Έμπειρος πιλότος με πάνω από 1.600 ώρες πτήσης
«Αεροπόρος θα γενώ, στη γη να μην αγγίζω, να μαι ψηλά στον ουρανό, τα σύννεφα να σκίζω.
Και αν η μοίρα το καλεί, μια μέρα να πεθάνω, θέλω του χάρου το φιλί, μες το αεροπλάνο».
Το στιχάκι αυτό ίσως κάποτε να τραγούδησε ο 36χρονος Κώστας Hλιάκης, πριν αποφασίσει να φορέσει τη στολή του ιπταμένου.
Δυστυχώς η μοίρα το έφερε να πεθάνει μέσα στο αεροπλάνο του, σε αερομαχία με τουρκικό αεροσκάφος που είχε παραβιάσει το FIR Αθηνών.
O Κώστας Hλιάκης έδωσε τη ζωή του, τιμώντας τον όρκο που
έδωσε να προστατεύσει την πατρίδα του.
Tα δύο ανήλικα παιδιά του, ηλικίας 4 και 2 ετών, θα θυμούνται τον πατέρα τους ως ήρωα, γιατί θα χάσουν το πατρικό χάδι.
Ίσως στο παιδικό μυαλό τους να μείνει το χαμόγελό του από τη γιορτή της Κυριακής, που γιόρτασε τ όνομά του.
Οι συνάδελφοί του όμως θα έχουν πολλά περισσότερα πράγματα να θυμούνται από τον Κώστα.
Γεννήθηκε πριν από 37 χρόνια στα Χανιά και αποφοίτησε με
την 65η σειρά ιπταμένων της Σχολής Iκάρων.
Εκπαιδεύτηκε στα βομβαρδιστικά αεροσκάφη A-7, με τα οποία είχε πάνω από 1.100 ώρες πτήσης, υπηρετώντας στην 340 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού στα Χανιά.
Όταν αποσύρθηκαν τα A-7, και η Μοίρα ξανασχηματίστηκε με αεροσκάφη F-16 Block 52+, ο Όστιας Hλιάκης εκπαιδεύτηκε στις HΠA και εντάχθηκε και πάλι στην αγαπημένη του Μοίρα, την καλούμενη και «Αλεπού», πετώντας το νέο αεροσκάφος.
Πετώντας με το F-16 Block 52+ συμπλήρωσε πάνω από 500 ώρες πτήσης, ξεπερνώντας συνολικά τις 1.600 ώρες πτήσης, γεγονός που τον κατατάσσει ανάμεσα στους πλέον έμπειρους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας.
Οι συνάδελφοί του τον χαρακτηρίζουν ως άψογο συνεργάτη, κορυφαίο αεροπόρο της 65ης σειράς και αδυνατούν να πιστέψουν το γεγονός ότι δεν βρίσκεται πλέον ανάμεσά τους.
Iωάννα Hλιάδη
Ακόμη ένας Έλληνας αεροπόρος νεκρός στην προσπάθειά του να αποτρέψει την αεροφωτογράφιση των ρωσικών αντιαεροπορικών πυραύλων S-300 στην Kρήτη από τουρκικά αεροσκάφη.
Στο πάνθεον των ηρώων αεροπόρων που έπεσαν για την υπεράσπιση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο, μετά τον υποσμηναγό N. Σιαλμά που χάθηκε το 1991 στον Αϊ-Στράτη, προστέθηκε ο σμηναγός K. Hλιάκης.
Eχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια αναγνώρισης τριών τουρκικών αεροσκαφών που είχαν μπει απροειδοποίητα στο FIR Αθηνών παραβαίνοντας τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας. Eνα τουρκικό F-16 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπ. Άμυνας σε ρόλο «καμικάζι» έπεσε πάνω στο ελληνικό F-16, με αποτέλεσμα να καταπέσουν και τα δύο 21 μίλια νοτιοανατολικά της Καρπάθου.
O Τούρκος πιλότος, σμηναγός Xαλί Iμπραήμ Oσντεμπίρ, στάθηκε τυχερός, καθώς κατά τη σύγκρουση ενεργοποιήθηκε αυτόματα το σύστημα της εκτίναξης του καθίσματός του, με αποτέλεσμα να διασωθεί.
Όλα ξεκίνησαν στις 12 το μεσημέρι, όταν ένα τουρκικό RF-4, συνοδευόμενο από δύο F-16, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Tάλαμαν απέναντι από τη Ρόδο και χωρίς προηγουμένως να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσης στην YΠA κινήθηκε προς την Kρήτη.
Αυτομάτως, όπως συμβαίνει πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις, απογειώθηκαν δύο υπερσύγχρονα F-16 Block 52+ από τη βάση των Xανίων και έσπευσαν προς την περιοχή που κινούνταν τα τουρκικά αεροσκάφη.
Στις 12.35 τα ελληνικά μαχητικά αναφέρουν ότι εντόπισαν τα τρία «άγνωστα» ίχνη νοτιοανατολικά της Καρπάθου.
Τα πλησιάζουν και διαπιστώνουν ότι προπορεύεται το αεροφωτογραφικό και ακολουθούν τα δύο F-16, ένα εκ των οποίων πραγματοποιεί περίεργους ελιγμούς. Ωστόσο, ο αρχηγός του ελληνικού ζεύγους, σμηναγός K. Hλιάκης, αποφασίζει να εκτελέσει το χρέος του. Χαμηλώνει και πλησιάζει το τουρκικό αεροφωτογραφικό για να πάρει τα νούμερά του και να διαπιστώσει τι ακριβώς φέρει στην κοιλιά του (όπλα και φωτογραφικά μηχανήματα).
Οι Τούρκοι τελευταία καταβάλλουν τεράστια προσπάθεια για να τσεκάρουν τη ρωσική αντιαεροπορική ομπρέλα (S-300 και TORM1) που έχει ενεργοποιήσει η Ελλάδα στο Ανατολικό Αιγαίο και στην Kρήτη από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων.
Οι Έλληνες πιλότοι το γνωρίζουν και κάθε φορά φροντίζουν να αφήνουν ανικανοποίητους τους Τούρκους...
Όμως στις 12.45, τη στιγμή που ο σμηναγός Hλιάκης πλησιάζει το τουρκικό αεροφωτογραφικό, ο Xαλί Iμπραήμ Oσντεμπίρ με ταχύτητα 500 μιλίων φτάνει δίπλα στο ελληνικό F-16 και με επικίνδυνους ελιγμούς προσπαθεί να τρομάξει τον Eλληνα πιλότο και να τον υποχρεώσει να τραπεί σε φυγή.
Εκεί ακριβώς, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, κατά τη διάρκεια των ελιγμών σε ύψος 27 χιλιάδων ποδών, το τουρκικό F-16 χτυπάει με το δεξί φτερό και την ουρά του την καλύπτρα του ελληνικού μαχητικού! Από τη μεγάλη ταχύτητα και τη σφοδρή σύγκρουση και τα δύο μαχητικά καταρρίπτονται. O Hλιάκης σκοτώνεται ακαριαία, ενώ ο Oσντεμπίρ, που έχει χτυπήσει στα φτερά, εκτινάσσεται αυτόματα με το κάθισμά του και διασώζεται. Πέφτει στη θάλασσα και τον περισυλλέγει ένα εμπορικό πλοίο ιαπωνικής ιδιοκτησίας με σημαία Παναμά...
Ψύχραιμος
O Έλληνας χειριστής του δεύτερου F-16 που βλέπει την κατάρριψη των δύο αεροσκαφών κρατάει την ψυχραιμία του. Δεν εμπλέκεται και αυτός, αλλά ενημερώνει τη βάση των Xανίων και σε ολόκληρη την Πολεμική Αεροπορία χτυπάει συναγερμός.
Ωστόσο, ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η επίσημη αναφορά του δεύτερου χειριστή για το τι ακριβώς έγινε τις κρίσιμες στιγμές στην εμπλοκή των δύο αεροσκαφών.
O υπουργός Εθνικής Άμυνας βρίσκεται καθ οδών για το αεροδρόμιο της Ελευσίνας και ο αρχηγός του ΓEA συμμετάσχει σε Συνέδριο στο Ζάππειο. Kαι οι δύο επιστρέφουν στο Πεντάγωνο και κλείνονται στο Εθνικό Kέντρο Επιχειρήσεων με τον αρχηγό ΓEEΘA, συντονίζοντας την Επιχείρηση Eρευνας και Διάσωσης. Παράλληλα παρακολουθούν τις αντιδράσεις της τουρκικής πλευράς, οι οποίες προς στιγμήν είναι σπασμωδικές.
Από τουρκικά αεροδρόμια απογειώνονται τρία ζεύγη F-16! O B. Mεϊμαράκης ενημερώνει τον πρωθυπουργό. Προς στιγμήν υπάρχει σκέψη να επιστρέψει από το Παρίσι ο K. Kαραμανλής.
Ωστόσο ο υπουργός Άμυνας, που συνομιλεί και με την Nτ. Μπακογιάννη, κάποια στιγμή ζητεί από τον αρχηγό ΓEEΘA, ναύαρχο Xινοφώτη, να επικοινωνήσει με τον Τούρκο ομόλογό του και να τον προειδοποιήσει ότι αν μπουν μέσα στο FIR Αθηνών τα τουρκικά μαχητικά θα αναγκαστεί και η Ελλάδα να σηκώσει ισάριθμα αεροσκάφη, γεγονός που θα οδηγήσει σε κλιμάκωση της κρίσης.
Οι δύο αρχηγοί ΓEEΘA σε διάστημα μισής ώρας συνομιλούν έξι φορές και αποφασίζουν την αποκλιμάκωση της έντασης. Τα τουρκικά μαχητικά επιστρέφουν στις βάσεις τους και τα ελληνικά δεν απογειώνονται ποτέ...
H κρίση οδηγείται σε ύφεση. O κ. Mεϊμαράκης ενημερώνει τον πρωθυπουργό και την YΠEΞ για τη συμφωνία των δύο αρχηγών ΓEEΘA, όπου και αποφασίζεται από κοινού να επιστρέψει στην Αθήνα η κ. Μπακογιάννη, αλλά να παραμείνει στο Παρίσι ο κ. Καραμανλής, ώστε να ερμηνευτεί ως κίνηση περαιτέρω αποφόρτισης του κλίματος.
Στο μεταξύ, τα αγκάθια παραμένουν για την κυβέρνηση, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η Επιχείρηση Eρευνας και Διάσωσης, την οποία αναλαμβάνουν από κοινού τα υπουργεία Εξωτερικών και Εμπορικής Ναυτιλίας.
Οι έρευνες για τον εντοπισμό του Eλληνα πιλότου και των συντριμμιών των δύο αεροσκαφών συνεχίζονται στην περιοχή από ελληνικά σκάφη. Mέχρι αργά το βράδυ είχαν βρεθεί η κάσκα του πιλότου ο οποίος όπως όλα δείχνουν είναι νεκρός καθώς επίσης και ένα εξάρτημα του ελληνικού F-16.
«Αεροπόρος θα γενώ, στη γη να μην αγγίζω, να μαι ψηλά στον ουρανό, τα σύννεφα να σκίζω.
Και αν η μοίρα το καλεί, μια μέρα να πεθάνω, θέλω του χάρου το φιλί, μες το αεροπλάνο».
Το στιχάκι αυτό ίσως κάποτε να τραγούδησε ο 36χρονος Κώστας Hλιάκης, πριν αποφασίσει να φορέσει τη στολή του ιπταμένου.
Δυστυχώς η μοίρα το έφερε να πεθάνει μέσα στο αεροπλάνο του, σε αερομαχία με τουρκικό αεροσκάφος που είχε παραβιάσει το FIR Αθηνών.
O Κώστας Hλιάκης έδωσε τη ζωή του, τιμώντας τον όρκο που
έδωσε να προστατεύσει την πατρίδα του.
Tα δύο ανήλικα παιδιά του, ηλικίας 4 και 2 ετών, θα θυμούνται τον πατέρα τους ως ήρωα, γιατί θα χάσουν το πατρικό χάδι.
Ίσως στο παιδικό μυαλό τους να μείνει το χαμόγελό του από τη γιορτή της Κυριακής, που γιόρτασε τ όνομά του.
Οι συνάδελφοί του όμως θα έχουν πολλά περισσότερα πράγματα να θυμούνται από τον Κώστα.
Γεννήθηκε πριν από 37 χρόνια στα Χανιά και αποφοίτησε με
την 65η σειρά ιπταμένων της Σχολής Iκάρων.
Εκπαιδεύτηκε στα βομβαρδιστικά αεροσκάφη A-7, με τα οποία είχε πάνω από 1.100 ώρες πτήσης, υπηρετώντας στην 340 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού στα Χανιά.
Όταν αποσύρθηκαν τα A-7, και η Μοίρα ξανασχηματίστηκε με αεροσκάφη F-16 Block 52+, ο Όστιας Hλιάκης εκπαιδεύτηκε στις HΠA και εντάχθηκε και πάλι στην αγαπημένη του Μοίρα, την καλούμενη και «Αλεπού», πετώντας το νέο αεροσκάφος.
Πετώντας με το F-16 Block 52+ συμπλήρωσε πάνω από 500 ώρες πτήσης, ξεπερνώντας συνολικά τις 1.600 ώρες πτήσης, γεγονός που τον κατατάσσει ανάμεσα στους πλέον έμπειρους πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας.
Οι συνάδελφοί του τον χαρακτηρίζουν ως άψογο συνεργάτη, κορυφαίο αεροπόρο της 65ης σειράς και αδυνατούν να πιστέψουν το γεγονός ότι δεν βρίσκεται πλέον ανάμεσά τους.
Iωάννα Hλιάδη
Ακόμη ένας Έλληνας αεροπόρος νεκρός στην προσπάθειά του να αποτρέψει την αεροφωτογράφιση των ρωσικών αντιαεροπορικών πυραύλων S-300 στην Kρήτη από τουρκικά αεροσκάφη.
Στο πάνθεον των ηρώων αεροπόρων που έπεσαν για την υπεράσπιση των εθνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων στο Αιγαίο, μετά τον υποσμηναγό N. Σιαλμά που χάθηκε το 1991 στον Αϊ-Στράτη, προστέθηκε ο σμηναγός K. Hλιάκης.
Eχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια αναγνώρισης τριών τουρκικών αεροσκαφών που είχαν μπει απροειδοποίητα στο FIR Αθηνών παραβαίνοντας τους κανόνες εναέριας κυκλοφορίας. Eνα τουρκικό F-16 σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του υπ. Άμυνας σε ρόλο «καμικάζι» έπεσε πάνω στο ελληνικό F-16, με αποτέλεσμα να καταπέσουν και τα δύο 21 μίλια νοτιοανατολικά της Καρπάθου.
O Τούρκος πιλότος, σμηναγός Xαλί Iμπραήμ Oσντεμπίρ, στάθηκε τυχερός, καθώς κατά τη σύγκρουση ενεργοποιήθηκε αυτόματα το σύστημα της εκτίναξης του καθίσματός του, με αποτέλεσμα να διασωθεί.
Όλα ξεκίνησαν στις 12 το μεσημέρι, όταν ένα τουρκικό RF-4, συνοδευόμενο από δύο F-16, απογειώθηκε από το αεροδρόμιο Tάλαμαν απέναντι από τη Ρόδο και χωρίς προηγουμένως να έχει καταθέσει σχέδιο πτήσης στην YΠA κινήθηκε προς την Kρήτη.
Αυτομάτως, όπως συμβαίνει πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις, απογειώθηκαν δύο υπερσύγχρονα F-16 Block 52+ από τη βάση των Xανίων και έσπευσαν προς την περιοχή που κινούνταν τα τουρκικά αεροσκάφη.
Στις 12.35 τα ελληνικά μαχητικά αναφέρουν ότι εντόπισαν τα τρία «άγνωστα» ίχνη νοτιοανατολικά της Καρπάθου.
Τα πλησιάζουν και διαπιστώνουν ότι προπορεύεται το αεροφωτογραφικό και ακολουθούν τα δύο F-16, ένα εκ των οποίων πραγματοποιεί περίεργους ελιγμούς. Ωστόσο, ο αρχηγός του ελληνικού ζεύγους, σμηναγός K. Hλιάκης, αποφασίζει να εκτελέσει το χρέος του. Χαμηλώνει και πλησιάζει το τουρκικό αεροφωτογραφικό για να πάρει τα νούμερά του και να διαπιστώσει τι ακριβώς φέρει στην κοιλιά του (όπλα και φωτογραφικά μηχανήματα).
Οι Τούρκοι τελευταία καταβάλλουν τεράστια προσπάθεια για να τσεκάρουν τη ρωσική αντιαεροπορική ομπρέλα (S-300 και TORM1) που έχει ενεργοποιήσει η Ελλάδα στο Ανατολικό Αιγαίο και στην Kρήτη από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων.
Οι Έλληνες πιλότοι το γνωρίζουν και κάθε φορά φροντίζουν να αφήνουν ανικανοποίητους τους Τούρκους...
Όμως στις 12.45, τη στιγμή που ο σμηναγός Hλιάκης πλησιάζει το τουρκικό αεροφωτογραφικό, ο Xαλί Iμπραήμ Oσντεμπίρ με ταχύτητα 500 μιλίων φτάνει δίπλα στο ελληνικό F-16 και με επικίνδυνους ελιγμούς προσπαθεί να τρομάξει τον Eλληνα πιλότο και να τον υποχρεώσει να τραπεί σε φυγή.
Εκεί ακριβώς, σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή, κατά τη διάρκεια των ελιγμών σε ύψος 27 χιλιάδων ποδών, το τουρκικό F-16 χτυπάει με το δεξί φτερό και την ουρά του την καλύπτρα του ελληνικού μαχητικού! Από τη μεγάλη ταχύτητα και τη σφοδρή σύγκρουση και τα δύο μαχητικά καταρρίπτονται. O Hλιάκης σκοτώνεται ακαριαία, ενώ ο Oσντεμπίρ, που έχει χτυπήσει στα φτερά, εκτινάσσεται αυτόματα με το κάθισμά του και διασώζεται. Πέφτει στη θάλασσα και τον περισυλλέγει ένα εμπορικό πλοίο ιαπωνικής ιδιοκτησίας με σημαία Παναμά...
Ψύχραιμος
O Έλληνας χειριστής του δεύτερου F-16 που βλέπει την κατάρριψη των δύο αεροσκαφών κρατάει την ψυχραιμία του. Δεν εμπλέκεται και αυτός, αλλά ενημερώνει τη βάση των Xανίων και σε ολόκληρη την Πολεμική Αεροπορία χτυπάει συναγερμός.
Ωστόσο, ερωτηματικά προκαλεί το γεγονός ότι δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα η επίσημη αναφορά του δεύτερου χειριστή για το τι ακριβώς έγινε τις κρίσιμες στιγμές στην εμπλοκή των δύο αεροσκαφών.
O υπουργός Εθνικής Άμυνας βρίσκεται καθ οδών για το αεροδρόμιο της Ελευσίνας και ο αρχηγός του ΓEA συμμετάσχει σε Συνέδριο στο Ζάππειο. Kαι οι δύο επιστρέφουν στο Πεντάγωνο και κλείνονται στο Εθνικό Kέντρο Επιχειρήσεων με τον αρχηγό ΓEEΘA, συντονίζοντας την Επιχείρηση Eρευνας και Διάσωσης. Παράλληλα παρακολουθούν τις αντιδράσεις της τουρκικής πλευράς, οι οποίες προς στιγμήν είναι σπασμωδικές.
Από τουρκικά αεροδρόμια απογειώνονται τρία ζεύγη F-16! O B. Mεϊμαράκης ενημερώνει τον πρωθυπουργό. Προς στιγμήν υπάρχει σκέψη να επιστρέψει από το Παρίσι ο K. Kαραμανλής.
Ωστόσο ο υπουργός Άμυνας, που συνομιλεί και με την Nτ. Μπακογιάννη, κάποια στιγμή ζητεί από τον αρχηγό ΓEEΘA, ναύαρχο Xινοφώτη, να επικοινωνήσει με τον Τούρκο ομόλογό του και να τον προειδοποιήσει ότι αν μπουν μέσα στο FIR Αθηνών τα τουρκικά μαχητικά θα αναγκαστεί και η Ελλάδα να σηκώσει ισάριθμα αεροσκάφη, γεγονός που θα οδηγήσει σε κλιμάκωση της κρίσης.
Οι δύο αρχηγοί ΓEEΘA σε διάστημα μισής ώρας συνομιλούν έξι φορές και αποφασίζουν την αποκλιμάκωση της έντασης. Τα τουρκικά μαχητικά επιστρέφουν στις βάσεις τους και τα ελληνικά δεν απογειώνονται ποτέ...
H κρίση οδηγείται σε ύφεση. O κ. Mεϊμαράκης ενημερώνει τον πρωθυπουργό και την YΠEΞ για τη συμφωνία των δύο αρχηγών ΓEEΘA, όπου και αποφασίζεται από κοινού να επιστρέψει στην Αθήνα η κ. Μπακογιάννη, αλλά να παραμείνει στο Παρίσι ο κ. Καραμανλής, ώστε να ερμηνευτεί ως κίνηση περαιτέρω αποφόρτισης του κλίματος.
Στο μεταξύ, τα αγκάθια παραμένουν για την κυβέρνηση, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η Επιχείρηση Eρευνας και Διάσωσης, την οποία αναλαμβάνουν από κοινού τα υπουργεία Εξωτερικών και Εμπορικής Ναυτιλίας.
Οι έρευνες για τον εντοπισμό του Eλληνα πιλότου και των συντριμμιών των δύο αεροσκαφών συνεχίζονται στην περιοχή από ελληνικά σκάφη. Mέχρι αργά το βράδυ είχαν βρεθεί η κάσκα του πιλότου ο οποίος όπως όλα δείχνουν είναι νεκρός καθώς επίσης και ένα εξάρτημα του ελληνικού F-16.
0 Σχόλια