Η 36χρονη Αμίρα, μαζί με το σύζυγο και τα τέσσερα παιδιά της, ταξίδεψε από το Λονδίνο μέχρι το παραθαλάσσιο θέρετρο Αλάνια στην Τουρκία, μόνο και μόνο για να απολαύσει τις θερινές διακοπές της με τρόπο που συμβαδίζει με τις θρησκευτικές πεποιθήσεις της οικογένειάς της.
Στην πισίνα του ξενοδοχείου, αποκλειστικά για γυναίκες, δεν χρειάζεται να κολυμπήσει με «μπουργκίνι» (σ.σ σύντμηση των λέξεων «μπούργκα» και «μπικίνι»). Στην παραλία θα συναναστραφεί μόνο με γυναίκες, πολλές ντυμένες όπως η ίδια.
Στην πισίνα του ξενοδοχείου, αποκλειστικά για γυναίκες, δεν χρειάζεται να κολυμπήσει με «μπουργκίνι» (σ.σ σύντμηση των λέξεων «μπούργκα» και «μπικίνι»). Στην παραλία θα συναναστραφεί μόνο με γυναίκες, πολλές ντυμένες όπως η ίδια.
Το δε εστιατόριο θα σερβίρει το μεσημέρι φαγητό "χαλάλ", που έχει παρασκευαστεί με συγκεκριμένο τρόπο, εναρμονισμένο με τις επιταγές της Σαρία (Shar'ia), του ισλαμικού κώδικα διαβίωσης.
Η Αμίρα είναι φανταστικό πρόσωπο, αλλά για πραγματικές γυναίκες, με τις δικές της ανάγκες -και τις οικογένειές τους- δημιουργείται σταδιακά ένα νέο τουριστικό προϊόν, με μεγάλες προοπτικές. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι η αναζήτηση της φράσης "halal vacations" (σ.σ. διακοπές χαλάλ) στο google "επιστρέφει" 281.000 αποτελέσματα, ενώ οι λέξεις "halal holidays" 350.000.
Από το ξενοδοχείο "Les Rosiers” στις Γαλλικές Άλπεις, που υπόσχεται «χαλάλ διακοπές σκι» μέχρι τα ταξιδιωτικά πρακτορεία "Crescent Tours" και "Islamic Travels" με έδρα τη Βρετανία, που προσφέρουν "ισλαμικά πακέτα διακοπών", ολοένα και περισσότεροι φορείς του τουρισμού αναγνωρίζουν την ανάδυση μιας νέας αγοράς, με τεράστια δυναμική, αν αναλογιστεί κάποιος τον αριθμό των 1,6 δισ. μουσουλμάνων παγκοσμίως (και το γεγονός ότι, σύμφωνα με στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού, οι κάτοικοι των χωρών του Αραβικού Κόλπου δαπανούν 12 δισ. δολάρια ετησίως για ταξίδια αναψυχής).
Οι Τούρκοι ξενοδόχοι δείχνουν να έχουν πιάσει πρώτοι το μήνυμα και διαφημίζουν πακέτα, βασισμένα στο τρίπτυχο "Ήλιος, Θάλασσα, Χαλάλ". Στο "Τurquhouse Boutique Hotel", στην Κωνσταντινούπολη, ένα σημείωμα στον πίνακα ανακοινώσεων αναφέρει στην αγγλική: "Αγαπητέ φιλοξενούμενε, μπορείς να βρεις στη ντουλάπα χαλάκια προσευχής και οδηγίες για την κατεύθυνση της Κίμπλα (σ.σ. η κατεύθυνση στην οποία πρέπει να είναι στραμμένος ο πιστός στη διάρκεια της προσευχής- Salah). Το ξενοδοχείο "Bera" στην Αλάνια προσφέρει ξεχωριστή πισίνα για τις γυναίκες και τρόφιμα χαλάλ.
Οι επικριτές της τάσης κάνουν λόγο για τις αρνητικές συνέπειες, που θα μπορούσε να έχει ένας διαχωρισμός αυτού του είδους, αλλά αυτό δεν φαίνεται να πτοεί ξενοδοχεία και εστιατόρια, από τη Βαρκελώνη μέχρι το Λονδίνο κι από την Αττάλεια μέχρι τη Ριέκα, που λανσάρουν ολοένα περισσότερα ειδικά τουριστικά "πακέτα" και προϊόντα.
Από τη Χαλκιδική στην Τεχεράνη
Θα μπορούσε αυτό το είδους τουρισμού να αναπτυχθεί στην Ελλάδα, όπου το 97% του πληθυσμού είναι χριστιανοί ορθόδοξοι; Φαίνεται ότι η απάντηση είναι «ναι», πρώτα απ' όλα χάρη στη γεωγραφική εγγύτητα της χώρας με την περιοχή και τους ιστορικούς δεσμούς των δύο πλευρών (στη Χαλκιδική υπάρχει μέχρι τις μέρες μας η Γέφυρα του Ξέρξη).
Προς το παρόν, βέβαια, λείπουν η υποδομή και η προβολή της χώρας μας διεθνώς ως ιδανικού προορισμού για μουσουλμάνους τουρίστες, αν και, εσχάτως, μεμονωμένοι φορείς και εταιρίες έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται στις ευκαιρίες που ανακύπτουν και να κάνουν προσπάθειες.
«Ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται νέα προϊόντα, νέες αγορές. Παρότι είμαστε χριστιανοί ορθόδοξοι, δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα ως προορισμός για μουσουλμάνους τουρίστες, σε σχέση με την Τουρκία. Οι άνθρωποι έχουν μεγάλη διάθεση να έρθουν στην Ελλάδα», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Γρηγόρης Τάσιος.
Η Ένωση έχει ήδη κάνει δύο κινήσεις, για να ανοίξει τη νέα αυτή αγορά: πρόσφατα η διοίκησή της πραγματοποίησε συνάντηση με τον πρέσβη της ισλαμικής δημοκρατίας του Ιράν στην Ελλάδα, με στόχο -μεταξύ άλλων- την έλευση Ιρανών τουριστών στη Χαλκιδική, ενώ προωθεί και την πραγματοποίηση πτήσης Τεχεράνης-Θεσσαλονίκης.
«Πέρυσι, υπολογίζεται ότι ταξίδεψαν για τουρισμό στην Τουρκία περίπου 4.500.000 Ιρανοί, ενώ προς Ελλάδα 100 ή 200. Οι αεροπορικές συνδέσεις της Τεχεράνης με την Ελλάδα γίνονται μέσω Κωνσταντινούπολης, ενώ η έκδοση βίζας για έναν Ιρανό, που επιθυμεί να ταξιδέψει προς Ελλάδα, χρειάζεται πάνω-κάτω έξι εβδομάδες. Προβλήματα όπως αυτά πρέπει να λυθούν, για να ανοίξει μια πολύ δυναμική αγορά, γενικά για μουσουλμάνους τουρίστες», κατέληξε ο κ.Τάσιος.
Η ελλιπής τουριστική προβολή της Ελλάδας στέλνει τους Άραβες τουρίστες στο Ντουμπάι
======================
«Εδώ και δεκαετίες, Άραβες τουρίστες κάνουν διακοπές στην Ελλάδα και την Κύπρο. Οι τουρίστριες από τις συγκεκριμένες χώρες κολυμπάνε στις ελληνικές θάλασσες με την περιβολή που προβλέπεται στη χώρα τους. Έχω δει και γυναίκα μόνη της, να κάνει μπάνιο στη θάλασσα. Δεν υπάρχει πρόβλημα στην ανάπτυξη της συγκεκριμένης μορφής τουρισμού στην Ελλάδα. Μακάρι να είχαν αντιληφθεί τις δυνατότητες που προσφέρονται οι ξενοδόχοι και τα εστιατόρια. Και μακάρι η Ελλάδα να προβαλλόταν σωστά. Αν υπήρχε καλύτερος στρατηγικός σχεδιασμός για την προβολή του ελληνικού τουρισμού στο εξωτερικό, τότε θα είχε πολύ περισσότερους Άραβες τουρίστες. Προς το παρόν, όμως, προτιμούν να πηγαίνουν στο Κουβέιτ κι ας έχει θερμοκρασία 55 βαθμών Κελσίου", είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η υπεύθυνη δημοσίων σχέσεων της Μουσουλμανικής Ένωσης Ελλάδας, 'Αννα Στάμου.
Ισχυρό ενδιαφέρον από αγοραστές του Κόλπου για τις "Aman Villas" στο Πόρτο Χέλι
======================================
Έντονο ενδιαφέρον εκδηλώνεται από τον αραβικό κόσμο για το "Porto Heli Collection", που δημιουργεί στην Αργολίδα, η εισηγμένη στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου εταιρία "Dolphin Capital Investors", όπως δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η διευθύντριά της, Κατερίνα Κατώπη.
«Άραβες και Έλληνες έχουν πολύ ισχυρούς μακραίωνους δεσμούς και περιμέναμε ότι θα δούμε αυξημένο ενδιαφέρον απ' αυτή την περιοχή του κόσμου. Επιπρόσθετα, η Ελλάδα είναι μια χώρα που βρίσκεται πολύ κοντά τους γεωγραφικά, με καθημερινές (πολλές φορές και δύο ημερησίως) αεροπορικές συνδέσεις της Αθήνας με το Ντουμπάι, το Αμπού Ντάμπι και το Κατάρ», σημείωσε.
Οι μοναδικές ιδιαιτερότητες του "Porto Heli Collection" δημιουργούν ελκυστικές προϋποθέσεις για όσους αναζητούν ποιοτικές λύσεις, με υψηλά στάνταρτ, για να απολαύσουν διακοπές αξιώσεων στη χώρα μας, όλο το χρόνο. Το "Porto Heli Collection" περιλαμβάνει- μεταξύ άλλων- ξενοδοχεία, παραθαλάσσιες κατοικίες, γήπεδο γκολφ 18 οπών, σχεδιασμένο από τον κορυφαίο Τζακ Νίκλαους, κέντρο ευεξίας και ιππασίας και ακαδημία τένις, ενώ είναι ήδη υπό κατασκευή η πρώτη του φάση, το πρώτο "Αmanresort", με κατοικίες στην Ευρώπη.
Παράλληλα, είναι η πρώτη φορά που ένα προϊόν της "Aman Resorts" προσφέρεται στην ελληνική αγορά κι αυτό σίγουρα έπαιξε ρόλο στο ενδιαφέρον που εκδηλώνεται από τη Μέση Ανατολή, μια περιοχή παραδοσιακά υψηλών εισοδημάτων. Η κατασκευή του «Aman Resort» προχωρά βάσει χρονοδιαγράμματος, με προοπτική το ξενοδοχείο του συγκροτήματος να λειτουργήσει την άνοιξη/καλοκαίρι του 2012, καθώς η οικονομική κρίση, όχι μόνο δεν επηρέασε αρνητικά την εξέλιξή των εργασιών, αλλά, αντιθέτως, επέτρεψε στην εταιρία να διαπραγματευτεί καλύτερους όρους, με πολλούς από τους προμηθευτές της.
Ερωτηθείσα αν η "Dolphin" έχει εξετάσει το ενδεχόμενο δημιουργίας ειδικών υποδομών για τους μουσουλμάνους τουρίστες, η κα Κατώπη διευκρίνισε: «αν και δεν προσεγγίσαμε μια τέτοια λογική στον σχεδιασμό μας, το 'Porto Heli Collection' προσφέρει στους επισκέπτες του τη δυνατότητα να απολαύσουν τη διαμονή τους με τον τρόπο που επιθυμούν, και φυσικά με πλήρη ιδιωτικότητα. Η διαχειρίστρια του πρώτου 'Aman Resorts' στην Ελλάδα, φιλοξενεί συχνά επισκέπτες από τη Μέση Ανατολή στα διάφορα ξενοδοχεία της ανά τον κόσμο, πάντα με έμφαση στην εξυπηρέτηση των αναγκών και την ικανοποίηση των επιθυμιών των πελατών.
Υπάρχει, λοιπόν, προοπτική για "halal vacations" στην Ελλάδα; Κατά την κα Κατώπη, ναι. «Η Ελλάδα βρίσκεται πολύ κοντά στον αραβικό κόσμο, όχι μόνο γεωγραφικά, αλλά κι από άποψη εθίμων, φαγητού και, σε πολλές περιπτώσεις, νοοτροπίας. Με την σωστή εκπαίδευση του προσωπικού και το σταθερό προσανατολισμό στην αδιαπραγμάτευτη ποιότητα των υπηρεσιών, είμαι σίγουρη ότι η χώρα μας θα μπορέσει να κερδίσει σημαντικό κομμάτι αυτής της αγοράς»
Υπενθυμίζεται ότι, η "Dolphin" κατέχει σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια ακίνητης περιουσίας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου- και όχι μόνον- έχοντας επενδύσει περισσότερα από 710 εκατ. ευρώ, σε 13 μεγάλου και μικρού μεγέθους έργα σε Ελλάδα, Κύπρο, Κροατία, Τουρκία, Δομινικανή Δημοκρατία, και Παναμά, τα οποία καλύπτουν συνολικά 60 τ. χλμ παραθαλάσσιας έκτασης.
Από τα Starbucks και τα KFC μέχρι την Κροατία:
Μια αγορά με προοπτικές
Κάθε πρωί, οι διαβάτες στους δρόμους του Παρισιού έβλεπαν -αρχής γενομένης από τις 10 Αυγούστου- μια περίεργη διαφημιστική πινακίδα, που απεικόνιζε ένα …άδειο τραπέζι. Καθώς βράδιαζε όμως και με έναν ειδικό κρυφό φωτισμό, το τραπέζι γέμιζε με δελεαστικά τρόφιμα "χαλάλ". Ήταν το διαφημιστικό "τρικ" της εταιρίας τροφίμων χαλάλ "Isla Delice", που επέλεξε αυτόν τον πρωτότυπο τρόπο να διαφημίσει τα προϊόντα της, στη διάρκεια της νηστείας του Ραμαζανιού (σ.σ. κατά το Ραμαζάνι, οι μουσουλμάνοι δεν τρώνε στη διάρκεια της ημέρας, παρά μόνο μετά τη δύση του ηλίου).
Η "Reghalal" πάλι, το τμήμα "χαλάλ" της υπ΄αριθμόν ένα γαλλικής εταιρίας κοτόπουλων LDC, έκανε κι αυτή διαφημιστική καμπάνια προορισμένη ειδικά για μουσουλμάνους, αναρτώντας -αρχής γενομένης από τον Ιούλιο- 1.400 διαφημιστικές αφίσες σε Παρίσι και Λιλ, σύμφωνα με τη "FRANCE 24".
Η αυξανόμενη ζήτηση για προϊόντα και υπηρεσίες "χαλάλ" οδηγεί ολοένα περισσότερες εταιρίες στην προσφορά αντίστοιχων ειδών, είτε πρόκειται για τις πολυεθνικές «Starbucks» και «KFC» είτε για μικρότερες εταιρίες ή και ολόκληρες χώρες.
Η βιομηχανία ... χαλάλ της Κροατίας γεμίζει ήδη το τραπέζι 80.000 μουσουλμάνων, αλλά ο στόχος είναι η αύξηση αυτού του αριθμού. Η Κροατία θέτει τώρα ως στόχο να αυξήσει τις εταιρίες, που παράγουν προϊόντα του είδους και έχουν τη σχετική πιστοποίηση σε 50 -από περίπου 20 σήμερα. Το 2008, άλλωστε, η χώρα συμμετείχε για πρώτη φορά στην έκθεση «Malaysia International Halal Showcase». Πρόκειται σίγουρα για μια αγορά με αυξημένο βάθος...
0 Σχόλια