει ως παιδί», παραδέχεται η κ. Γούδα συµπληρώνοντας πως η «Ωρα» ήταν ένας τριψήφιος τότε,πενταψήφιος σήµερα αριθµός που συνηθίζει ακόµα να καλεί όταν θέλει να συγχρονιστεί µε την ώρα του ΟΤΕ.
«Φυσικά, και νιώθω περήφανη που η φωνή µου αντιπροσωπεύει την “Ωρα Ελλάδος” αλλά δεν πιστεύω ότι έκανα και κάτι ιδιαίτερο» υποστηρίζει.
Η πρώτη ηχογράφηση της «Ωρας» του ΟΤΕ έγινε στα στούντιοτης ΕΡΤ τη δεκαετία του 1950 από την εκφωνήτρια Καλλιόπη(Πιπίτσα) Παϊσίου. «Ηταν µία από τις καλύτερες εκφωνήτριες τότε,έχοντας χαριτωµένη, µάλλον ναζιάρα φωνή» λέει στα «ΝΕΑ» η κ. Αλέκα Στασινοπούλου – Γιάπαπα, συνάδελφος της κ. Παϊσίου στην Ελληνική Ραδιοφωνία.
Προσθέτει δε: «Κατά τη διάρκεια της θητείας της στην ΕΡΤ εκφωνούσε ελαφρύ µουσικό πρόγραµµα αλλά και ό,τι τύχαινε να µεταδίδεται ζωντανά στη βάρδιάτης». Η Πιπίτσα Παϊσίου – που ξεκίνησε τηνκαριέρα της από τον σταθµό 781 του Λόχου Γενικών Μεταφορών στη Μεσογείων –βρήκε τραγικό τέλος τον Μάρτιοτου 2010 όταν δολοφονήθηκε στο σπίτι της στα Βριλήσσια από τον 90χρονο σύζυγό της ∆ηµήτρη Παΐσιο, ο οποίος στη συνέχεια αυτοκτόνησε.
Σύµφωνα µε γράµµα που άφησε ο Παΐσιος στην Αστυνοµία, ήθελε να δώσει ένα τέλος στην ταλαιπωρία της γυναίκας του.
Η 84χρονη, τότε, Πιπίτσα Παϊσίου βρισκόταν κατάκοιτη στο κρεβάτι, ύστερα από εγκεφαλικό επεισόδιο και τη νοσηλεία της σε νοσοκοµείο.
Η όλη διαδικασία της εκ νέου ηχογράφησης της «Ωρας» διήρκεσε περίπου 10 ηµέρες. «Στην αρχή, ηχογραφούσαµε δοκιµαστικά την κύρια πρόταση – “στον επόµενο τόνο η ώρα θα είναι…” – προσπαθώντας να πετύχουµε ένα αποτέλεσµα το οποίο θα ήταν ακουστικά ευχάριστο στον πελάτη» λέει η κ. Γούδα. Η κύρια πρόταση, οι ώρες και τα λεπτά έπρεπε να ηχογραφούνται µε ακρίβεια στο ίδιο χρονικό διάστηµα. «Για να το πετύχουµε σωστά, ηχογραφήσαµε πρόταση πρόταση.Γράψαµε πρώτα την κεντρική φράση, ύστερα τα λεπτά και τέλος τα δευτερόλεπτα» προσθέτει η ίδια.
«∆εν υπάρχουν τεχνικές.
Η σωστή εκφώνηση µαθαίνεται µε την εµπειρία» υποστηρίζει η κ.Ανδριανή Κόρακα, η φωνή των ηχογραφηµένων εισαγωγικών µηνυµάτων του ΟΤΕ – όπως η χρέωση ανά διάρκεια κλήσης –, η οποία υπήρξε εκπαιδεύτρια των νέων εκφωνητριών στις τηλεπληροφορίες.
Σκοπός κάθε ηχογράφησης είναι να µην κουράζεται οπελάτης.
Παράθεση:
Η πρώτη ηχογράφηση της «Ωρας» του ΟΤΕ έγινε στα στούντιο της ΕΡΤ τη δεκαετία του 1950 από την εκφωνήτρια Πιπίτσα Παϊσίου
«Οταν µια εκφωνήτρια βαριέται, ο πελάτης το καταλαβαίνει», λέει.
Τα πρώτα µηνύµατα στα στούντιο του ΟΤΕ ηχογραφούνταν αρχικά σε ταινία το 1988.
Τη δεκαετία του 1990 εγγράφονταν ένα ένα ξεχωριστά απευθείας σε έναν αυτόµατο τηλεφωνητή. Και στις δυο περιπτώσεις, η απαγγελία του µηνύµατος έπρεπε να είναι άπταιστη, γιατί ακόµα και στο παραµικρό λάθος καταστρεφόταν ολόκληρη η ηχογράφηση, συµπληρώνει η κ. Κόρακα.
Αλλαγή τόνου µε ύφος νεανικό στο Τρίτο Πρόγραµµα
«Ακούτε το Τρίτο Πρόγραµµα ».
Η φωνή της παρεµβάλλεται ανάµεσα στα διαφηµιστικά µηνύµατα, όσο εκείνη τακτοποιεί τις σηµειώσεις της και προετοιµάζει την επόµενη ατάκα της, λίγο πριν βγει και πάλι στον αέρα.
Η µουσική παραγωγός του Τρίτου Προγράµµατος Αννα Σακαλή µιλάει ήρεµα µε µια ιδιαίτερη γλυκύτητα στη φωνή. Ηχογράφησε το σήµα του σταθµού το 2003 σε µουσική του τότε συντονιστή προγράµµατος και σηµερινού γενικού διευθυντή της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, ∆ηµήτρη Παπαδηµητρίου. Το κοµµάτι που επελέγη, λέει, ήταν η εισαγωγή από τη σκηνική µουσική για το θεατρικό έργο τουΣαίξπηρ «Ονειρο Καλοκαιρινής Νυκτός». «Μου αρέσουν οι δεινόσαυροι, αλλά δεν ζουν πιαανάµεσά µας», λέει στα «ΝΕΑ» ηκ. Σακαλή, χαµογελώντας.«Με την αλλαγή του σήµατος, ο κ. Παπαδηµητρίου ήθελε να δώσει ένα περισσότερο νεανικό ύφος στο Τρίτο Πρόγραµµα αντικαθιστώντας τον – µέχρι τότε –αυστηρό και σοβαροφανή τρόπο εκφώνησης», εξηγεί.
Στα τριάντα της– και ενώ εργαζόταν στην ΕΡΤ – έκανε µαθήµατα θεάτρου και κάθε χρόνο, όπως λέει, αφηγείται ζωντανά και µε συνοδείαορχήστρας χριστουγεννιάτικα παραµύθια για παιδιά και µεγάλους.
Την τελευταία πενταετία – σεµια προσπάθεια να εισαγάγει τα παιδιά µε έναν ήπιο τρόπο στην όπερα – επιµελείται τη ραδιοφωνική εκποµπή «Από τη Σταχτοπούτα και τον Μαγικό Αυλό, στην Κάρµεν και τονΙπτάµενο Ολλανδό», ενώ τις καθηµερινές – µετά τα µεσάνυχτα – η καθαρή, θεατρικήφωνή της ακούγεται στην εκποµπή «Nocturno»όπου δραµατοποιεί αποσπάσµατα λογοτεχνικών έργων συγγραφέων, όπως ο Στίβεν Κινγκ και ο Εντγκαρ Αλαν Πόε.
Εχοντας δίπλωµα βιολοντσέλου και πτυχίοοικονοµικών, άρχισε να εργάζεται ωςµουσικός παραγωγό ς στο ραδιόφωνο της ΕΡΤ,πλάι στις συναδέλφους της ΡάνιαΒισβάρδη και Αρίστη Γεωργοπούλου.
«Μου είπαν τότε: “Βρες ένα θέµα και δες τι θες να κάνεις στο ραδιόφωνο”.
Αµέσως σκέφτηκα να κάνω µια εκποµπή για τοµπαρόκ και ύστερα µε έργα για βιολοντσέλο», λέει.
Σήµερα στη δισκοθήκη της, ανάµεσα στα CD κλασικής µουσικής, ξεχωρίζει συλλογές ραπ, ροκ και ποπ µουσικής, επιλογές που δενδιστάζει – όπως λέει – να αναµείξει µε το κλασικόρεπερτόριο του Τρίτου Προγράµµατος.
Η φωνή τού «η κλήση σας προωθείται»
Η φωνή της κ. Βάσως Γκλέκα ακούγεται – εδώ και τέσσερα χρόνια – σε όλα τα ηχογραφηµένα µηνύµατα της εταιρείας κινητής τηλεφωνίας Wind, αντικαθιστώντας τα παλαιότερα µε τη φωνή της ραδιοφωνικής παραγωγού Μάγκυς Χαραλαµπίδου.
Η κ.Γκλέκα εργάζεται στο τµήµα εξυπηρέτησης πελατών – τηλεφωνικό κέντρο που εξυπηρετεί 200.000 κλήσεις το µήνα – εδώ και 12 χρόνια και κάθε εβδοµάδα συνεχίζει να ηχογραφεί, ξοδεύοντας 3 εργάσιµες ώρες στο στούντιο.
Η φωνή της επελέγη το 2006 µε εσωτερικό διαγωνισµό ανάµεσα σε εργαζοµένους της εταιρείας, ενώ το µήνυµα «η κλήση σας προωθείται» ήταν και εκείνο πουηχογραφήθηκε πρώτο.
«Στην αρχή ένιωθα αµήχανα γνωρίζοντας ότι τη φωνήµου θα ακούνε χιλιάδες πελάτες.
Κάθε φορά που ακούω “η κλήση σας προωθείται” σε δική µου κλήση, σκέφτοµαι ότι θα µπορούσα να το είχα πει καλύτερα», λέει χαµογελώντας.
Στο δικό της τηλέφωνο έχει επιλέξει να µην ακούγεται κάποιο µήνυµα, παρά µόνο µουσική.
Από το 2006, η κ. Γκλέκα έχει ηχογραφήσει δεκάδες µηνύµατα, που αφορούν ανακοινώσεις, την πλοήγηση στο µενού υπηρεσιών της εταιρείας, προϊόντα, τιµές και επιλογές, αλλά και τα µηνύµατα λίγο πριν από τη σύνδεση του πελάτη µε το τηλεφωνικό κέντρο εξυπηρέτησης, όπου και συνεχίζει να εργάζεται.
«Κάποτε ένας συνδροµητής που ήθελε να καταγγείλει κάτι, παρέµενεεκνευρισµένος στην αναµονή ακούγοντας το ηχογραφηµένο µήνυµα µε τη φωνήµου.
Οταν συνδέθηκε µαζί µου κατάλαβε αµέσωςτην οµοιότητα, ηρέµησε και µου είπε µε χιούµορ: “Ακουγα τόση ώρα το µηχάνηµα, τώρα µιλάω µε το ζωντανό, οπότε θα µου κάνετεόλα τα χατίρια”», λέει η κ. Γκλέκα µε χαµόγελο.
inout

ΣΧΟΛΙΑ

0 Σχόλια