Με φήμη εδραιωμένη σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, αναγνωρίζεται ως "οικουμενική διάνοια" από ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Γεννημένος τις 15 Απριλίου 1452 στο μικρό χωριό Βίντσι, 50 χιλιόμετρα δυτικά της Φλωρεντίας, ήταν καρπός του έρωτα του Πιέρο ντα Βίντσι και της Κατερίνας, ζευγάρι που ποτέ δεν έγινε νόμιμο λόγω ταξικής διαφοράς. Ο Ντα Βίντσι μεγάλωσε με τον πατέρα του και από πολύ νεαρή ηλικία έδειξε τα πρώτα δείγματα της υψηλής νοημοσύνης του.
Τα πρώτα έργα φιλοτεχνήθηκαν την περίοδο που ήταν μαθητευόμενος του Φλωρεντινού ζωγράφου και αρχιτέκτονα Αντρέα ντελ Βερόκιο. Η πρώτη ανεξάρτητη δημιουργία του ήταν η "Παναγία με το γαρίφαλο" που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην Παλαιά Πινακοθήκη του Μονάχου.
Ήδη από το 1470 καθιερώθηκε ως σημαντικός ζωγράφος που δεχόταν μεγάλες παραγγελίες. Την περίοδο 1487 - 1490 έγινε μέλος της αυλής του ηγεμόνα του Μιλάνου, όπου καθιερώθηκε ως προσωπογράφος, ενώ ανέλαβε και το περίφημο έργο "Μυστικός Δείπνος", που μαζί με τη "Μόνα Λίζα" (1503 -1506) απογείωσαν τη φήμη του. Το Σεπτέμβριο του 1513 ταξίδεψε στην παπική αυλή, όπου επινόησε τη μέθοδο του σφουμάτο (sfumto), απλώνοντας διαδοχικές στρώσεις από ημιδιαφανές βερνίκι και δημιουργώντας έτσι ένα ευρύ φάσμα από σκιάσεις.
Χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της τεχνικής αποτελεί ο πίνακας του "Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή". Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Λεονάρντο αντιμετώπισε προβλήματα υγείας που περιόρισαν την καλλιτεχνική του παραγωγή.
* Ο Επιστήμονας.
Εκτός από τα καλλιτεχνικά δημιουργήματα, οι εφευρέσεις και το επιστημονικό έργο που άφησε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι πλούσιο και ποικίλλει.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1480 σώζονται σχέδιά του όχι μόνο για στρατιωτικό εξοπλισμό αλλά και για ιπτάμενες μηχανές, γεγονός που αποδεικνύει ότι είχε γνώσεις αεροδυναμικής, τις οποίες, βέβαια, απέκτησε μελετώντας το πέταγμα των πουλιών.
Τα σχέδια και οι εφευρέσεις του ξεπερνούσαν συχνά κατά πολύ τις τεχνικές δυνατότητες της εποχής. Μελετούσε, επίσης, την ανθρώπινη ανατομία, συγκρίνοντας τις "θεωρίες" του με τη μοναδική σωζόμενη σχετική θεωρία την εποχή εκείνη, τον "Άνθρωπο του Βιτρούβιου".
Αν και η γνώση των ανθρώπινων διαστάσεων και αναλογιών ήταν δεδομένη για πολλούς από τους καλλιτέχνες του 15ου αιώνα, ο Ντα Βίντσι ήταν ο μοναδικός που επιχείρησε τόσο λεπτομερείς μελέτες.
Τα πρώτα έργα φιλοτεχνήθηκαν την περίοδο που ήταν μαθητευόμενος του Φλωρεντινού ζωγράφου και αρχιτέκτονα Αντρέα ντελ Βερόκιο. Η πρώτη ανεξάρτητη δημιουργία του ήταν η "Παναγία με το γαρίφαλο" που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην Παλαιά Πινακοθήκη του Μονάχου.
Ήδη από το 1470 καθιερώθηκε ως σημαντικός ζωγράφος που δεχόταν μεγάλες παραγγελίες. Την περίοδο 1487 - 1490 έγινε μέλος της αυλής του ηγεμόνα του Μιλάνου, όπου καθιερώθηκε ως προσωπογράφος, ενώ ανέλαβε και το περίφημο έργο "Μυστικός Δείπνος", που μαζί με τη "Μόνα Λίζα" (1503 -1506) απογείωσαν τη φήμη του. Το Σεπτέμβριο του 1513 ταξίδεψε στην παπική αυλή, όπου επινόησε τη μέθοδο του σφουμάτο (sfumto), απλώνοντας διαδοχικές στρώσεις από ημιδιαφανές βερνίκι και δημιουργώντας έτσι ένα ευρύ φάσμα από σκιάσεις.
Χαρακτηριστικό δείγμα αυτής της τεχνικής αποτελεί ο πίνακας του "Αγίου Ιωάννη του Βαπτιστή". Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Λεονάρντο αντιμετώπισε προβλήματα υγείας που περιόρισαν την καλλιτεχνική του παραγωγή.
* Ο Επιστήμονας.
Εκτός από τα καλλιτεχνικά δημιουργήματα, οι εφευρέσεις και το επιστημονικό έργο που άφησε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι είναι πλούσιο και ποικίλλει.
Από τα μέσα της δεκαετίας του 1480 σώζονται σχέδιά του όχι μόνο για στρατιωτικό εξοπλισμό αλλά και για ιπτάμενες μηχανές, γεγονός που αποδεικνύει ότι είχε γνώσεις αεροδυναμικής, τις οποίες, βέβαια, απέκτησε μελετώντας το πέταγμα των πουλιών.
Τα σχέδια και οι εφευρέσεις του ξεπερνούσαν συχνά κατά πολύ τις τεχνικές δυνατότητες της εποχής. Μελετούσε, επίσης, την ανθρώπινη ανατομία, συγκρίνοντας τις "θεωρίες" του με τη μοναδική σωζόμενη σχετική θεωρία την εποχή εκείνη, τον "Άνθρωπο του Βιτρούβιου".
Αν και η γνώση των ανθρώπινων διαστάσεων και αναλογιών ήταν δεδομένη για πολλούς από τους καλλιτέχνες του 15ου αιώνα, ο Ντα Βίντσι ήταν ο μοναδικός που επιχείρησε τόσο λεπτομερείς μελέτες.
0 Σχόλια