Σπάταλη και αναποτελεσματική παιδεία. Θλιβερά συμπεράσματα και κώδων κινδύνου σε έκθεση οικονομικής επιτροπής της Ε.Ε
Η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των πρώτων -στην Ε.Ε.- στην κρατική χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και μεταξύ των τελευταίων στους δείκτες αποδοτικότητας. Η έλλειψη αξιολόγησης των ΑΕΙ και σωστού προγραμματισμού των δράσεών τους, η εσωστρέφεια και η ήσσων προσπάθεια έχουν οδηγήσει τα ελληνικά ιδρύματα στην ευρωπαϊκή «γαλαρία». Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την πρόσφατη έκθεση οικονομικής επιτροπής της Ε.Ε., η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στο ελληνικό υπουργείο Παιδείας για αλλαγή στρατηγικής.
Τα ελληνικά ΑΕΙ... στη γαλαρία της Ε.Ε.
Σύμφωνα με έκθεση της οικονομικής επιτροπής, η Ελλάδα παρουσιάζεται σπάταλη, ανοργάνωτη, ουραγός
Του Αποστολου Λακασα
Παρά τα κονδύλια που δίνονται, τα αποτελέσματα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι πολύ χαμηλά. Η έλλειψη αξιολόγησης των ΑΕΙ και σωστού προγραμματισμού των δράσεών τους, η εσωστρέφεια και η ήσσων προσπάθεια έχουν οδηγήσει την ελληνική εκπαίδευση στην ευρωπαϊκή... γαλαρία. Για μία ακόμη φορά η Ελλάδα παρουσιάζεται σπάταλη, ανοργάνωτη, ουραγός. Στην Ευρώπη είμαστε μεταξύ των πρώτων στην κρατική χρηματοδότηση και από τους τελευταίους στους δείκτες αποδοτικότητας. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την πρόσφατη έκθεση οικονομικής επιτροπής της Ε.Ε., η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στο ελληνικό υπουργείο Παιδείας για αλλαγή στρατηγικής. Τα ευρήματα της έκθεσης που παρουσιάζει σήμερα η «Κ» αποτυπώνουν ακριβώς τις στρεβλώσεις των ελληνικών ΑΕΙ.
- Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ είναι κρατική. Η Ελλάδα δίνει το 1,40% του ΑΕΠ της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το ποσοστό αυτό την κατατάσσει στην πέμπτη θέση πίσω από τη Φινλανδία (με 1,73%), τη Δανία, τη Σουηδία και τη Βρετανία. Ο μέσος όρος είναι 1,2%. (Στην έκθεση υπάρχουν στοιχεία και για τις ΗΠΑ και Ιαπωνία, ενώ απουσιάζει το Λουξεμβούργο.)
- Ποια είναι η αποδοτικότητα των κονδυλίων; Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα κατατάσσεται 13η με βάση τον δείκτη της αποτελεσματικότητας της χρηματοδότησης και τρίτη από το τέλος με κριτήριο δείκτη για την αποδοτικότητα της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.
- Ενδεικτική και... αναμενόμενη η τελευταία θέση που παίρνει η Ελλάδα στην αποτελεσματικότητα της αξιολόγησης, με δεδομένο ότι ο νόμος για την αξιολόγηση των ΑΕΙ ψηφίστηκε στη χώρα μας μόλις το 2005 και έκτοτε οι ρυθμοί των εσωτερικών και εξωτερικών αξιολογήσεων στα πανεπιστήμια είναι πάρα πολύ αργοί. Αντίθετα, προθυμότερα είναι τα ΤΕΙ, καθώς η ολοκλήρωση της αξιολόγησης συνδέεται με τη δυνατότητα για οργάνωση αυτόνομων μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
- Πρόβλημα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η αύξηση τα τελευταία χρόνια των φοιτητών. Η Ελλάδα έχει τη δεύτερη -μετά τη Σλοβενία- μεγαλύτερη αναλογία φοιτητών ως προς το ακαδημαϊκό προσωπικό. Αναλογούν 31 φοιτητές σε έναν πανεπιστημιακό. Το ερώτημα είναι ποιος ευθύνεται: οι λίγοι πανεπιστημιακοί στα ΑΕΙ ή οι πολλοί φοιτητές που εισάγονται;
- Οποια κι αν είναι η απάντηση στο ερώτημα, η ουσία είναι ότι το εκπαιδευτικό επίπεδο πέφτει. Πολλοί φοιτητές απογοητεύονται και αδιαφορούν για τις σπουδές τους, με αποτέλεσμα να έχει διογκωθεί η ελληνική πρωτοτυπία των «αιώνιων φοιτητών». Με βάση τα στοιχεία της έκθεσης, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση ως προς την αναλογία πτυχιούχων/φοιτητών ετησίως. Στα ελληνικά ΑΕΙ ένας πτυχιούχος αντιστοιχεί σε δέκα φοιτητές.
- Πολλοί αμφισβητούν ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι απόφοιτοι λυκείου, οι οποίοι εισήχθησαν στα ΑΕΙ με πολύ χαμηλή μέση βαθμολογία. Με βάση την άποψη αυτή, όλοι στρέφουν το βλέμμα στο επίπεδο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όπου και εκεί οι αριθμοί δεν ευημερούν. Η έκθεση της Ε.Ε. δίνει τον μέσο όρο των αποτελεσμάτων των 15χρονων μαθητών κάθε χώρας στον διαγωνισμό PISA, που αξιολογεί τις επιδόσεις σε μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες. Η Ελλάδα είναι τρίτη από το τέλος με μέσο όρο 460, ενώ πρώτη ευρωπαϊκή χώρα είναι η Φινλανδία με 540. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 496,6.
Ολα δείχνουν ότι απαιτούνται ριζικές τομές και μεταρρυθμίσεις στα ελληνικά ΑΕΙ. Ο στόχος, πολλαπλός. Από τη μια, χρειάζεται ορθολογική αξιοποίηση των κονδυλίων σε συνεργασία με τις διοικήσεις των ελληνικών ΑΕΙ εν μέσω κρίσης. Κατά δεύτερον, είναι απαραίτητο τα ελληνικά ΑΕΙ να ξυπνήσουν από τη δημοσιοϋπαλληλική ραθυμία και εσωστρέφεια για να μπορέσουν να γίνουν ανταγωνιστικά. Τέλος, χρειάζεται να δοθεί βάρος στα θεμέλια, δηλ. στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Το ελληνικό σχολείο δείχνει να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής, να μην μπορεί να κερδίσει τον μαθητή.
Η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των πρώτων -στην Ε.Ε.- στην κρατική χρηματοδότηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και μεταξύ των τελευταίων στους δείκτες αποδοτικότητας. Η έλλειψη αξιολόγησης των ΑΕΙ και σωστού προγραμματισμού των δράσεών τους, η εσωστρέφεια και η ήσσων προσπάθεια έχουν οδηγήσει τα ελληνικά ιδρύματα στην ευρωπαϊκή «γαλαρία». Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την πρόσφατη έκθεση οικονομικής επιτροπής της Ε.Ε., η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στο ελληνικό υπουργείο Παιδείας για αλλαγή στρατηγικής.
Τα ελληνικά ΑΕΙ... στη γαλαρία της Ε.Ε.
Σύμφωνα με έκθεση της οικονομικής επιτροπής, η Ελλάδα παρουσιάζεται σπάταλη, ανοργάνωτη, ουραγός
Του Αποστολου Λακασα
Παρά τα κονδύλια που δίνονται, τα αποτελέσματα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι πολύ χαμηλά. Η έλλειψη αξιολόγησης των ΑΕΙ και σωστού προγραμματισμού των δράσεών τους, η εσωστρέφεια και η ήσσων προσπάθεια έχουν οδηγήσει την ελληνική εκπαίδευση στην ευρωπαϊκή... γαλαρία. Για μία ακόμη φορά η Ελλάδα παρουσιάζεται σπάταλη, ανοργάνωτη, ουραγός. Στην Ευρώπη είμαστε μεταξύ των πρώτων στην κρατική χρηματοδότηση και από τους τελευταίους στους δείκτες αποδοτικότητας. Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την πρόσφατη έκθεση οικονομικής επιτροπής της Ε.Ε., η οποία κρούει τον κώδωνα του κινδύνου στο ελληνικό υπουργείο Παιδείας για αλλαγή στρατηγικής. Τα ευρήματα της έκθεσης που παρουσιάζει σήμερα η «Κ» αποτυπώνουν ακριβώς τις στρεβλώσεις των ελληνικών ΑΕΙ.
- Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ είναι κρατική. Η Ελλάδα δίνει το 1,40% του ΑΕΠ της στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και το ποσοστό αυτό την κατατάσσει στην πέμπτη θέση πίσω από τη Φινλανδία (με 1,73%), τη Δανία, τη Σουηδία και τη Βρετανία. Ο μέσος όρος είναι 1,2%. (Στην έκθεση υπάρχουν στοιχεία και για τις ΗΠΑ και Ιαπωνία, ενώ απουσιάζει το Λουξεμβούργο.)
- Ποια είναι η αποδοτικότητα των κονδυλίων; Σύμφωνα με την έκθεση, η Ελλάδα κατατάσσεται 13η με βάση τον δείκτη της αποτελεσματικότητας της χρηματοδότησης και τρίτη από το τέλος με κριτήριο δείκτη για την αποδοτικότητα της διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού.
- Ενδεικτική και... αναμενόμενη η τελευταία θέση που παίρνει η Ελλάδα στην αποτελεσματικότητα της αξιολόγησης, με δεδομένο ότι ο νόμος για την αξιολόγηση των ΑΕΙ ψηφίστηκε στη χώρα μας μόλις το 2005 και έκτοτε οι ρυθμοί των εσωτερικών και εξωτερικών αξιολογήσεων στα πανεπιστήμια είναι πάρα πολύ αργοί. Αντίθετα, προθυμότερα είναι τα ΤΕΙ, καθώς η ολοκλήρωση της αξιολόγησης συνδέεται με τη δυνατότητα για οργάνωση αυτόνομων μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
- Πρόβλημα της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι η αύξηση τα τελευταία χρόνια των φοιτητών. Η Ελλάδα έχει τη δεύτερη -μετά τη Σλοβενία- μεγαλύτερη αναλογία φοιτητών ως προς το ακαδημαϊκό προσωπικό. Αναλογούν 31 φοιτητές σε έναν πανεπιστημιακό. Το ερώτημα είναι ποιος ευθύνεται: οι λίγοι πανεπιστημιακοί στα ΑΕΙ ή οι πολλοί φοιτητές που εισάγονται;
- Οποια κι αν είναι η απάντηση στο ερώτημα, η ουσία είναι ότι το εκπαιδευτικό επίπεδο πέφτει. Πολλοί φοιτητές απογοητεύονται και αδιαφορούν για τις σπουδές τους, με αποτέλεσμα να έχει διογκωθεί η ελληνική πρωτοτυπία των «αιώνιων φοιτητών». Με βάση τα στοιχεία της έκθεσης, η Ελλάδα βρίσκεται στην τελευταία θέση ως προς την αναλογία πτυχιούχων/φοιτητών ετησίως. Στα ελληνικά ΑΕΙ ένας πτυχιούχος αντιστοιχεί σε δέκα φοιτητές.
- Πολλοί αμφισβητούν ότι μπορούν να ανταποκριθούν στις ανάγκες της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης οι απόφοιτοι λυκείου, οι οποίοι εισήχθησαν στα ΑΕΙ με πολύ χαμηλή μέση βαθμολογία. Με βάση την άποψη αυτή, όλοι στρέφουν το βλέμμα στο επίπεδο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, όπου και εκεί οι αριθμοί δεν ευημερούν. Η έκθεση της Ε.Ε. δίνει τον μέσο όρο των αποτελεσμάτων των 15χρονων μαθητών κάθε χώρας στον διαγωνισμό PISA, που αξιολογεί τις επιδόσεις σε μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες. Η Ελλάδα είναι τρίτη από το τέλος με μέσο όρο 460, ενώ πρώτη ευρωπαϊκή χώρα είναι η Φινλανδία με 540. Ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 496,6.
Ολα δείχνουν ότι απαιτούνται ριζικές τομές και μεταρρυθμίσεις στα ελληνικά ΑΕΙ. Ο στόχος, πολλαπλός. Από τη μια, χρειάζεται ορθολογική αξιοποίηση των κονδυλίων σε συνεργασία με τις διοικήσεις των ελληνικών ΑΕΙ εν μέσω κρίσης. Κατά δεύτερον, είναι απαραίτητο τα ελληνικά ΑΕΙ να ξυπνήσουν από τη δημοσιοϋπαλληλική ραθυμία και εσωστρέφεια για να μπορέσουν να γίνουν ανταγωνιστικά. Τέλος, χρειάζεται να δοθεί βάρος στα θεμέλια, δηλ. στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Το ελληνικό σχολείο δείχνει να μην μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της εποχής, να μην μπορεί να κερδίσει τον μαθητή.
0 Σχόλια